Goldenburg – földünk aranya
Egyre nagyobb ismertségnek és sikernek örvend a Haladás Mezőgazdasági Zrt. Goldenburg burgonyája. Zöldség-gyümölcs szegmensben nem könnyű márkát építeni, kiváltképp, ha olyan termékről van szó, amelyet a vásárlók nem csomagolt formában szoktak meg főként. Kulich Évával, a cég kereskedelmi és marketingvezetőjével beszélgettünk a Zsendülés Konferencia szünetében.
A 100%-ban magyar tulajdonú dunaegyházi Haladás Mezőgazdasági Zrt. sárgarépa és takarmánykukorica termesztése mellett, több mint 50 éve foglalkozik burgonyával. Ez idő alatt az étkezési burgonya-piac meghatározó szereplője lett. Éves átlagban közel 350 hektáron, kedvező szezonban több mint 10 ezer tonna burgonyát takarítanak be, illetve termeltetési együttműködésben állnak több kisebb magyar termelővel is. A betárolt készletek szakszerű állagmegőrzését hűtött, légkondicionalizált tárolóházak biztosítják, így kereskedelmi partnereiket egész évben ki tudják szolgálni lédig és csomagolt burgonyával.
– Egy alapvetően lédig kiszerelésű zöldségféle márkaépítése merőben máshogy zajlik, mint a feldolgozott, csomagolt termékeké. Hol tart most a folyamat?
– A Goldenburg egy nagyon fiatal márka, idén 3 éves, de tudjuk, hogy a megbízhatóság és a szimpátia olyan tulajdonságok, amit előnyként emeltek ki az év elején végzett kutatásunkban megkérdezett főbevásárlók. Ezen a „nyomom” tudunk tovább haladni. A 600 fős reprezentatív vásárlói kutatásban támogatott márkaismertségben 37%-ot ért el a Goldenburg brand. És ebből a kutatásunkból az is kiderült, hogy a csak csomagolt kiszereléseket vásárlók száma növekvő, mérésünk szerint 28% és a fiatalabb korcsoportban felülreprezentált. Ezt azért fontos tudnunk, mivel a brand eladótéri, fogyasztóközeli megjelentéséhez elsődlegesen szükséges valami „hordozó felület”. Hiszen ezáltal tudja azonosítani a fogyasztó a márkát. Tehát a feladatunk nem könnyű ebben a még jórészt csomagolatlan terméktípusban.
– Az elsők között kapták meg a Magyar Termék védjegyet azon cégek között, amelyek feldolgozatlan élelmiszer kategóriában pályáztak. Erősíti ez a kapcsolatotokat az üzleti partnereitekkel?
– Alig fél éve, 2021 szeptemberében lépett a Goldenburg burgonya a Magyar Termék védjegy használóinak sorába 2 csomagolt brandingelt termékkel, a főzni és a sütnivaló, 2 kg-os kiszerelésű burgonyával. Új belépőként, friss védjegyhasználóként nagy örömünkre, nyitottságot tapasztaltunk a kereskedelemi láncok részéről. Úgy véljük, hogy a védjegy számukra is egyfajta értéknövelő tulajdonsággal bír, nagyobb bizalommal tekintenek az ilyen módon megkülönböztetett hazai márkatermékekre.
– A burgonya egy nagyon sokrétű felhasználási lehetőséget magában foglaló termék. A hétköznapi étkezésnek éppúgy része, mint ahogy a csúcsgasztronómiában is megjelenik. Milyen a kínálati paletta most?
– Bár csökkenő mennyiségben, de éves szinten kb. 59-60 kg burgonya fogy a magyar háztartásokban. Ezt nyilván nem lehet mindig csak sültkrumplival és pürével kielégíteni. A fogyasztók alapvetően a csomagolásokon tudnak tájékozódni, hogy milyen étkezési típust válasszanak az ételhez: A, salátának, B, főzéshez vagy C, sütnivaló típusokat különböztetünk meg. Az újabb burgonyafajták megjelenése tovább árnyalhatja majd ezt a csoportosítást. Mi is azon dolgozunk, hogy ősszel már új tulajdonságú burgonyákat mutathassunk be a piacnak.
A csúcsgasztronómia megszólításában a Bocuse d’Or vállalt óriási szerepet, hiszen az idei verseny kiemelt alapterméke a burgonya. Európa legjobb séfjei fogják bemutatni, milyen sokféleképpen használható fel a burgonya, ezzel mintegy példát mutatva a magyar szakácsoknak, és ugyanakkor a műkedvelő konyhavirtuózoknak is. Bízom benne, hogy a burgonya ezzel még népszerűbbé válik. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Burgonyahelyzet Magyarországon: olcsóbb, de nem problémamentes
A burgonya, mint alapvető élelmiszer, minden évben reflektorfénybe kerül, különösen…
Tovább olvasom >Felélénkült a burgonya exportpiaca
A KSH adatai szerint a burgonya termőterülete és termésmennyisége csökkenő…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >