Gluténmentesen is teljes értékűen
A gluténmentes termékek szegmense ma már a modern, egészségtudatos életmód szerves részévé vált. Egyre több hazai gyártó és forgalmazó vallja, hogy a mentesség nem jelenthet egyet a lemondással – sőt, a kiváló íz, a funkcionális előnyök és a fenntarthatósági szempontok egyszerre érvényesülhetnek egy jól megalkotott receptúrában.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
Gluténmentesen is teljes értékűen
A változó fogyasztói elvárások, az árérzékenység, a kényelmi igények, valamint az új táplálkozási trendek mind-mind olyan kihívások, amelyekre a hazai szereplők sokféle, de egyaránt tudatos választ adnak. A gluténmentes kategóriában ma már nem elég pusztán jelen lenni – a siker záloga az alkalmazkodás, az újragondolt értékajánlat és a hiteles márkaépítés.
Kompromisszumok nélkül

Fürész Aliz
brand manager
Cerbona
Fürész Aliz, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. brand managere elmondja, hogy a gluténmentes termékek iránti kereslet évről évre egyre erőteljesebben növekszik, főként a funkcionális élelmiszerek iránt fogékony, tudatos vásárlók körében.
– Az utóbbi időben azt tapasztaltuk, hogy a mentességet választó fogyasztók motivációja sokszínűbbé vált, ezért kiemelt célunk, hogy mélyebben megismerjük őket, és célzottabban szólítsuk meg a különböző csoportokat. A visszajelzések alapján két jól elkülöníthető vevőkör körvonalazódott – magyarázza Fürész Aliz. – Az első csoportba azok tartoznak, akik egészségügyi okokból követnek gluténmentes étrendet. Ők kevésbé árérzékenyek, döntésüket leginkább a megbízhatóság, a magas minőség és a könnyű elérhetőség befolyásolja. A második csoportot az egészségtudatos életmód hívei alkotják, akiknek lényeges a kedvező ár-érték arány. Ők nyitottak a saját márkás vagy akciós ajánlatokra, ugyanakkor számukra is döntő tényező a minőségi összetétel, a megfelelő tápanyagtartalom – magas rost- és fehérjetartalom –, valamint az élvezeti érték, azaz a harmonikus íz és az ideális textúra.
– A 2024-es év rendkívül sikeres volt számunkra, elsősorban a szeletek és kásák kategóriájában – emeli ki a brand manager. – Nagy figyelmet fordítunk az ízek korszerűsítésére, ennek köszönhetően két új szelettel bővült kínálatunk: egy epres-chiamagos és egy csokis-narancsos változattal. A reggeli kásák választékát is gazdagítottuk kétféle rizskásával, amelyeket kifejezetten az egészségtudatos vásárlók igényeire formáltunk. Fejlesztéseink fontos mérföldköve volt, hogy négy új, gluténmentes zabból készült rudit is piacra vittünk. Ezek a klasszikus édességek élményét idézik meg gluténmentes változatban. A pozitív fogyasztói visszajelzések megerősítettek minket abban, hogy a gluténmentesség nem kompromisszum, hanem élvezetes és minőségi alternatíva lehet – fogalmaz Fürész Aliz.
A következő év prioritása az őrleményalapú portfólió bővítése lesz, amely új lehetőségeket teremt az otthoni sütést-főzést kedvelők számára. A Cerbona elkötelezett amellett, hogy olyan praktikus és funkcionális termékeket fejlesszen, amelyek könnyen beilleszthetők a mindennapokba, és megfelelnek a modern, gyors életritmus követelményeinek.
– Kommunikációs stratégiánk középpontjában a digitális jelenlét fokozása áll. Online kampányaink – közösségimédia-megjelenések, személyre szabott promóciók, edukációs tartalmak – hatékonyan érik el a fiatal, egészségtudatos közönséget. Természetesen a hagyományos értékesítéstámogató eszközöket is alkalmazzuk: bolti promóciókkal, kedvezményekkel, kóstoltatásokkal és szezonális aktivitásokkal is erősítjük márkánkat – teszi hozzá a szakember. – Az év második felében országos szintű, nagyszabású kampány bevezetését tervezzük, amelynek fő szándéka a márkahűség növelése és vevői bázisunk szélesítése.

A gluténmentes kategóriában a siker záloga az alkalmazkodás, az újragondolt értékajánlat és a hiteles márkaépítés
Íz és praktikum

Varga Zoltán
üzletfejlesztési vezető
Abonett
Varga Zoltán, az Abonett Kft. üzletfejlesztési vezetője úgy érzékeli, sokan keresnek olyan kenyérhelyettesítőket, amelyek nemcsak gluténmentesek, hanem kevés, természetes összetevőből állnak, rostban gazdagok, táplálóak és ízletesek.
– Kínálatunkban sós és édes extrudált kenyerek és sandwichek is szerepelnek – avat be Varga Zoltán.
Meglátásuk szerint az emberek számára a megbízhatóság, a jó ár-érték arány és az országos hozzáférhetőség kulcsfontosságú, főleg a jelenlegi gazdasági helyzetben.
– Az infláció ellenére márkahű vásárlóink megtartották lojalitásukat, sőt új termékeinkkel további célcsoportokat is sikerült megszólítanunk – újságolja az üzletfejlesztési vezető.
Az idei év egyik legizgalmasabb újdonsága a kakaós és fahéjas ízesítésű édes kenyerek megjelenése volt, amelyek friss színt és lendületet vittek a mentes termékek felhozatalába. Emellett elindították az Abonett Food Service termékcsaládot, amelyet kifejezetten a közétkeztetés szereplőinek: iskoláknak, éttermeknek és szállodáknak szántak.
– Gondolták volna, hogy Abonett-tel a tiramisutól kezdve a lasagne-on át akár levesgyöngyöt, jégkrém toppingot vagy gluténmentes, ropogós panírt is készíthetünk? Magyarországon mindenki ismeri és szereti az Abonettet, miért ne illeszthetnénk jobban a napi étkezésbe, a gyermekek ellátásába vagy éppen a korszerű menükbe? – teszi fel a kérdést Varga Zoltán.
Az Abonett Food Service szortimentjében a már ismert kenyerek és sandwichek mellett háromszeletes kiszerelést is bevezettek, továbbá több vállalattal közös termékfejlesztésbe kezdtek, ahol az Abonett termékei alapanyagként vagy kiegészítő termékként is megjelennek.
– A fiatalabb generáció elérése érdekében elindultunk a TikTokon is, influenszerek és dietetikus közreműködésével osztunk meg különféle tartalmakat, fókuszban az on-the-go sandwich termékeinkkel – tájékoztat az üzletfejlesztési vezető.
Termőföldtől az asztalig

Bozó Tamás
sales manager
GOF Hungary
A GOF Hungary Kft.-nél úgy látják, a vásárlói igények egyre összetettebbek. A fogyasztók nagy része a természetes összetevőket, az adalékmentes formulákat és a fenntartható technológiákat keresi. Sarkalatossá vált számukra a hazai eredet is: a Magyar Termék védjegy megléte jelentős versenyelőnnyel jár, mert mélyíti a bizalmat a hazai gyártók iránt.
– Cégünk egyik legfőbb előnye, hogy teljes mértékben házon belül irányítjuk az előállítási folyamatokat. A „termőföldtől az asztalig” elv mentén működünk: saját alapanyagainkat magunk termesztjük, dolgozzuk fel és csomagoljuk – világít rá Bozó Tamás, sales manager. – Ez a struktúra a minőségbiztosítás, a nyomon követhetőség és a környezetvédelem szempontjából is elengedhetetlen. A modell lehetővé teszi, hogy pontosan és gyorsan reagáljunk az elvárásokra.
2024-ben a vállalat látványos növekedést könyvelhetett el, termékei immár minden nagyobb hazai kiskereskedelmi láncban kaphatók, ami új lendületet adott a fejlesztési irányoknak is.
– A jövőben olyan praktikus, gluténmentes készítményeket szeretnénk bevezetni, amelyek a gyors életvitelhez igazodva kínálnak tápláló, finom megoldásokat – folytatja Bozó Tamás. – Ezek között szerepelnek adaptogén növényekkel, probiotikumokkal vagy vitaminokkal dúsított funkcionális élelmiszerek és „ready-to-eat” típusú kényelmi opciók is.

Szűcs Soma
export sales manager
GOF Hungary
Szűcs Soma, export sales manager azt is elárulja, hogy a 2025-ös év kiemelt területe az edukáció lesz.
– Blogcikkek, videók, podcast-epizódok, közösségi médiás tartalmak és webshopos aktivitások révén szeretnénk közelebb hozni a márka értékeit a vásárlókhoz. Ezzel párhuzamosan influenszerekkel indított kezdeményezések, edukatív partnerségek és nyereményjátékok is elstartolnak. A következő időszakban a fenntarthatóság, az egészségtudatosság és az exportorientált terjeszkedés kerül előtérbe, miközben a hazai jelenlétet is erősíteni kívánjuk – vetíti előre Szűcs Soma.
Alternatív alapanyagok

Koczka Veronika
senior trade marketing
manager
Foodnet
Koczka Veronika, a Foodnet Zrt. senior trade marketing managere arról számol be, hogy a gluténmentes termékek többnyire a prémium kategóriába tartoznak, azonban az áruházláncok saját márkás repertoárjának előretörése árversenyt idézett elő. Ez segíti az árucikkek könnyebb elérhetőségét és az anyagi terhek enyhítését.
– Alapvetőnek tartjuk, hogy termékeink könnyen beszerezhetők és egyúttal kiemelkedő minőségűek legyenek. Fókuszba kerülnek a tápanyagban dús, alacsony szénhidráttartalmú verziók, például a kölesből vagy hüvelyesekből készült lisztek és tészták – informálja lapunkat Koczka Veronika.
A cég kínálatában meghatározó szerepet tölt be az it’s us márka, amely vöröslencse-, csicseriborsó- és kölesalapú tésztáival, illetve az allergénmentes MIMEN családdal van jelen a piacon.
– Az it’s us fejlesztése során a hagyományos ízek megőrzése mellett a gasztronómiai újításokra is koncentrálunk. Olyan különlegességek is megtalálhatók nálunk, mint a gluténmentes ünnepi bejgli, a MIMEN császármorzsa-lisztkeverék vagy a kakaós, kókuszos, vaníliás és sós-karamellás omlós kekszek, amelyek remek fogyasztói értékeléseket kaptak – vázolja a senior trade marketing manager.
A márka kommunikációjában gasztrobloggerek és közösségimédiatartalom-készítők is szerepet kapnak, akik hitelesen mutatják be az ételek változatos elkészítési lehetőségeit. Ezenkívül hangsúlyt fektetnek az áruházláncokkal közös promóciókra és kóstoltatásokra is.
Az elmúlt két évben két számjegyű volumennövekedést értek el, amelyet a magas minőségű alapanyagok, a harmonikus ízek és a jól célzott marketing támogatott.
– Stratégiánk továbbra is a funkcionális, a praktikus formában elérhető és hozzáadott értéket nyújtó élelmiszerek fejlesztésére összpontosít, miközben változatlanul elsődleges marad számunkra a fogyasztói elégedettség és a megbízhatóság biztosítása – zárja gondolatait Koczka Veronika.
Új horizontok

Zágonyi Boglárka
mb. értékesítési vezető
Magyar Piszke Papír
Zágonyi Boglárka, a Magyar Piszke Papír Kft. mb. értékesítési vezetője szerint a gluténmentes piacot az elmúlt időszakban elsősorban a gazdasági és ellátási láncokat érintő kihívások alakították. A nemzetközi háborús konfliktusok, az alapanyag- és energiaköltségek emelkedése, valamint a logisztikai nehézségek nagymértékben növelték a gyártás költségeit. Bár a várt gazdasági konszolidáció még nem történt meg, az árak növekedése lassulni kezdett, ami némi stabilitást hozott a piacra.
A fogyasztói magatartás változása, különösen a saját márkás áruk iránti növekvő kereslet új lehetőségeket teremtett a hazai gyártók számára.
– Arra törekszünk, hogy gluténmentes termékeink ára megfizethető legyen, miközben a legmagasabb minőségi követelményeket is teljesítjük. Természetes alapanyagokat használunk, és tartózkodunk a mesterséges adalékanyagok, emulgeálószerek és tartósítószerek alkalmazásától – hangsúlyozza Zágonyi Boglárka.
A vállalat zászlóshajói a gluténmentes pizzalap, a panírmorzsa és a fehér vekni, de növekvő érdeklődés mutatkozik a különféle lisztkeverékek iránt is.
– Az Aby’s natural food termékcsaládot kifejezetten az érzékeny fogyasztók számára álmodtuk meg, ügyelve a keresztszennyeződés kizárására. Fejlesztéseink során mindig figyelembe vesszük a visszajelzéseket és az aktuális táplálkozástudományi ajánlásokat. Több saját márkás opción dolgozunk, miközben folyamatosan bővítjük gyártókapacitásainkat. Új eszközöket helyezünk üzembe, optimalizáljuk logisztikai folyamatainkat, és olyan új termékeket is kínálunk majd, amelyek igazodnak az élesztőmentes étrendet követők szükségleteihez. Mindezeken túl időről időre csökkentjük a csomagolóanyagok felhasználását is – ismerteti a mb. értékesítési vezető.
Az Aby’s Magyar Termék védjeggyel ellátott termékvonala rendszeresen szerepel különféle közösségi kampányokban.
– Partnereinkkel szinte havonta szervezünk közös promóciókat. A 2025-ös év egyik célkitűzése digitális megjelenéseink láthatóbbá tétele, elsősorban a Google, Facebook, Instagram és TikTok felületeken – összegzi várakozásaikat Zágonyi Boglárka.

Felértékelődnek a kényelmesen és gyorsan elkészíthető, ugyanakkor tápláló és finom mentes élelmiszerek
Kényelmes és finom

Simon Tamás
ügyvezető
Frigo-Hasso
Simon Tamás, a Frigo-Hasso Kft. ügyvezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy felértékelődnek a kényelmesen és gyorsan elkészíthető, ugyanakkor tápláló és finom mentes élelmiszerek.
– A liszthelyettesítők területén kibontakozó innovációk, mint például a mandulaliszt és a quinoaliszt használata, új lehetőségeket nyitottak meg. Nem csupán a szortimentet gazdagították, hanem különleges táplálkozási előnyöket is biztosítanak, amit a fogyasztók nagyra értékelnek. A szigorodó élelmiszer-biztonsági előírások, a „gluténmentes” jelölés egyértelműbb szabályozása és a kereskedelmi hálózatok bővülő választéka egyaránt alakították a piacot. A jelenlegi környezetben az üzleti siker kulcsa az alkalmazkodóképesség – mutat rá Simon Tamás.
2024 júliusában indították el a Freego márkát, amely kezdetben hétféle gyorsfagyasztott, gluténmentes árucikkel jelent meg.
A töltött gombócok, krokettek és tallérok mellé októberben két új leveles párnácska változat érkezett, majd a szortiment decemberben a széles felhasználási lehetőségeket biztosító leveles lappal egészült ki – jelzi az ügyvezető.
A Freego Gluténmentes, Laktózmentes leveles túrós párnácska első helyet ért el a Gluténmentes Kenyér- és Péksütemény Verseny töltött pékáru kategóriájában.
A márka kínálatát ma barackos és túrós leveles párnák, sajtos pogácsa és különböző tészták alkotják. A folyamatos innovációnak köszönhetően hamarosan újabb kényelmi péksüteménnyel gyarapodik a paletta. A vállalat marketingtevékenysége az offline csatornák mellett elsősorban digitális platformokra támaszkodik, azon belül is az Instagram- és Facebook-kommunikációra.
– Promóciós aktivitásainkat kiskereskedelmi partnereinkkel összehangoltan valósítjuk meg, hogy ezzel is támogassuk a termékek elérhetőségét és ismertségét – közli Simon Tamás.

Az ilyen termékek többnyire a prémium kategóriába tartoznak, azonban az áruházláncok saját márkás repertoárjának előretörése árversenyt idézett elő
A fenntarthatóság jegyében

Salgó-Agócs Andrea
alapító-tulajdonos
Majomkenyér
Salgó-Agócs Andrea, a Majomkenyér alapító-tulajdonosa arra hívja fel a figyelmet, hogy mind többen keresik azokat a termékeket, amelyek egyszerre támogatják az egészséges életmódot és a környezettudatos fogyasztást. Ezt igazolja az is, hogy egyre nagyobb teret nyernek az upcycled, alacsony glikémiás terhelésű, növényi alapú élelmiszerek.
2024-ben komoly növekedést értek el, amely főként az upcycled alapanyagokból készült kekszcsalád sikeres debütálásának volt köszönhető. A pisztáciás, mandulás és törökmogyorós ízek egyszerre kínálnak gluténmentes, vegán és fenntartható lehetőségeket.
– A brand piaci helyzete tovább erősödött, hiszen Európában egyedüliként forgalmazunk olyan édességeket, amelyek gluténmentesek, vegánok és upcycled alapanyagokból készülnek. A portfólió legújabb elemein túl igen eredményes volt a karácsonyi szezon, emellett az edukációs és az interaktív ESG fókuszú munkahelyi programok is hozzájárultak a dinamikus növekedéshez. Aktivitásaink nemcsak a céges szektort mozgatták meg, hanem új terjesztési csatornákat és B2B együttműködéseket is elindítottak. 2025-ben ezeket a tevékenységeket szeretnénk új szintre emelni – ígéri Salgó-Agócs Andrea.
2025-re új innovációkat is terveznek: sós krékereket, különleges bonbonokat, üzleti partnereik számára pedig snackcsomagokat mutatnak be. Az újdonságok az ökológiai szemlélet, a funkcionalitás és az élvezeti érték harmonikus kombinációját képviselik.
– Jövőbeni terveink között szerepel, hogy új franchise-partnerek bevonásával tovább bővítsük európai jelenlétünket, és az upcycled lisztek és csomagolásmentes snackek automatizált értékesítését is megkezdjük – fejti ki az alapító-tulajdonos.
Marketingtevékenységük középpontjában a digitális kommunikáció áll: TikTok-oldalukat influenszerek bevonásával működtetik, és különféle edukációs kampányokat is szerveznek. Offline eseményeken és kóstoltatásokon rendszeresen részt vesznek. Az előfizetéses értékesítési modell lehetőséget ad arra, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki vásárlóikkal. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >