Globális megállapodást kötött az Ocean Cleanup szervezet és a Coca-Cola a folyóvizek és óceánok megtisztítására
A The Coca-Cola Company első globális partnerként csatlakozott a természetes vizek tisztaságát óvó nonprofit szervezet, a The Ocean Cleanup folyóvíz-programjához. A nemzetközi nagyvállalat és a technológiai egyesület egyedülálló összefogását a közös cél iránti elkötelezettség hívta életre: a Föld óceánjainak megtisztítása a műanyagszennyezéstől úgy, hogy a hulladékot már a folyókon felfogják. A Coca-Cola Magyarország évek óta együttműködik a PET Kupa szervezőivel, az Ocean Cleanup program tanulságai a globális tudásmegosztás során hazánkban is hasznosulhatnak a Tisza további megtisztítása érdekében.
Folyóvizeink egészen a tengerekig, óceánokig hordják magukkal az útjuk során összegyűjtött hulladékot, ami így végül az állóvizekben köt ki és gyülemlik tovább. A probléma globális, így megoldása sem lehetséges helyi szinten, nem egy-egy adott közösség feladata, sem hatásköre, hanem határokon átívelő összefogásra van szükség. Ennek érdekében most a Coca-Cola a globális méretéből és nemzetközi hálózatából adódó erőforrásainak egy részét az óceánokat tisztító The Ocean Cleanup nevű nonprofit szervezet munkájának támogatására fordítja.
A partneri megállapodás keretében a rotterdami székhelyű alapítvánnyal közösen olyan tisztítórendszerek kiépítését vállalják, amelyek felfogják az úszó hulladékot a folyókban még azelőtt, hogy azok beleömlenének a tengerekbe. A következő másfél évben világszerte tizenöt folyón telepítenek hulladékgyűjtő rendszereket, köztük a The Ocean Cleanup InterceptorTM nevű, félig önműködő, napenergiával hajtott folyamtisztító megoldásait. A kezdeményezés célja továbbá mind az ipar, mind az egyének mozgósítása és bevonása a műanyagszennyezés kezelésébe, a világ óceánjaiba kerülő hulladék felszámolásába és a teljes ökoszisztéma, a növény- és állatfajok, valamint a vízkészlet megóvásába.
„Szervezetünk küldetése, hogy minden műanyagot kiemeljünk az óceánokból. Világszerte ezer folyóból a folyóvízi műanyagszennyezés közel 80 százaléka az óceánokban végzi, és ez a probléma napról-napra hatalmasabbá válik. Ezért minden lehetőséget megragadunk, hogy felgyorsítsuk projektünk előrehaladását. A víztisztító rendszereinkkel kitermelt hulladék között sok műanyagpalackot is találni, köztük a Coca-Cola csomagolási hulladékait is, így minden tiszteletet megérdemelnek, hogy számos más, a műanyagszennyezés megoldását célzó tevékenységük mellett az iparágból elsőként csatlakoztak kezdeményezésünkhöz. Célunk, hogy a lehető legtöbbet tanuljunk együttműködésünkből, amely egyébként a jövőben tovább bővülhet, és hogy tovább gyorsítsuk megoldásaink globális terjesztését. Ezért meggyőződésem, hogy a mai bejelentés jó hír a világ óceánjai számára!”
Az együttműködés keretében a civil szervezet és a Coca-Cola 2022 végéig tizenöt folyón telepít hulladékgyűjtő rendszereket, és azon dolgoznak majd, hogy világszerte felszámolják a hulladékszennyezést. A The Ocean Cleanup Santo Domingoban (Dominikai Köztársaság) és Can Thóban (Vietnam) már telepített egy-egy Interceptor berendezést, e folyóknál a partnerek segítséget nyújtanak az összegyűjtött hulladék feldolgozásának, kezelésének kidolgozásában. Később a projektet további tizenhárom folyóra terjesztik majd ki.
A globális felelősségvállalás mellett természetesen a Coca-Cola Magyarország is komoly figyelmet szentel a helyi vizek megtisztításának és megóvásának. A vállalat a Duna és a Tisza vizeit és ártereit évek óta kiemelt fontossággal kezeli, hosszú távú együttműködést alakított ki a területen aktív nonprofit szervezetekkel. A Hulladékmentes Tisza projekthez a vállalat globális alapítványa, a The Coca-Cola Foundation biztosít anyagi hátteret. Ennek keretében a PET Kupa nevű kezdeményezés – önkéntes civilek és vízügyi szakemberek részvételével – a folyó egyre több szakaszán és egyre több alkalommal szervez hulladékgyűjtő akciókat. Az összegyűjtött műanyagcsomagolásokat ennek köszönhetően szelektálás után megfelelően feldolgozzák, és újra bekerülve a körforgásba – akár ismét csomagolóanyaggént – térhetnek vissza a használatba. A Coca-Cola hosszútávon elkötelezett a hulladékmentesség elérése mellett, ezért globális Hulladékmentes Világ stratégiájuk célja, hogy minden csomagolásuk összegyűjthető, újrafeldolgozható és újrahasználható legyen a körforgásos gazdaság elősegítéséért.
A hulladékgyűjtés mellett aktív edukáció is folyik a projekt keretében, a Coca-Cola Alapítvány támogatásával a PET Kupa kiállítással, rendszeres személetformáló előadásokkal, filmvetítésekkel, bárki számára elérhető tudástárral hívja fel a figyelmet környezetünk védelmének fontosságára, gyakorlati tanácsokat és lehetőségeket mutatva be ép állapotának megőrzésére. Tavaly nyáron egy időszaki installáció is elkészült, a Palackorrú Lebegő Kikötő, amely a környezet védelmének gyakorlati részén túlmutatva a helyi élet szépségére is felhívja a figyelmet. Mindezt a folyóból kigyűjtött PET palackok kreatív újrahasználásával: vízen lebegő stégekké alakulva mutatják be a parlamenti települések nevezetességeit, nem mellesleg plasztikusan demonstrálva, hogy minden palack érték, ha a megfelelő kezekbe kerül.
A Coca-Cola a WWF-fel partnerségben az Élő Dunáért kezdeményezéssel határokon átívelő munkát is folytat évek óta: a folyó vizének és élővilágának megmentése érdekében Magyarország mellett Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Bulgáriában és Ausztriában is futnak jelentős környezet- és természetvédelmi programok.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Puha papír, kemény piac
A papír zsebkendők és szalvéták piaca az utóbbi években jelentős…
Tovább olvasom >A környezetet védi a Hy-Vee új projektjeivel
Lezárult a Hy-Vee napenergia-projektjének első szakasza az iowai Charitonban. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >