GKI: van növekedési potenciál a személyi hitelezésben
A szigorúbb állami szabályozás mellett is van növekedési potenciál a személyi hitelek piacán – derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből, amelyet szerdán Budapesten sajtóbeszélgetésen mutattak be.
A hitelintézeti szektor eszközállománya az utóbbi 12-15 hónapban jelentősen, majdnem 20 százalékkal csökkent, azonban ezen belül a hitelintézeti fióktelepek eszközállománya, amelyekből Magyarországon 8-9 van, enyhén növekedni tudott – mondta el Horváth Gábor, a GKI kutatásvezetője. Hozzátette: a mintegy 1 milliárdos növekedés egy év alatt nem tekinthető jelentősnek, de elmondható, hogy pár bank személyi hiteltermékei eljutottak a piac megfelelő szegmenséhez.
A GKI júniusban végzett, az egész magyarországi személyi hitelpiacra kiterjedő kutatásának kiindulópontja a 2012-ben bevezetett teljes hiteldíj mutató (THM) plafon volt, ami az egyes szolgáltatók ajánlatainak összehasonlítását segítő THM maximális mértékét a jegybanki alapkamathoz kötötte. Ennek megfelelően egyetlen személyi hitelt nyújtó cég nem lépheti át a törvényileg meghatározott maximumot (jegybanki alapkamat + 24 százalék) – ismertette Horváth Gábor.
A kutatás során azon magyarországi pénzintézetek ajánlatait hasonlították össze, amelyek a legalacsonyabb THM-mel nyújtottak személyi kölcsönt, 60 hónapos futamidőre. Egy 500 ezer forintos hitelösszeg esetén a THM mutatók különböző feltételektől függően 17,98 százalék és 22,98 százalék között szóródtak az öt legolcsóbb ajánlat esetében. Ahogy nő a felvett összeg, úgy csökken a THM: 2 millió forint felvétele esetén már 15,8 százalékos THM is elérhető a piacon.
A GKI kutatásvezetője elmondta: még mindig a THM az a mérőszám, ami a legpontosabban mutatja a hitelek árát, ez tartalmaz minden hitelfelvétellel járó költséget. Vannak azonban olyan pénzintézetek, amelyek más szolgáltatások, többek között a folyószámlanyitás igénybevételét is kikötik, ezek költségét a THM pedig nem tartalmazza. Előfordulhat az is, hogy a pénzintézet előírja a hitelszerződés közjegyzői okiratba foglalását bizonyos hitelösszeg felett, aminek a díja az ügyfelet terheli – emelte ki Horváth Gábor.
Van mit erősíteni a magyar lakosság pénzügyi tudatosságán – tette hozzá Holló Bence, a Cofidis magyarországi fióktelepének vezetője, aki elmondta: a legtöbb hitelfelvevő kényelmi szempontból saját bankjához fordul, amely a THM-eket a plafon közelében tartja, ami nem kedvez a piaci versenynek.
Az ügyfelek többségének fontos a saját bank nyújtotta kényelem és személyes kapcsolat, ami vonzóbbá teszi ugyan a hitelterméket, de meg is drágítja azt. A pénzügyileg tudatosabb hitelfelvevők viszont kihasználják az internetes összehasonlító oldalak nyújtotta lehetőséget is, amely a gépjárművek kötelező biztosításának kiválasztásakor már széles körben elterjedt – mondta el Ács Gábor, a Forbes magazin újságírója. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >