GKI: húsz havi mélyponton a magyar fogyasztói várakozások
Az üzleti várakozások idei csúcsukra, míg a fogyasztói várakozások ez évi, sőt húszhónapos mélypontjukra kerültek júniusban – derül ki a GKI által, az EU támogatásával végzett friss felmérésből. Némi hullámzás mellett ugyan, de elmondható, hogy a GKI-Erste konjunktúra-index értéke már fél éve stagnálást mutat, ugyanakkor szintje továbbra is viszonylag optimista hangulatot tükröz.
Júniusban az üzleti szférán belül – a májusban nagyon derűlátóvá vált szolgáltató cégek kivételével – minden ágazat érezhetően optimistább lett. Az építőipar kivételével mindenhol valamivel több volt a javulásra, mint a romlásra számító vállalat.
Az iparban a májusi pesszimizmust júniusban derűlátás követte: kedvezőbb lett az elmúlt időszaki és a várható termelés megítélése, s jelentősen javult a rendelésállományról – ezen belül az exportrendelésekről – alkotott vélemény is. A készleteket viszont magasabbnak érezték a válaszolók.
Húsz havi mélyponton a magyar fogyasztói várakozások
Az építőipari bizalmi index júniusban jelentősen emelkedett, és értéke lényegében visszatért az év eleji szintre. Az előző háromhavi termelés megítélése kismértékben, a rendelésállomány értékelése számottevően javult.
A kereskedelmi bizalmi index júniusban a májusi csökkenésnél kisebb mértékben nőtt, és így továbbra is bennmaradt az immár több mint 1,5 évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése nem változott, a készletszintet viszont lényegesen kisebbnek minősítették a nyilatkozók. A szolgáltatói bizalmi index júniusban korrigálta az előző havi emelkedését. Egyaránt rosszabb lett az üzletmenet, az előző negyedévi és a várható forgalom megítélése is.
A foglalkoztatási hajlandóság a kereskedelemben nem romlott tovább, az ipari és építőipari vállalkozásoknál javult, a szolgáltató cégeknél viszont csökkent, és nőtt a lakosság munkanélküliségtől való félelme.
Az iparban és a szolgáltatók körében erősödött az áremelési szándék. Az építőiparban a túlnyomó többség változatlan árakra számít. A kereskedelmi cégek körében csökkent az áremelést tervezők aránya, miközben az árnövelés átlagos mértéke nem változott. A fogyasztók inflációs várakozása viszont erősödött.
A magyar gazdaság perspektívájának megítélése hónapok óta romlik, s ez az ipari és szolgáltató cégek kivételével júniusban is folytatódott.
A GKI fogyasztói bizalmi index júniusban a májusi emelkedésnél nagyobb mértékben esett. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét és a következő egy évben várható megtakarítási képességét egyaránt rosszabbnak ítélte, mint az előző hónapban. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási feltételeit változatlannak, a következő egy évre vonatkozót viszont jelentősen romlónak érzékelték. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >