GKI: húsz havi mélyponton a magyar fogyasztói várakozások
Az üzleti várakozások idei csúcsukra, míg a fogyasztói várakozások ez évi, sőt húszhónapos mélypontjukra kerültek júniusban – derül ki a GKI által, az EU támogatásával végzett friss felmérésből. Némi hullámzás mellett ugyan, de elmondható, hogy a GKI-Erste konjunktúra-index értéke már fél éve stagnálást mutat, ugyanakkor szintje továbbra is viszonylag optimista hangulatot tükröz.
Júniusban az üzleti szférán belül – a májusban nagyon derűlátóvá vált szolgáltató cégek kivételével – minden ágazat érezhetően optimistább lett. Az építőipar kivételével mindenhol valamivel több volt a javulásra, mint a romlásra számító vállalat.
Az iparban a májusi pesszimizmust júniusban derűlátás követte: kedvezőbb lett az elmúlt időszaki és a várható termelés megítélése, s jelentősen javult a rendelésállományról – ezen belül az exportrendelésekről – alkotott vélemény is. A készleteket viszont magasabbnak érezték a válaszolók.
Húsz havi mélyponton a magyar fogyasztói várakozások
Az építőipari bizalmi index júniusban jelentősen emelkedett, és értéke lényegében visszatért az év eleji szintre. Az előző háromhavi termelés megítélése kismértékben, a rendelésállomány értékelése számottevően javult.
A kereskedelmi bizalmi index júniusban a májusi csökkenésnél kisebb mértékben nőtt, és így továbbra is bennmaradt az immár több mint 1,5 évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése nem változott, a készletszintet viszont lényegesen kisebbnek minősítették a nyilatkozók. A szolgáltatói bizalmi index júniusban korrigálta az előző havi emelkedését. Egyaránt rosszabb lett az üzletmenet, az előző negyedévi és a várható forgalom megítélése is.
A foglalkoztatási hajlandóság a kereskedelemben nem romlott tovább, az ipari és építőipari vállalkozásoknál javult, a szolgáltató cégeknél viszont csökkent, és nőtt a lakosság munkanélküliségtől való félelme.
Az iparban és a szolgáltatók körében erősödött az áremelési szándék. Az építőiparban a túlnyomó többség változatlan árakra számít. A kereskedelmi cégek körében csökkent az áremelést tervezők aránya, miközben az árnövelés átlagos mértéke nem változott. A fogyasztók inflációs várakozása viszont erősödött.
A magyar gazdaság perspektívájának megítélése hónapok óta romlik, s ez az ipari és szolgáltató cégek kivételével júniusban is folytatódott.
A GKI fogyasztói bizalmi index júniusban a májusi emelkedésnél nagyobb mértékben esett. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét és a következő egy évben várható megtakarítási képességét egyaránt rosszabbnak ítélte, mint az előző hónapban. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási feltételeit változatlannak, a következő egy évre vonatkozót viszont jelentősen romlónak érzékelték. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
VIMOSZ: optimizmus a turisztikai szektorban
Kitartó optimizmus jellemzi a magyarországi turisztikai szektort, az ágazat szereplői…
Tovább olvasom >Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a forint árfolyama?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Júniusban kissé emelkedett a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >