GKI: Előrejelzés 2020-ra
A magyar GDP dinamikája 2018-19-ben 5% körülire, az EU-ban az egyik leggyorsabbra emelkedett. Ezzel a magyar növekedés meghaladta bárki – ezen belül különösen az EU és a GKI – prognózisát.
A gyors növekedés részben az EU-transzferek meglódulásának; részben a korábban még kedvező világgazdasági konjunktúrának, majd a romló konjunktúra közepette is magára találó iparnak és várakozáson felül teljesítő szolgáltatási exportnak; részben a belföldi keresletélénkítő intézkedéseknek, ezen belül főleg az adócsökkentéssel kísért bérmegállapodásnak volt köszönhető. A GKI főleg az üzleti szektor beruházásait és exportképességét becsülte alul.
2020-tól azonban most már egyértelmű lassulás várható, mely feltehetőleg 2022-ig (az EU-támogatások alacsonyabb szinten, de újrainduló folyósításáig) folytatódni fog. Ennek oka az EU-támogatások kifutása mellett az erőltetett keresetemelés fokozatos kifulladása, a rosszabb világgazdasági konjunktúra, s nem utolsósorban a magyar modell szerény versenyképessége. Végeredményben a GDP növekedése a GKI előrejelzése szerint 2019-ben 4,9%, 2020-ban 3,2% lesz, a beruházások 16 illetve 5%-kal, a lakosság fogyasztása 4,5 illetve 4%-kal emelkedik. A foglalkoztatás már csak kissé, a 2019. évi 0,8% után 2020-ban legfeljebb 0,5%-kal nő, a munkanélküliség 3,5% körül marad, ami a közmunkások beszámítása esetén is kedvezőbb az EU átlagánál. A külső egyensúly kedvező, a külső finanszírozási képesség a GDP 2018. évi 2%-áról 2019-ben 2,4%-ára emelkedik, majd 2020-ban a folyó fizetési mérleg hiányának emelkedése és a kevesebb beáramló EU-transzfer hatására 1,7%-ára csökken, de így is kedvező lesz. Az államháztartási hiány és az infláció azonban európai összevetésben magas, bár rövid távon kezelhető. A GDP-arányos költségvetési deficit törvényben előirányzott 2019. évi 1,8%-a elérhető, a 2020. évi 1% megvalósítása azonban kétséges, 1,3% körüli ráta valószínűbbnek látszik. Az infláció a 2019. évi 3,3% után 2020-ban is meg fogja haladni a kormányzat 2,8%-os prognózisát, a GKI 3,5%-ra számít. A forint euró-árfolyama éves átlagban a 2018. évi 319 után 2019-ben 325, 2020-ban 335-340 lesz; ez két év alatt körülbelül 6%-os gyengülés.
A kormányzaton belül nyilvános vita alakult ki, hogy az un. gazdaságvédelmi program alapvetően egyensúlyjavító vagy élénkítő legyen. Mivel már az eddigi gazdaságpolitika is prociklikus volt, a GKI szerint célszerű az egyensúlyjavítást középpontba állítani, miként azt a 2020. évi költségvetés is tartalmazza, s ahogyan arra az EU is felhívta a figyelmet. Az élénkítő gazdaságpolitika fenntartásának az a kockázata, hogy 2020 után – amikor az EU-transzferek jelentősen lecsökkennek, az infláció viszont félő, hogy magasan reked -, nem lesz költségvetési és monetáris mozgástér a jelentős lassulás megállítására. Nagy kérdés az is, hogy a jelenlegi, nagyrészt államilag vezényelt beruházási boom mennyire eredményez versenyképes kínálatot, továbbá hogy az EU-ban elszigetelődött magyar kormánynak mennyire szűkül az érdekérvényesítő képessége, többek között a következő hétéves európai költségvetés tartalmának meghatározásakor. Az igazi kockázatok a 2020. utáni magyar növekedési pályával, az extenzív források (munkaerő, EU-források) összeszűkülése illetve kimerülése után a magyar modell versenyképtelenségének várható kiéleződésével, a regionális lemaradás folytatódásával kapcsolatosak.
A GKI prognózisa 2020-ra
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
tény | becslés | előrejelzés | |||
GDP termelés | 102,2 | 104,3 | 105,1 | 104,9 | 103,2 |
· Mezőgazdaság (1) | 112,6 | 93,3 | 104,8 | 98,0 | 100 |
· Ipar (2) | 101,8 | 103,2 | 100,5 | 105,0 | 103,5 |
· Építőipar (3) | 85,0 | 121,5 | 118,9 | 125,0 | 105 |
· Kereskedelem (4) | 100,8 | 107,4 | 113,6 | 107,0 | 106 |
· Szállítás és raktározás (5) | 105,1 | 102,0 | 103,7 | 105,0 | 103 |
· Információ, kommunikáció (6) | 104,9 | 111,3 | 111,1 | 106,0 | 105 |
· Pénzügyi szolgáltatás (7) | 101,2 | 105,6 | 104,1 | 103,5 | 103,5 |
· Ingatlanügyletek (8) | 103,0 | 102,5 | 102,8 | 103,0 | 102 |
· Szakmai, tudományos, műszaki tevékenység (9) | 106,1 | 109,8 | 111,6 | 106,0 | 104 |
· Közigazgatás, oktatás, egészségügy (10) | 101,9 | 99,3 | 100,4 | 99,0 | 100 |
· Művészet, szórakoztatás (11) | 101,1 | 108,1 | 103,7 | 102,0 | 102 |
· Magnövekedés (2)+(3)+(4)+(5)+(6)+(7)+(8)+(9) | 101,8 | 106,0 | 106,5 | 106,7 | 104 |
GDP belföldi felhasználás | 101,7 | 105,2 | 107,3 | 105,3 | 103,6 |
· Egyéni fogyasztás | 104,2 | 104,2 | 104,0 | 104,5 | 104 |
· Állóeszköz-felhalmozás | 89,4 | 118,7 | 117,1 | 116 | 104 |
Külkereskedelmi áruforgalom | |||||
· Export | 104,4 | 105,9 | 104,3 | 104,5 | 103 |
· Import | 104,9 | 108,3 | 106,4 | 105,5 | 104 |
Fogyasztói árindex (előző év = 100) | 100,4 | 102,4 | 102,8 | 103,3 | 103,5 |
Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege | |||||
· milliárd euró | 5,2 | 3,9 | 2,7 | 3,5 | 2,5 |
· a GDP százalékában | 4,5 | 3,1 | 2,0 | 2,4 | 1,7 |
Munkanélküliségi ráta (éves átlag) | 5,1 | 4,2 | 3,7 | 3,5 | 3,4 |
Államháztartási egyenleg a GDP százalékában (ESA) | -1,6 | -2,2 | -2,3 | -1,8 | -1,3 |
* Forrás: KSH, GKI
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Banai Péter Benő: jövőre a magyar gazdaság 3 százalék fölött növekedhet
Jövőre a magyar gazdaság, a gazdasági semlegesség értékelvű politikájára támaszkodva…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >