GKI: az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára
Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja, az összhatás pedig nem jelentős még komoly üzemanyagár-csökkenés esetén sem – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az MTI-hez szombaton eljuttatott elemzéséből.
A kutatásban az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban vizsgálta a GKI, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra.
Az elemzés szerint az üzemanyag-árváltozás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot.
A feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet – írják.
Ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyag-árcsökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat, a feldolgozott élelmiszerek esetében pedig 0,1 százalékkal – derül ki a kutatásból.
A húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben „többé-kevésbé” megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz – áll a tájékoztatásban.
A szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedőnek számít, a szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott árú, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését – írják.
A felmérés készítői szerint ezeknél a szolgáltatásoknál (MÁV, BKV és városi közlekedési vállalatok, taxi) a múltbeli veszteségeket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés – írja a GKI. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Jelentősen lassul idén az élelmiszerek drágulása
Az élelmiszerárak alakulása idén már nem húzza, hanem visszafogja az inflációt…
Tovább olvasom >Pesszimistább a GKI a kormánynál növekedés, infláció és államháztartási hiány tekintetében
A GKI nem változtatott a 2024-re 2-2,5%-os növekedést váró prognózisán. Inflációs…
Tovább olvasom >A GKI konjunktúraindexe áprilisban csökkent
A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyarországon évente mintegy kétmillió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik
Az indokolatlan fogyasztás környezeti veszélyeire és a hulladékok újrahasznosításának fontosságára…
Tovább olvasom >„Kukába az élelmiszerpazarlással” – plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja
A Fenntarthatósági Témahét alkalmából „Kukába az élelmiszerpazarlással” címmel indít plakáttervező…
Tovább olvasom >Nem biztos, hogy a papírcsomagolás a legjobb
A csomagolások környezeti hatásai egyre nagyobb figyelmet kapnak a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >