GKI: a kis cégeknél a legégetőbb a munkaerőhiány
Leginkább a 20 dolgozónál kevesebbet alkalmazó vállalkozások keresnek munkaerőt, a meglévő létszám negyedét tudnák még foglalkoztatni – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt., novemberi vállalati felmérése alapján.
Ezek a társaságok jellemzően hazai tulajdonosi körrel rendelkeznek, főleg a magyar piacra dolgoznak, és emiatt erősen költségérzékenyek. A gazdaságkutató szerint valószínű, hogy emiatt kisebb béremelésre képesek, ezért nehezebben tudják megtartani a dolgozókat. Az 5 és 20 közötti létszámmal dolgozó vállalkozások csaknem 600 ezer embert foglalkoztatnak Magyarországon.
A 20 fő feletti vállalkozások közül a legnagyobb munkaerőhiánnyal a 250-nél több embert foglalkoztató cégek küzdenek. A meglévő létszám 9 százalékát tudnák felvenni, így önmagában ezek a vállalatok összesen 63 ezer potenciális munkavállalót tudnának foglalkoztatni.
A probléma súlyos az 51-150 közötti munkavállalót foglalkoztató vállalatoknál is, amelyek 36 700-as hiányról számoltak be, ez a jelenlegi létszám 12 százaléka.
A 20-50 alkalmazottat foglalkoztató cégeknél 9, a 150-250 közöttieknél pedig 6 százalékos a létszámhiány.
Közölték: az 5-nél kevesebb embert foglalkoztató cégeket is beleszámolva – a becslések szerint – a vállalkozásoknál összesen 340 ezer dolgozó hiányzik.
Az ágazati bontás szerint a munkaerőhiány a könnyűipart, valamint az üzleti szolgáltatásokat érinti az átlagnál súlyosabban, a könnyűiparban a meglévő létszám 32 százalékát, az üzleti szolgáltatások területén a létszám 23 százalékát tudnák felvenni.
A közepesen nehéz helyzetben levő ágazatok közé tartozik a feldolgozó-, a gép-, az építő-, a fém- és az élelmiszeripar, valamint a kereskedelem, ezekben az ágazatokban a munkaerőhiány a létszám arányában 12-től 16 százalékig terjedő sávban mozog.
Legkevésbé a vegyipari cégek érzik a munkaerőhiányt – közölte a GKI. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
SPAR Group: növekszik az AI elfogadottsága a kiskereskedelemben
Egyre nagyobb teret nyer a kiskereskedelmi környezetben a mesterséges intelligencia,…
Tovább olvasom >Főként termékkeresésre használják a generatív AI-t
A generatív mesterséges intelligencia (AI) egyre népszerűbb a vásárlók körében,…
Tovább olvasom >Tavaly az AI gondoskodott a boldog karácsonyi vásárlási élményről
A mesterséges intelligencia (AI) a legutóbbi karácsonyi vásárlás során is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >