Gfk: visszafogott növekedés várható a műszaki fogyasztási cikkek piacán a 2021-es rekord év után
2022-ben visszafogott növekedés várható a műszaki fogyasztási cikkek piacán a 2021-es rekord év után A kereslet már 2022 első hat hónapjában lelassult 2022 első félévében az előző év azonos időszakához képest a műszaki fogyasztási cikkek (TCG) globális piacának értéke mínusz 5,5 százalékkal 413 milliárd dollárra csökkent.
A 2022-es teljes évre előre tekintve a GfK hasonló mértékű csökkenést prognosztizál az éves forgalomra. A növekedés mérséklődése a 2021-ben elért értékesítési rekordhoz és magas referenciaértékekkel szembeni indexálásnak köszönhető. Ennek ellenére a piaci érték még mindig a 2019-es világjárvány előtti szintek felett van. Globálisan a TCG termékek iránti kereslet 2022 első hat hónapjában lassult, mivel a piacok továbbra is alkalmazkodtak a visszatérő COVID-hullámok, a magas infláció, az ellátási lánc zavarai és az ukrajnai háború hatása által jellemzett makro-környezethez.
A fogyasztói költések is megváltoztak: a világjárvány kezdetén népszerű informatikai és háztartási gépek növekedése idén csökkenni kezdett a 2021-es nagyon erős bázisszámokhoz képest. A globális eladások mínusz 5 százalékkal csökkentek az informatika és mínusz 6 százalékkal a háztartási kisgépek esetében. A TCG szektorok közül a háztartási nagygépek, köztük a légkondicionálók teljesítettek a legjobban, mindössze mínusz 3 százalékos visszaeséssel.
A szórakoztató elektronika (mínusz 7 százalék) és a telekom (mínusz 6 százalék) szintén csökkent a piaci lassulás és a magas 2021-es bázis miatt. Nevin Francis, a GfK TCG iparági szakértője kifejtette: „A műszaki fogyasztási cikkek iránti kereslet 2022 első felében szinte minden szegmensben csökkent. Míg a hagyományos kiskereskedelmi értékesítés visszanyerte piaci részesedését, az online értékesítés az elmúlt öt évben először veszített részesedést. A műszaki fogyasztási cikkek értékesítésének mindössze 34 százaléka történt online ebben az időszakban – ami mínusz 8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
Ez azonban nem szakítja meg az online kiskereskedelem felé haladó, régóta tartó tendenciát. A csökkenő kereslet másik oka az átlagárak emelkedése. 2022 júniusában a teljes TCG piacon az eladási árak 26 százalékkal emelkedtek, a világjárvány előtti 2020. januárhoz képest. Ez elsősorban a termékösszetétel változásának: a prémium és belépőszintű termékek irányába történő polarizációnak, valamint további tényezőknek az együttes hatása. Mivel a gyártók termelési költségei emelkednek, kénytelenek vagy a haszonkulcsot csökkenteni, vagy a magasabb költségek egy részét a fogyasztókra hárítani – ami tovább fokozza az inflációt.
A 2022-es GfK Consumer Life tanulmány szerint a fogyasztók 43 százaléka világszerte úgy véli, hogy most jobb kivárni, nem pedig TCG terméket vásárolni. Természetesen a vásárlási dinamika a különböző régiókban eltérő, míg Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai régió egyaránt mínusz 11 százalékkal csökkent, addig a Kína nélküli feltörekvő ázsiai és a közel-keleti régióban növekedés tapasztalható. Hazai adatok Magyarországon az első félévben a globális piaccal ellentétben értékben növekedést tapasztaltunk a műszaki fogyasztási cikkek piacán. A GfK Hungária által mért termékcsoportok összesen 18 százalékkal több bevételt realizáltak, mint egy évvel ezelőtt. A bevétellel ellentétben viszont volumenben 4 százalékkal csökkent a hazai piac.
A növekvő árakat a korábban említett tényezőkön kívül a forint gyengesége is befolyásolta. Legnagyobb értékbeni növekedést a háztartási nagygépek szegmens érte el hét százalékos volumenbeni bővülés mellett, a legkevésbé pedig az IT termékek nőttek forgalom alapján csupán 3 százalékkal, míg volumenben közel 12 százalékot csökkentek. Mobil munka, prémiumizálás és infláció 2022 első hat hónapjában a csökkenő kereslet miatt az olyan kategóriák, mint a televízió, mínusz 6 százalékkal csökkentek 2021 azonos időszakához képest. Ez minden kijelző-méretet érintett, kivételt csak az olyan hiánypótló termékek jelentettek, mint a játékra alkalmas TV-k vagy a Mini LED-ek.
Az informatikai piacon a notebookok értékesítése 5 százalékkal, a monitoroké pedig 3 százalékkal csökkent, részben a világjárvány miatti korlátozások enyhülése és az irodai munkavégzéshez való egyre nagyobb mértékű visszatérés miatt. Ez a tendencia a GfK európai B2C disztribútori adataiban is megfigyelhető, a monitorok (1 százalékkal) és a mobil PC-k (15 százalékkal) estek vissza az első félévben. 2021-ben a TCG-piac egyik fő mozgatórugója a prémiumizálás volt, ez azonban 2022 első felében szünetelt, mivel az emelkedő árak és az infláció egyre több fogyasztót kényszerített alternatív termékek vásárlására, hogy a költségkeretein belül maradjon.
Ennek ellenére bizonyos fogyasztói csoportok még mindig hajlandóak magasabb árat fizetni a magas minőségű eszközökért, ha a prémium termék nagyobb kényelmet, teljesítménybeli előnyöket kínál, vagy támogatja a fogyasztó személyes értékeit – például a környezettudatosságot. Ennek köszönhetően néhány innovatív, mindennapokat megkönnyítő vagy környezetbarát prémium termék esetében 2022 első felében tovább nőttek az eladások. A háztartások pénzügyi bizonytalansága világszerte hónapról hónapra nyilvánvalóbbá válik, a május és a június a 2022-es év eddigi leggyengébb hónapja volt.
A több, mint 85 éves múlttal rendelkező GfK világszerte tech-alapú adatszolgáltatásaival segíti ügyfeleit üzleti kérdéseik megoldásában. A mesterséges intelligenciát felhasználva képes ügyfelei számára megbízható ajánlásokat adni döntéseikhez, legyen szó a marketing és értékesítés hatékonyságát tükröző fogyasztói elégedettségekről, piacokról, márkákról vagy akár a médiáról.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >