GfK: tovább csökkent az akciós újságok száma
A GfK Hungária Leaflet Monitor adatai szerint tovább csökkent a kereskedők akciós újságjainak száma, legnagyobb mértékben a diszkontok esetében. Az élelmiszer-vegyi áru kategóriában hirdetett termékek száma az „egyéb konzerv áruk” kategóriát leszámítva csökkent, az alkategóriák közül leggyakrabban a felvágottak szerepelnek a leafletekben. Az akciós újságokban ugyanakkor növekvő számban jelennek meg az olyan technikai újdonságok is, mint például a táblagépek vagy az e-könyv olvasók.
A GfK Hungária Leaflet Monitor 2012. évi adatai azt mutatják, hogy a vásárlók racionalizálódó döntéseire válaszul – a korábbi évek trendjeinek megfelelően – újra csökkent, mintegy 10 százalékkal, a kereskedők által publikált akciós újságok száma. Míg 2011-ben országosan 1144 leaflet jelent meg, addig 2012-ben 1034 ilyen lapot jelentettek meg az áruházak és áruházláncok.
Az országos hatókörű leafletek száma csatornánkénti bontásban, 2011-2012.
2011 | 2012 | ||
Diszkont | 309 | Diszkont | 246 |
Hipermarket | 279 | Hipermarket | 250 |
Szupermarket | 117 | Szupermarket | 100 |
Drogéria | 91 | C+C | 91 |
Barkácsáruház | 106 | Barkácsáruház | 117 |
Elektroshop | 88 | Drogéria | 77 |
C+C | 107 | Elektroshop | 104 |
Hazai lánc | 47 | Hazai lánc | 49 |
Összesen: | 1144 | 1034 |
Forrás: Leaflet Monitor 2011, 2012, GfK Hungária
A csökkenés az egyes üzlettípusokat eltérő mértékben érintette, így a barkácsáruházak kiadványainak száma 10 százalékkal, a hazai élelmiszerkereskedelmi láncok újságjainak száma 4 százalékkal nőtt. A drogériák leafletpiaci aktivitása nem változott a 2011. évhez képest. A legnagyobb mértékben, egyötödével, a diszkontok kiadványainak száma csökkent, a szupermarketek 15 százalékkal, a hipermarketek pedig 10 százalékkal kevesebb akciós kiadványt jelentettek meg.
A kiadványok számának csökkenése ugyanakkor magával vonta a terjedelem bővülését a hipermarketek és a szupermarketek esetében. Egy leaflet átlagos érvényességi időtartama továbbra is két hét, az átlagos terjedelem viszont a 2011-es 16,7 oldalról kis mértékben, 17,5 oldalra bővült 2012-re.
A szezonalitás jelentősége valamelyest csökkent az előző évhez viszonyítva: akkor a kereskedelmi szempontból kiemelkedő időszaknak számító iskolakezdési szezonban, a harmadik negyedévben a 27 százalékot is elérte a hirdetett termékek száma, tehát meghaladta az időarányos átlagot. 2012-ben ugyanakkor ez az arány valamivel az átlag alatt, 24 százalék körül volt. Az iskolakezdés hónapjai tehát nem emelkedtek ki 2012-ben, az összes termékek 9 százalékát hirdették augusztusban és 7 százalékát szeptemberben, szemben a 2011-es 9 és 10 százalékos adatokkal.
Az élelmiszer-vegyi áru kategóriában hirdetett termékek száma 6 százalékkal csökkent, ami abszolút számban – az „egyéb konzerv áruk”-at leszámítva – az összes fő kategóriát érintette.
FMCG termékkategóriák, melyek hirdetéseinek száma a legnagyobb mértékben változott 2012-ben az előző évhez képest (az adatok százalékban kifejezve)
2012 | 2011 | |
húsáruk | 19,7 | 19,2 |
italok | 18,6 | 18,2 |
egyéb konzerv áruk | 3,2 | 2,8 |
kozmetika | 11,2 | 11,6 |
zöldség-gyümölcs | 6,9 | 7,1 |
Forrás: Leaflet Monitor 2011, 2012, GfK Hungária
Az alkategóriák közül 2012-ben legtöbbet a felvágottakat (6768 db), bort (5363 db), a virslit-kolbászt (4924 db) és a sört (3956 db) hirdettek a kereskedők akciós újságokban.
A szokásos termékeken felül a leafletek lapjain a technológiai újdonságok is megjelennek, elterjedésük nyomon követhető a hirdetési számok alakulásában: 2011-ben még csak 129 alkalommal szerepeltek táblagépek az akciós termékek között, 2012-ben viszont már ennek több, mint háromszorosa volt ez a szám (462). Az e-könyv olvasóknál ennél csekélyebb mértékű volt a növekedés, 42-ről 57-re emelkedett a hirdetett termékek száma.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >