GfK: egyre több vásárlót hódítanak meg a többrétegű háztartási papírok

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 08. 30. 15:03

A háztartási papíráruk piacán hódítanak a többrétegű termékek, amelyeket egyre több háztartás választ a szimpla termékváltozatokkal szemben. Míg az egyrétegű WC-papírok vásárlása mögött egyértelműen anyagi megfontolások állnak, és mára már alacsony a vásárlói bázisa, addig a papírszalvéták esetében továbbra is az egyrétegű termékek vásárlása az általános.

A háztartási papíráruk fogalomkörébe tartozó WC-papír, konyhai papírtörlő, papír zsebkendő és papírszalvéta kategóriák vásárlói közül egyre többen választják és vásárolják a vastagabb, vagyis magasabb rétegszámú termékeket.

WC-papírok piacán az egyrétegű papírok vásárlói bázisa egyre zsugorodott az elmúlt évek során, minek eredményeképpen 2016-ra már csak a háztartások kevesebb mint 9 százaléka vásárolt ilyen terméket. A vásárlás indokai között az anyagi megfontolások is kiemelkedő szerepet játszanak, hiszen az egyrétegű WC-papírok egy kilogrammra vetített átlagára 43 százalékkal alacsonyabb a kategória átlagos árszintjénél. Hasonlóképpen csökkent a kétrétegű papírok vásárlói bázisa is az elmúlt év során, jóllehet még ezzel együtt is ez a második legnagyobb arányban vásárolt minőségi kategória a háromrétegű termékek mögött. A háztartások döntő többsége (84 százaléka) vásárolt háromrétegű terméket 2016 során.

A magasabb rétegszámú termékek növekvő vásárlói bázisa mellett a nedves papírok iránti igény növekedése is megfigyelhető. Jelenleg még alacsony, ellenben folyamatosan növekszik a nedves papírokat használó háztartások aránya – az elmúlt két évben 15 százalékról 17 százalékra emelkedett az ezt a terméktípust az év során legalább egy alkalommal vásárló háztartások köre.

A WC-papírokhoz hasonló tendencia figyelhető meg a konyhai papírtörlők és a papír zsebkendők piacán is. Az elmúlt két év során csökkent azon háztartások aránya, amelyek két- vagy háromrétegű papír zsebkendőt vásároltak, és növekedett a négyrétegű zsebkendők népszerűsége. Az is igaz azonban, hogy bár csökkent a vásárlók aránya, még mindig a háromrétegű papír zsebkendők vásárlása az általános, hiszen a háztartások 83 százaléka vásárolt ilyen terméket az elmúlt év során.

A konyhai papírtörlők esetében a háztartások többsége (tízből hét) kétrétegű terméket vásárol, viszont folyamatosan növekszik a háromrétegű termékek használata is, a háztartások harmada vásárolt már legalább egyszer ilyen terméket az elmúlt év során.

papírszalvéták piacán árnyaltabb a kép. Igaz ugyan, hogy csökken a kisebb rétegszámú termékek vásárlói bázisa, de ez ugyanúgy igaz a többi rétegszámra is, mivel a vásárlói bázis kategóriaszinten esett vissza. Míg 2015-ben a háztartások 66 százaléka vásárolt valamilyen papírszalvétát az év során, ez az arány egy évvel később már csak 62 százalék. Azt is érdemes megemlíteni, hogy a papírszalvéták között az egyrétegű szalvéták vásárlói bázisa masszív: a háztartások több mint fele vásárolt ilyen terméket az elmúlt évben, míg a nagyobb rétegszámú termékek esetében ennél jóval szűkebb a vásárlóközönség.

A háztartási papíráruk beszerzésének fő forrása továbbra is a hipermarket és a diszkont csatorna. Mindkét csatorna súlya nagyobb a papíráruk piacán, mint a napi fogyasztási cikkek vásárlásában betöltött általános szerepük. Ez azt jelenti, hogy a háztartások a háztartási papírárura fordított költéseik 52 százalékát hagyják ebben a két csatornában, míg a két csatorna súlya a teljes FMCG-piacon a háztartások költései alapján ennél alacsonyabb, összesen 43 százalék. //

Kapcsolódó cikkeink