GfK: egyre több vásárlót hódítanak meg a többrétegű háztartási papírok
A háztartási papíráruk piacán hódítanak a többrétegű termékek, amelyeket egyre több háztartás választ a szimpla termékváltozatokkal szemben. Míg az egyrétegű WC-papírok vásárlása mögött egyértelműen anyagi megfontolások állnak, és mára már alacsony a vásárlói bázisa, addig a papírszalvéták esetében továbbra is az egyrétegű termékek vásárlása az általános.
A háztartási papíráruk fogalomkörébe tartozó WC-papír, konyhai papírtörlő, papír zsebkendő és papírszalvéta kategóriák vásárlói közül egyre többen választják és vásárolják a vastagabb, vagyis magasabb rétegszámú termékeket.
A WC-papírok piacán az egyrétegű papírok vásárlói bázisa egyre zsugorodott az elmúlt évek során, minek eredményeképpen 2016-ra már csak a háztartások kevesebb mint 9 százaléka vásárolt ilyen terméket. A vásárlás indokai között az anyagi megfontolások is kiemelkedő szerepet játszanak, hiszen az egyrétegű WC-papírok egy kilogrammra vetített átlagára 43 százalékkal alacsonyabb a kategória átlagos árszintjénél. Hasonlóképpen csökkent a kétrétegű papírok vásárlói bázisa is az elmúlt év során, jóllehet még ezzel együtt is ez a második legnagyobb arányban vásárolt minőségi kategória a háromrétegű termékek mögött. A háztartások döntő többsége (84 százaléka) vásárolt háromrétegű terméket 2016 során.
A magasabb rétegszámú termékek növekvő vásárlói bázisa mellett a nedves papírok iránti igény növekedése is megfigyelhető. Jelenleg még alacsony, ellenben folyamatosan növekszik a nedves papírokat használó háztartások aránya – az elmúlt két évben 15 százalékról 17 százalékra emelkedett az ezt a terméktípust az év során legalább egy alkalommal vásárló háztartások köre.
A WC-papírokhoz hasonló tendencia figyelhető meg a konyhai papírtörlők és a papír zsebkendők piacán is. Az elmúlt két év során csökkent azon háztartások aránya, amelyek két- vagy háromrétegű papír zsebkendőt vásároltak, és növekedett a négyrétegű zsebkendők népszerűsége. Az is igaz azonban, hogy bár csökkent a vásárlók aránya, még mindig a háromrétegű papír zsebkendők vásárlása az általános, hiszen a háztartások 83 százaléka vásárolt ilyen terméket az elmúlt év során.
A konyhai papírtörlők esetében a háztartások többsége (tízből hét) kétrétegű terméket vásárol, viszont folyamatosan növekszik a háromrétegű termékek használata is, a háztartások harmada vásárolt már legalább egyszer ilyen terméket az elmúlt év során.
A papírszalvéták piacán árnyaltabb a kép. Igaz ugyan, hogy csökken a kisebb rétegszámú termékek vásárlói bázisa, de ez ugyanúgy igaz a többi rétegszámra is, mivel a vásárlói bázis kategóriaszinten esett vissza. Míg 2015-ben a háztartások 66 százaléka vásárolt valamilyen papírszalvétát az év során, ez az arány egy évvel később már csak 62 százalék. Azt is érdemes megemlíteni, hogy a papírszalvéták között az egyrétegű szalvéták vásárlói bázisa masszív: a háztartások több mint fele vásárolt ilyen terméket az elmúlt évben, míg a nagyobb rétegszámú termékek esetében ennél jóval szűkebb a vásárlóközönség.
A háztartási papíráruk beszerzésének fő forrása továbbra is a hipermarket és a diszkont csatorna. Mindkét csatorna súlya nagyobb a papíráruk piacán, mint a napi fogyasztási cikkek vásárlásában betöltött általános szerepük. Ez azt jelenti, hogy a háztartások a háztartási papírárura fordított költéseik 52 százalékát hagyják ebben a két csatornában, míg a két csatorna súlya a teljes FMCG-piacon a háztartások költései alapján ennél alacsonyabb, összesen 43 százalék. //
Kapcsolódó cikkeink
Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek,…
Tovább olvasom >Nem jött be a csipszadó, még több egészségtelen ételt esznek a magyarok
A Budapesti Corvinus Egyetem friss kutatása szerint nem vált be…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >