GfK: négy hónapig kelendők a kertészeti áruk hazánkban
A GfK Kereskedelem és Technológia területének adatai szerint 2013-ban a piacot egyes szegmensekben teljesen lefedő hipermarketekben és barkácsáruházakban a kertészeti termékek összforgalma enyhén meghaladta a 40 milliárd forintot. A szezon mindössze négy hónapra korlátozódik.
A tavasz beköszöntével aktuálissá váltak a kerti munkák: megkezdődik a kertek, erkélyek csinosítása. A GfK Kereskedelem és Technológia területének hipermarketekben és barkácsáruházakban realizálódó forgalomra vonatkozó adatai szerint egyes kategóriákban azt lehet mondani, hogy ez a két csatorna lefedi a magyar piacot. Vannak azonban speciális termékkörök, amelyek esetében a faiskolák, kertészeti központok szerepe a meghatározó.
A 2013. év során a hipermarketek és barkácsáruházak kertészeti összforgalma kicsivel meghaladta a 40 milliárd forintot és általában elmondható, hogy a szezon mindösszesen négy hónapra koncentrálódik. Két nagyon erős hónap az április és a május, amelyek közel azonos forgalmat képesek felmutatni. Ezt követően júniusban a forgalom májushoz képest mintegy 30-35 százalékkal visszaesik és stagnál júliusban is, amikor is a szezon gyakorlatilag befejeződik.
A hipermarketek és barkácsáruházak által működtetett kertészetek legnagyobb forgalmát a cserepes növények, szobanövények generálják: ebben a két értékesítési csatornában közel 8,5 milliárd forintnyi forgalmat mértek a GfK kutatói a tavalyi évben. Ehhez hozzáadva a kertészeti centrumok és virágárusok forgalmát, akkor a GfK becslései szerint a cserepes növények szegmensének összforgalma a teljes piacon közelíti a 20 milliárd forintot.
A másik nagyon szezonális termékkört a vetőmagok jelentik, amelyek a hipermarketekben jobban fogynak, mint a barkácsáruházakban. Ezzel ellentétes azonban az a tendencia, amely szerint a második és harmadik legnagyobb forgalmat generáló öntözési/locsolási termékek szegmense, illetve elektromos/benzines kerti gépek szegmense esetében a barkácsáruházak forgalma jelentősebb. Természetesen nem meglepő, hogy a vágó eszközök, így fűnyírók, szegélynyírók, sövényvágók, láncfűrészek teszik ki az elektromos kerti gépek forgalmának legnagyobb részét. A különböző termékek szezonalitását jól szemlélteti a lenti diagram.
„Becsléseink szerint a 2014. évben is hasonlóan alakul majd a gépek szezonális forgalma” – mondta el Sztupár Andrea, Country Manager. „Tekintve, hogy már az első két hónapban is enyhe, 5 százalékos forgalomnövekedést mértünk, így valószínűsítjük, hogy a piac bevétel tekintetében idén nőni fog” – tette hozzá a szakember.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >