GfK: hatalmas potenciált rejt a magyar piac a direkt bankok számára

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 06. 05. 11:55

Bár a magyar banki piac még nem indult el a direkt üzleti modell irányába, a külföldi tapasztalatokból kiindulva már csak idő kérdése, hogy hazánkban is megjelenjenek a kizárólag internetes és telefonos csatornát használó „direkt bankok”. A GfK Retail Banking Monitor kutatása a direkt bankok iránti bizalom mértékét és a lehetséges piaci potenciált összegezte eddigi vizsgálatai alapján. Az ügyfelek válaszai arra engednek következtetni, hogy komoly lehetőségeket rejt a hazai banki piac az esetleges új szereplők számára.

A biztosítási piacon megjelenő internetes alkuszok és direkt biztosítók komoly kihívások elé állították a hagyományos biztosítókat, a termékek és az árak könnyű összehasonlítása pedig drámai árversenyt alakított ki több termék esetében – az ügyfelek örömére. A banki piac – ha nem is ilyen szintű átalakítás előtt áll – hasonló folyamatokkal kell, hogy szembenézzen a közeljövőben, mert a direkt bankok várhatóan hazánkban is megjelennek. A direkt bankok, miközben hagyományos banki szolgáltatásokat nyújtanak, nem rendelkeznek hagyományos bankfiók hálózattal, az ügyfelek online banki felületen vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével intézhetik banki ügyeiket. Cserébe a direkt bank alacsonyabb díjakat és kedvezőbb kamatokat kínál ügyfeleinek.

A régió számos országában indult már el a folyamat a banki piacon: Ausztriában, Szlovákiában illetve Lengyelországban több éve működnek sikeresen direkt banki modellre épülő banki szolgáltatások. E bankok első körben az ügyfélszerzésre koncentrálnak, könnyen átlátható, egyszerű és alacsony díjú termékportfolióval próbálják megnyerni maguknak az ügyfeleket azzal a céllal, hogy direktbanki kapcsolat alakítsanak ki. A második szakaszban – piaci jelenlétük erősödésével, amikor az ügyfelek már rutinszerűen használják a szolgáltatásaikat – igyekeznek a fő banki pozíciót betölteni ügyfeleknél. A modell sikerét mutatja, hogy a GfK adatai szerint az osztrák net-bankoló ügyfelek legalább harmada kapcsolatban áll valamely direkt bankkal, Szlovákiában pedig 6 százalékot is meghaladja arányuk.

Az utóbbi egy évben több hír is szárnyra kelt állami vagy piaci hátterű magyar direkt bank elindulásáról, de a tényleges működés terén még egy bank sem ajánlja szolgáltatásait az ügyfeleknek. Persze kérdés, hogy a magyar piac mennyire készült fel hasonló modell adaptálására, a hazai ügyfelek mennyire lennének nyitottak egy internetes bank ajánlatára.

A GfK Retail Banking Monitor kutatás témába vágó adatai azt mutatják, hogy komoly potenciált rejt a hazai piac az új banki modell számára. A direkt bank működési modelljét elviekben megismerve, a hazai banki ügyfelek 10 százaléka válaszolta azt, hogy megbízna egy előnyös feltételeket kínáló direkt banki szolgáltatóban. Előnyös ajánlat esetén a banki ügyfelek 8 százaléka nyitott arra, hogy igénybe vegye egy ilyen direkt bank szolgáltatását, ami nagyjából 490 ezer potenciális ügyfelet jelent. Amennyiben egy direkt bank piacra lépésével a potenciális piac negyedét mozgósítani tudná, az is 120 ezer banki ügyfelet jelentene, ami komoly piaci részt jelent a hazai piacon.

A kutatás alapján az ügyfelek leginkább alacsonyabb számlavezetési díjat, gyors és egyszerű ügyintézést igényelnek egy ilyen banktól, sokak számára pedig jelentősen növelné a bizalmat, ha a direkt bank mögött egy ismert, stabil és nagy banki szereplő állna. Ezek teljesülése esetén és kedvező tapasztalatok alapján az sem elképzelhetetlen középtávon, hogy az ügyfelek elsőszámú szolgáltatójuknak válasszák a direkt bankot – a hazai banki ügyfelek 6 százaléka válaszolta ezt a felmérésben.

Leginkább számlavezetést és bankkártyát vennének igénybe első körben az ügyfelek a banktól, de pozitív tapasztalatok esetén további banki termékek iránt is érdeklődnek az ügyfelek, sőt, sokan akár biztosításokat is kötnének.

„A piac komoly lehetőséget rejt az elektronikus bankok számára, de ennek kiaknázásához a piacra lépőnek fel kell vállalnia az edukáció feladatát. Folyamatos és aktív kommunikáció nélkül az ügyfelek biztosan nem mozgósíthatóak” – véli Dunai Albert, Client Group Lead. „A bizalom megszerzése, felépítése a siker másik kulcstényezője. Ebben sokat segíthet, ha egy stabil, megbízható háttérrel rendelkező banki brand lépne színre, vagy egy olyan direkt bank, amely mögött ismert szereplő áll. Ez nagyfokú bizalmat kölcsönözne az új szereplőnek a kritikus első időszakban, amíg az ügyfeleknek még nincsenek közvetlen tapasztalatai.”

Kapcsolódó cikkeink