GfK: főleg a nők és a fiatalok látogatják a plázákat

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 29. 12:35

A GfK vizsgálatainak adatai alapján jól jellemezhetők a hazai bevásárlóközpontok látogatói, tekintve, hogy többségük visszatérő látogató. A plázák vendégei legnagyobb részt a nők és a 29 évnél fiatalabbak közül kerülnek ki, akiknek igényei között elsőszámú a kellemes környezet. Vásárolni háromból két látogató szokott átlagosan 7.300 forint összegben.

Westend

A GfK vizsgálatai hosszú évek óta kiterjednek a fővárosi és vidéki bevásárlóközpontok látogatóinak vizsgálatára.

A rendelkezésre álló hosszú távú trendadatok alapján a bevásárlóközpont látogatók célcsoportja jól jellemezhető, hiszen 80 százalékuk visszatérő, rendszeres látogatónak tekinthető. Ez a csoport legalább havonta egyszer elmegy egy bevásárlóközpontba, míg a vásárlók fele akár hetente is betér egy-egy ilyen létesítménybe. A vásárlók összetételét tekintve jól látszik, hogy 57 százalékuk nő, míg 43 százalékuk férfi, és fele részben a 29 évesnél fiatalabb korosztályból kerülnek ki. A 30 és 49 év közöttiek a plázalátogatók 31 százalékát adják, míg az ötven év felettiek a fennmaradó 19 százalékot.

Plázalátogatók összetétele korosztályok szerint, 2013 (az adatok százalékban kifejezve)

Bevásárlóközpont látogatók aránya
29 évnél fiatalabbak

50

30-49 éves

31

50 évnél idősebbek

19

Forrás: Bevásárlóközpontok – Benchmark adatbázis, GfK

A vásárlás, esetleg nézelődés célpontjául szolgáló bevásárlóközpont kiválasztásakor a legfontosabb általános szempont a közelség, amelyet a széles boltválaszték, majd választék és a kellemes környezet követ. A széles boltválaszték és a vonzó környezet az ott-tartózkodást meghosszabbítja.

„Egyértelmű összefüggés van a kellemes környezet és az ott-tartózkodás hossza között, ahol jól érzik magukat a vásárlók ott több időt is töltenek el. Azok a bevásárlóközpontok, amelyek külön figyelmet fordítanak erre, akár másfélórás látogatásra is számíthatnak, szemben az átlagos egy órával” – osztotta meg a kutatási tapasztalatokat Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.

Az általános elvárásokon túl persze egyedi igények is megfogalmazódnak a vevőkben. Ilyen lehet egy-egy kedvenc bolt meglátogatása, vagy a kényelmes parkolás, amelyek már az egyes bevásárlóközpontok egyediségét hangsúlyozzák és versenyelőnyt biztosítanak.

A korábbi évekhez hasonlóan a bevásárlóközpont-látogatók egyharmada valóban csak látogató marad, nem vásárol egy üzletben sem. Azok, akik bemennek üzletekbe is, átlagosan két boltba térnek be egy plázán belül, míg vásárolni átlagosan egy boltban szoktak a magyarok.

A vásárlások értékét vizsgálva infláció közeli emelkedést figyelt meg a GfK. Az alkalmankénti átlagos költés országosan 7300 forint fölé emelkedett és ez jellemzően a fővárosi, nagy alapterületű bevásárlóközpontoknak köszönhető, ahol az átlagköltés sok esetben meghaladja a 10 ezer forintot is.

Kapcsolódó cikkeink