GfK: Enyhén bővült az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac
Tavaly az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac már szerény mértékben, 1,4 százalékkal bővült a kiskereskedelmi üzletek forgalma alapján – mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója a cég szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
A tájékoztatón bemutatták a piackutató cég GfK Shopping Monitor tanulmányát, amelynek egyik fő megállapítása szerint 2010 második felében már mutatkoztak a válságból való kilábalás jelei. A vásárlók magatartására a korábbinál jobban hatottak a termékék árai, az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad. Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere elmondta: tavaly a hipermarketek részesedése a az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalmából 3 százalékponttal 26 százalékra emelkedett, ezzel párhuzamosan a kisboltoké 13 százalékról 15 százalékra nőtt.
Kovács Krisztina a hipermarketek esetében azzal indokolta a forgalombővülést, hogy a vásárlók egy része az elmúlt évben jobban figyelt az üzletek akcióira, a promóciókra, amelyeknél az árcsökkentések révén nagyobb tételeket is lehetett vásárolni, míg a vevők másik része csak a legszükségesebb termékeket vette meg a bevásárlások során, és ezeket főleg a kisboltokban vásárolták meg.
Kovács Krisztina szólt arról is, hogy 2010-ben fontosabb volt a termékek ára mint az, hogy milyen boltban vették meg az adott árut, vagyis az üzletek minősége háttérbe szorult a vevői megítélésben. Emellett a vevőknek az egyes bolttípusokhoz való lojalitása is csökkent, egy-egy nagyobb akció hatására szívesen váltottak üzletet a vásárlók. Kovács Krisztina szerint a vásárlásoknál az előzetes informálódás erősödött, szívesen nézik át a vásárlók az üzletek promóciós anyagait, szórólapjait.
Az egyes vásárlói csoportok tekintetében a nyugdíjasok kifejezetten keresik az akciókat, és az üzletekbe az előzőleg kinézett akciós termékek vásárlása érdekében mennek be, azaz körükben erősödött a racionálisabb vásárlói magatartás. Azt is megfigyelték, hogy a lakosság általában is jobban figyel a termékek szavatossági idejére. Kovács Kriszta kitért arra, hogy a fiatalok egy részében jellemző a „hedonista” vásárlói magatartás, nagyrészt ők az önálló új keresők közül kerülnek ki.
Kozák Ákos arról szólt, hogy 2011 még nem lesz a teljes kilábalás éve, 2010 után van egyfajta mérsékletesség a vásárlásban. Kérdésre válaszolva Kozák Ákos elmondta: a kiskereskedelemben még nem kezdődött el a konszolidáció, a boltok még nem indultak el a hatékonyság növelése felé. A „válságadó” eseteleges áthárítását feszegető kérdésre kiemelte: „nem hiszek abban, hogy a válságadókat át lehet hárítani a fogyasztókra, a válságadók helyett sokkal jobban hat majd az élelmiszerárak világszerte tapasztalható árrobbanása.” Véleménye szerint az esetleges „hamburgeradó” bevezetése csupán egyes kereskedő helyekre hat majd, és részben az úgynevezett ünnepi bevásárlásokat befolyásolhatja – írja az MTI nyomán a ProfitLine.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >