GfK: Enyhén bővült az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac
Tavaly az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac már szerény mértékben, 1,4 százalékkal bővült a kiskereskedelmi üzletek forgalma alapján – mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója a cég szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
A tájékoztatón bemutatták a piackutató cég GfK Shopping Monitor tanulmányát, amelynek egyik fő megállapítása szerint 2010 második felében már mutatkoztak a válságból való kilábalás jelei. A vásárlók magatartására a korábbinál jobban hatottak a termékék árai, az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad. Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere elmondta: tavaly a hipermarketek részesedése a az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalmából 3 százalékponttal 26 százalékra emelkedett, ezzel párhuzamosan a kisboltoké 13 százalékról 15 százalékra nőtt.
Kovács Krisztina a hipermarketek esetében azzal indokolta a forgalombővülést, hogy a vásárlók egy része az elmúlt évben jobban figyelt az üzletek akcióira, a promóciókra, amelyeknél az árcsökkentések révén nagyobb tételeket is lehetett vásárolni, míg a vevők másik része csak a legszükségesebb termékeket vette meg a bevásárlások során, és ezeket főleg a kisboltokban vásárolták meg.
Kovács Krisztina szólt arról is, hogy 2010-ben fontosabb volt a termékek ára mint az, hogy milyen boltban vették meg az adott árut, vagyis az üzletek minősége háttérbe szorult a vevői megítélésben. Emellett a vevőknek az egyes bolttípusokhoz való lojalitása is csökkent, egy-egy nagyobb akció hatására szívesen váltottak üzletet a vásárlók. Kovács Krisztina szerint a vásárlásoknál az előzetes informálódás erősödött, szívesen nézik át a vásárlók az üzletek promóciós anyagait, szórólapjait.
Az egyes vásárlói csoportok tekintetében a nyugdíjasok kifejezetten keresik az akciókat, és az üzletekbe az előzőleg kinézett akciós termékek vásárlása érdekében mennek be, azaz körükben erősödött a racionálisabb vásárlói magatartás. Azt is megfigyelték, hogy a lakosság általában is jobban figyel a termékek szavatossági idejére. Kovács Kriszta kitért arra, hogy a fiatalok egy részében jellemző a „hedonista” vásárlói magatartás, nagyrészt ők az önálló új keresők közül kerülnek ki.
Kozák Ákos arról szólt, hogy 2011 még nem lesz a teljes kilábalás éve, 2010 után van egyfajta mérsékletesség a vásárlásban. Kérdésre válaszolva Kozák Ákos elmondta: a kiskereskedelemben még nem kezdődött el a konszolidáció, a boltok még nem indultak el a hatékonyság növelése felé. A „válságadó” eseteleges áthárítását feszegető kérdésre kiemelte: „nem hiszek abban, hogy a válságadókat át lehet hárítani a fogyasztókra, a válságadók helyett sokkal jobban hat majd az élelmiszerárak világszerte tapasztalható árrobbanása.” Véleménye szerint az esetleges „hamburgeradó” bevezetése csupán egyes kereskedő helyekre hat majd, és részben az úgynevezett ünnepi bevásárlásokat befolyásolhatja – írja az MTI nyomán a ProfitLine.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >