GfK: Az első 4 hónapban eldől, hogy egy termék sikeres-e vagy sem

Dátum: 2013. 11. 15. 13:01

A napi fogyasztási cikkek piacán nagy számban és gyorsan jelennek meg innovációk. A GfK nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a Nyugat-Európában bevezetett termékújdonságok 70 százaléka egyáltalán nem válik sikeressé és a termékek fele nem hozza az előre jelzett forgalmat. Németországban évente közel 3000 új termék jelenik meg a boltokban, de csak 23 százalékuk marad a polcon a bevezetést követő 18 hónapon túl.

A már meglévő széles termékválasztékban ezért is nehéz új belépőként sikeresnek lenni. A számos sikertényező közül azonban kettő alaptézisként szolgál. A napi fogyasztási cikkek területén a fogyasztó számára két vonatkozásban mutatkozhat meg az innováció ereje: egyrészt a kényelemben, másrészt a megfelelő ár-érték arányban. Az igazán sikeres innovációk, az egyéb termékelőnyök mellett, e két értéket is megfelelő mértékben tartalmazzák.

A piacon maradás harmadik tényezője a kényelem és jó ár-érték arányhoz kapcsolódó termékelőnyök gyors kommunikációja. Ennek a típusú kommunikációnak az egyik leghatékonyabb eszköze egyértelműen a termékminősítési programokban történő részvétel, ugyanis az így elnyert díjakat a gyártók és forgalmazók jelölhetik új és innovatív termékeiken.

„Ugyancsak a nemzetközi tapasztalatok szerint a díjazott termékek valóban jelentős kereskedelmi előnnyel is jártak, hiszen 2008-ban Franciaországban átlagosan 25,5 százalékkal nőtt a Product of the Year díj logóját viselő termékek forgalma. A csomagoláson elhelyezett logó a vásárlók 70 százaléka számára jelentett ösztönző erőt az áru kiválasztásakor“- mondta el Fekete Zoltán, az Év Terméke Díj zsűrijének elnöke.

A GfK kutatásokból egyértelműsíthető, hogy az innováció folyamatos fenntartása egyre fontosabb, hiszen az európai tapasztalatok alapján az FMCG forgalom egyelőre mindössze 7 százaléka származik innovációkból. Márpedig egy sikeres innováció egyben jövedelmező is, ami akár „megágyazhat” a soron következő újabb innovációknak.