GfK: a tanszerek forgalma augusztusban akár megnégyszereződhet
A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének adatai azt mutatják, hogy a hipermarketek által idén feltehetően a beiskolázott diákok számának jelentős növekedése miatt előrehozott iskolakezdési akciók ellenére a szülők júliusban még nem „rohamozták meg” az üzleteket. A kutatók a korábbi évek tapasztalatai és az idén iskolába lépő tanulók számának emelkedése miatt augusztusban a forgalom megnégyszereződésére számítanak. Az átlagárak a legtöbb kategóriában csökkentek – feltehetően az akciók eredményeképpen.
Nyakunkon a tanév kezdete, ami számos kisgyermekes családnak okoz fejtörést és jelent kiadásokat. GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területe által a hipermarketekben folyamatosan gyűjtött és elemzett adatok előre jelezhetik, vajon a tavalyi évhez képest a családoknak többe fog-e kerülni az idei iskolakezdés.
Ebben az évben a törvényi szabályozás miatt több elsőosztályos tanuló kezdi meg az iskolát, mint a megelőző években. Ennek ellenére az adatok tanúsága szerint a hipermarketekben vizsgált időszakban, azaz július végéig, egyelőre nem jelentkezett a „roham”. A papír-írószer (tanszer) kategória összbevétele kis mértékben – 3 százalékkal – növekedett a tavalyi év júliusához képest. Az igazi nagy kiugrások azonban augusztusban várhatók.
Mint arról a média is számos alkalommal szólt, az áruházláncok előrehozott akciókkal igyekeztek a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni. Ezek az akciók a tanszerek, így füzetek, füzetborítók, tollak, filctollak, számológépek, tolltartók, körzők tekintetében nagyobb összbevételt eredményeztek annak ellenére, hogy e termékek átlagárai egyetlen kivétellel csökkentek – a golyós/zselés tollak esetében az árak 5 százalékkal emelkedtek. Legszembeötlőbb mértékben a számológépek (23 százalék), a körzők (11 százalék) és a könyv-/füzetborítók (9 százalék) átlagos árszintje csökkent az idei hetedik hónapban tavaly júliushoz képest.
A 2013. júliusi adatok szerint egyes kategóriák, így az öntapadós post-it jegyzetlapok, szövegkiemelők, rotring ceruzák, radírok, festés kellékei (pl ecsetek) forgalma mérséklődött tavaly júliushoz képest. Ez nem jelenti azt, hogy ezekből nem fognak többet vásárolni 2013-ban, csupán júliusban kevesebb fogyott belőlük mint 2012-ben.
„Az augusztusi nagy ugrásról még pontos számadatok nem elérhetők” – mondta el Sztupár Andrea, Country Manager. „Az elmúlt két év tapasztalatából kiindulva ugyanakkor jellemzően a forgalom megháromszorozódására lehet számítani a nyár utolsó hónapjában júliushoz képest. Ez idén valószínűleg a szabályozás változásai okán megnövekedett elsősök száma miatt akár négyszeres forgalmat is jelenthet augusztusban” – tette hozzá a szakember.
Iskolatáska fronton viszont érdekes módon már júliusban érezni lehetett a kereslet növekedését. 2012 júliusához képest az iskolatáska és egyéb hátizsák kategória – ez utóbbiak közül sok iskolatáskaként funkcionál – forgalma két és félszeresére nőtt, ennek eredményeképpen pedig a hipermarketek júliusban annyi iskolatáskát adtak el, amennyit az augusztusi főszezonban szoktak. Az árak tavalyhoz képest gyakorlatilag nem változtak, átlagosan 4000 forint körül stagnálnak.
A tanszerek mellett a felsős gyerekek tanulásához már szinte elengedhetetlen IT eszközök forgalma is növekedett 2013 második negyedévében*. A növekedést egyrészt a két legerősebb termékcsoport – a notebook-ok és tabletek –, másrészt a kisebb szektorbeli részesedéssel bíró billentyűzetek és háttértárolók piaci teljesítménye generálta. A tabletek népszerűsége továbbra is töretlen és a kategória egyre meghatározóbb szerepet tölt be az IT szegmensen belül, ám a notebook-ok helyét egyelőre még nem képes átvenni. Míg a notebook szegmensben minimális átlagár-csökkenés volt tapasztalható, addig a tabletek árai jelentősen mérséklődtek a tavalyi év azonos időszakához képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >