Gépészt keres a mezőgazdaság
A mezőgazdaságban rejlő, hosszú távú lehetőségekre való figyelemfelhívás a célja annak a programsorozatnak, amelyet a Mezőgazdasági Eszköz és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) szerdán nyitókonferenciával indított.
Hiába kecsegtető a fizetés, a fiatalok körében mégsem vonzó a mezőgazdasági gépészkedés – többek között ez is kiderült a pályaorientációs kampány nyitórendezvényén a Vajdahunyad várban. Néhány évtizede, majdnem minden fiúgyermek traktoros akart lenni, most pedig öt egyetemen, főiskolán, egy évfolyamon összesen 95 hallgatót számoltak össze a mezőgazdasági gépész szakokon – mondta Szabó István a Szent István Egyetem dékánja.
Megdöbbentő statisztikai adatokkal szemléltette, hogy az elmúlt néhány évben, fokozatosan hogyan veszített népszerűségéből ez a szakma. Ahogy fogalmazott: mindez nem a gépeken múlik, hiszen a legújabb gépkocsikat is meghaladó mechatronikai technikával szerelik a 50-60 milliót érő modern traktorokat, kombájnokat. Beszámolt arról is, hogy az agráregyetemek és főiskolák keresik a vállalati igényeket, s eszerint alakítják a tananyagot.
Harsányi Zsolt, MEGFOSZ elnöke, az Axial Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint a hazai gépgyártók, -forgalmazók, -szervizelők és oktatási intézmények összefogására és gyors cselekvésére van szükség, hogy elegendő közép – és felsőfokú gépészszakember legyen az országban. Elmondta azt is, hogy Nyugat-Európában is nagy a hiány, amit bizonyít az is, hogy a szomszédos Ausztriában havi 2200 eurós, nettó fizetéssel várják, a németül beszélő friss diplomás mezőgazdasági gépészeket. Németországban pedig 60 eurós szerviz óradíjjal dolgoznak a szerelők, mégis a helyi szakmai szövetségek országos kampányokkal igyekeznek népszerűsíteni a mezőgazdasági gépész szakmát. Járják az iskolákat, diákok ezreit viszik a nagyobb gépkiállításokra, ahol gépshow-kal, szét összeszerelhető modellekkel szeretnék megnyerni a fiatalokat. Ehhez hasonlóba kezd a magyar szövetség is, s nemcsak közép-, általános iskolában, hanem már az óvodákban is próbálják népszerűsíteni a traktorvezetést, szerelést és tervezést. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A SPAR Magyarország is letette a névjegyét Budapest egyik legnagyobb hazai gin fesztiválja mellett
A IV. Gin Market Budapest minden eddiginél több kiállítóval, impozáns…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Employer Branding az AI és a GenZ-k korában konferencia: A folytatás
2024. november 27-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre a…
Tovább olvasom >