Gépesített jövő a vevők szolgálatában
Az informatikai rendszerek rohamos fejlődése számtalan lehetőséget tartogat az üzletláncok számára. A modern, önkiszolgáló technológiák kelet-közép-európai alkalmazása mégis gyerekcipőben jár. De hamarosan változás várható: nő az informatikát már a mindennapok részeként kezelő, piacgazdaságban felnőtt fogyasztók aránya, és a mai kor vásárlója egyre több szolgáltatást is igényel a puszta eladáson túl. Az újdonságokról kérdeztük Steinbinder Romulust, a Synergon Informatika Nyrt. Retail üzletágvezetőjét. – Az árjelölés területén melyek a legfrissebb innovációk?
– Az elektronikus árellenőrző eszközök ma már az összes hipermarketben megtalálhatók. Alapkiépítésben a rendszer a vonalkód leolvasásával tájékoztatja a vásárlót a termék áráról. Ennél több szolgáltatást nyújt a „kioszk” megoldás, amely az árazonosítási feladaton felül informál az adott árucikk jellemzőiről, felhasználhatósági köréről. Ezek az eszközök hozzáférhetők a bevásárlókocsi fogantyújába építve is, ahol rádiós kapcsolaton keresztül az áruház adatbázisaiból a legfrissebb, multimédiás információt tudja biztosítani a vásárlóknak – ügyfélkártyával történő bejelentkezés esetén akár személyre szabottan is.
– Tőlünk nyugatra komolyan kísérleteznek az árcímkék gépesítésével is. Mekkora esélyt lát arra, hogy Magyarországon is megjelenjék?
– A magyar piacon még valószínűleg hosszú ideig nem válik gyakorlattá – alapvetően a rendszer kialakításának magas költségei miatt. Egyrészt az elektronikus kijelzővel rendelkező kis készülékek informatikai rendszerrel való adatkapcsolata helyi hálózatot igényel, másrészt a polccímke tömeges alkalmazásban válik költséghatékonnyá.
Az elektronikus polccímke az áruházaknak folyamatosan munkát adó problémát hivatott részben vagy egészben megoldani: az árváltozások kezelését. A papíralapú címkék nagyon lassú, rugalmatlan árazást tesznek csak lehetővé. Márpedig a fogyasztóvédelem előírásai szerint minden esetben alkalmazni kell a polccímkéket, amelynek korszerűbb formája az elektronikus polccímke. Lehet szó áremelésről, promóciós leárazásról, akciók érvényesítéséről vagy „happy hour” kedvezményekről, az elektronikus polccímke központilag vezérelhető, ami komoly versenyelőnyt jelenthet a kereskedőnek.
– Feltételezem, ezek az informatikai megoldások a bolti raktározás problémáját is megkönnyítik.
– A raktári rendszerek ugrásszerű fejlődését továbbra is az RFID-rendszerek bevezetésétől várják a kereskedők, hiszen az eddigi, csak azonosításra alkalmas vonalkód helyett komplex adatokat képes tárolni és közölni rendkívül hatékony, rádiófrekvenciás kommunikáció segítségével. Még a fejlett kereskedelmi informatikával rendelkező országokban is csak most kezdett terjedni, mivel a címkék ára az elfogadható (kb. 30-50 centes) árszintre csökkent.
– A modern pénztárgépekhez kapcsolódóan új kifejezés kezd meghonosodni: a „Point of Service”. Mit is jelent ez valójában?
– A „Point of Service” koncepció az eladási hely („Point of Sale”) továbbgondolásából ered. Sok üzlet (divatáruházak, műszaki szaküzletek, drogériák) nem a „hipermarket elv” szerint működik. Nincs állandó sor a pénztárgépeknél, a teljes működési időnek csupán 10-15 százalékát használja ki a pénztárgép effektív munkára. Ez pedig lehetőséget kínál a nagy teljesítményű pénztárgép szélesebb körű kihasználására – megfelelő szoftverrel.
A pénztárgép meglévő infrastruktúrája (például a mágneskártya-olvasó) kiválóan alkalmas a vásárlói hűségkártya vagy egyéb pontrendszerek kezelésére. Csomagküldés esetén innen intézhetők a kiszállítások, a kívánt időpontban és helyre. A reklamációk intézése, áruvisszavétel, az árucikkek adatbázisának tájékoztatásra való alkalmazása szintén a felhasználási lehetőségek között van.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >