Generali fenntarthatósági fórum: az infláció és az energiakrízis hátráltatta a hazai kkv-k zöld átmenetét
A magyar kkv-k 38%-a rendelkezik már megvalósított fenntarthatósági stratégiával vagy akciótervvel, vagy éppen folyamatban van annak bevezetése, ami 4%-os növekedést jelent a tavaly mért értékhez képest – derült ki a Generali múlt heti fenntarthatósági fórumán, ahol a biztosító társaság SME EnterPRIZE projektjének keretében készült nagyszabású felmérés magyar vonatkozásait mutatták be. Az olasz SDA Bocconival közösen készített kutatás több mint 1000 európai vállalkozást kérdezett a fenntarthatóság terén tett erőfeszítéseikről, a legfőbb kihívásokat is feltérképezve. Emellett azonban az eredmények alapján összeállított Fehér Könyv hasznos információkkal szolgál annak tekintetében is, milyen ösztönzőkkel lehet támogatni a kkv-kat a zöld átmenetben.
A felmérésben résztvevő országok közül Németország (55%), Olaszország (52%) és Portugália (49%) teljesít a legjobban az ESG stratégiát követő kis- és középvállalkozások arányát nézve, őket Ausztria (44%), Spanyolország (43%), és Franciaország (39%) követi, lehagyva Csehországot (35%) és Horvátországot (31%) – Magyarország tehát a középmezőnyben szerepel a 38%-os eredménnyel. A kutatás rámutat, hogy minél több munkavállalót foglalkoztat egy cég, annál jellemzőbb, hogy tudatos fenntarthatósági stratégiával rendelkezik, illetve az ipari- és építőipari szegmensben észlelhető még hasonló kiugrás a vizsgált európai országokban. A környezetvédelmi és társadalmi szempontok összekapcsolásának terén a hazai kis- és középvállalkozások átlag alatt teljesítenek, különösen a munkavállalókkal, az új termékekkel és a helyi közösségekkel fenntartott kapcsolatok tekintetében.
Csak a felszínt kapargatják a cégek, ennél többre lesz szükség
Az európai kkv-k bevallása szerint a formális ESG-stratégiák bevezetésének legfőbb mozgatói a magas energiaárak, az előírások (a magyar vállalkozások körében is ez a két szempont a legjellemzőbb), valamint a jövővel kapcsolatos felelősségérzet. Az elköteleződéssel – bármi motiválja is – tehát nincs gond, ugyanakkor számos tényező akadályozza a kis- és középvállalkozások zöld átállását, így a túlszabályozottság, a bürokrácia, illetve az állami ösztönzők és a finanszírozás hiányosságai, miközben az olyan aktuális kihívások, mint az energiakrízis, az infláció és az ukrán-orosz konfliktus 10-ből 6 kkv fenntarthatósági törekvéseit hátráltatta. A hazai vállalkozásokat a felmérés szerint szinte az összes ilyen negatív hatás fokozottan érintette.
A nehézségek ellenére fontos megállapítani, hogy egyre több vállalkozás tesz lépéseket a fenntarthatósági célok megvalósítása felé Európa-szerte, ugyanakkor ezek a tevékenységek többnyire csak a felszínt kapargatják: az újrahasznosításban, az energiatakarékosságban és a megújulók bevonásában jeleskednek leginkább az európai kkv-k ezen a terén
Fenntarthatósági fórummal ösztönzi a párbeszédet a Generali
A magyar kkv-k arról is nyilatkoztak, hogy mivel lehetne leginkább segíteni a fenntarthatósági átmenetet. Véleményük szerint a zöld termékeket és szolgáltatásokat érintő adóösztönzőkkel (77%), valamint EU-s (73%) és nemzeti finanszírozási alapokkal (65%) lehetne hatékonyan támogatni ebben a vállalkozásokat. Éppen az ilyen összefüggések feltárása, a széleskörű párbeszéd kezdeményezése az érdekelt felek között, valamint a jó gyakorlatok díjazása és megosztása a fő célkitűzése a Generali SME EnterPRIZE projektjének, melynek keretében a kutatás is készült. A magyar vonatkozású eredményekről ezért egy budapesti fenntarthatósági fórumon is beszámolt a biztosító társaság, ahol a résztvevők megismerhették az EnterPRIZE pályázat korábbi és idei nyerteseit, a Sudár Birtok és a Grapoila márka képviselőit; illetve Omar Balduccit, a Lucart csoport Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatóját, valamint az általuk alkalmazott fenntarthatósági gyakorlatokat.
„A Generali hisz abban, hogy a jó példával élen járó vállalkozások megérdemlik az elismerést, ráadásul inspirációként szolgálhatnak más piaci szereplők számára is. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy jövőnk kulcsa az egyének, a cégek és a társadalmak szintjén is a felelős magatartással kezdődik, és mindannyiunk közös célja kell, hogy legyen, hogy minél szélesebb kört bevonjuk a zöld átmenetbe és támogassuk törekvéseiket. Különösen igaz ez az Európa gazdasági gerincét adó kkv szektorra”
– mondta Erdős Mihály, a Generali Biztosító elnök-vezérigazgatója, aki a fórumon szervezett kerekasztal-beszélgetés során ismertette a Generali fenntarthatósági programjának vízióját.
,,Az edukáció nagyon fontos nem csak a piacon, de az iskolákban is. Edukálnunk kell a diákokat, mert hosszú távon ez lesz a fenntarthatóság kulcsa. Emellett csupán azzal, hogy újrapozícionáljuk a szemléletmódunkat, jobban odafigyelünk a hulladékgyűjtésre, zöld közlekedési eszközöket választunk, és fenntarthatóbb döntéseket hozunk a termékek megvásárlásakor, határozottan javíthatunk a környezet jelenlegi állapotán”
– mondta Omar Balducci, a Lucart csoport Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatója a beszélgetésen.
„Szerencsére nekünk nem kellett szemléletet váltanunk, kezdettől fogva zero waste módon gyártjuk élelmiszereinket, gyakran más ágazatok melléktermékéből kiindulva. Üzemeink kialakításakor is a legzöldebb opcióra törekedtünk, a tetőre napelemek kerültek, saját fejlesztésű biomassza kazánt üzemeltünk be, permakultúrás kertet alakítottunk ki az irodaépületünk körül, ahol a fenntartható gazdálkodás alapjait mutatjuk meg a környéken élőknek és a hozzánk ellátogató iskolás, óvodás csoportoknak. A saját innovációink mellett folyamatosan figyeljük az új lehetőségeket, legyen szó egy környezetbarátabb tisztítási eljárásról az üzemben, egy növényi alapú, lebomló termékcsomagolásról vagy egy csomagolásmentes házhozszállítási opcióról. A fenntartható működéshez nem kell más, csak tenni akarás, ötletek és elköteleződés – a többi pedig jön magától”
– mondta Pinczés Marianna a Grapoila képviseletében. A vállalat az EnterPrize 2021-es Fenntarthatósági Hőse címet nyerte el a nemzetközi programon.
A sajtóeseményen a Sudár Birtok – a hazai EnterPrize program 2023-as Környezetvédelem kategória győztese – bemutatta az idei pályázat győztes termékét, a gluténmentes, kizárólag természetes összetevőkből készült krémleveseit is.
Kapcsolódó cikkeink
Új játékosok, új stratégiák
Az e-kereskedelem rohamos fejlődése nagymértékben átalakította az FMCG-piacot, különösen a…
Tovább olvasom >A Jane Goodall intézet mobil újrahasznosítási programja nyerte a telekom pályázatát
Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit…
Tovább olvasom >AM: a sikeres mezőgazdaság alapja a fenntartható élelmiszeripar
Magyarországon a mezőgazdaságnak mindig is erős kultúrája volt, mára pedig…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: szeptemberben 3,0 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
Szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,0 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Újabb üzletet nyitott Szegeden a PENNY
Október 10-én Csongrád-Csanád vármegyében nyitotta meg legújabb üzletét a PENNY.…
Tovább olvasom >Adományozással ünnepli 100. áruházának nyitását a JYSK Magyarország
Október végén Debrecenben nyílik a JYSK legújabb áruháza, amely hazánkban…
Tovább olvasom >