Generali: a kibontakozó válság ellenére a magyar KKV-k 46%-át aktívan foglalkoztatja a fenntarthatóság
A magyar KKV-k 46%-a már készített saját fenntarthatósági cselekvési tervet vagy számol ezzel a közeljövőben, az infláció, illetve a klíma- és energiaválság hatására 42%-uk egyáltalán nem tud foglalkozni ezzel a kérdéssel – derült ki a Generali Biztosító november 24-én rendezett fenntarthatósági fórumán, ahol a társaság bemutatta a Bocconi Egyetemmel közös európai KKV-tulajdonosok körében végzett idei felmérésének eredményeit.
A Generali Biztosító az elmúlt években több kezdeményezéssel igyekezett felhívni az európai KKV-szektor figyelmét a fenntarthatóság fontosságára, mely nem csupán az üzleti sikerek, de a kontinensen együtt élő társadalmak közös jövője szempontjából is kulcstényező. Ennek jegyében indította útjára 2021-ben a jó gyakorlatokkal példát mutató vállalkozásokat elismerő EnterPRIZE programot, emellett a Bocconi Egyetemmel együttműködve idén is felmérte az európai kis- és középvállalkozások fenntarthatósághoz való hozzáállását. A biztosító november 24-én Budapesten is ismertette a kutatás idei tanulságait, a Bombera Krisztina által moderált kerekasztal-beszélgetésen pedig a vállalati szektor képviselői, az EnterPRIZE magyar díjazottjai és a Generali új fenntarthatósági nagykövete, Szilágyi Áron kardvívó is megoszthatta tapasztalatait a témában.
Polarizálódik a KKV-szektor, ösztönzőkre van szükség
Míg a tavalyi fenntarthatósági kutatás eredményeire elsősorban a hosszúra nyúló, elementáris hatású COVID-járvány nyomta rá a bélyegét, a 2022-es helyzetképet már a háborús konfliktus, az infláció, valamint a klíma- és energiaválság határozza meg, melyek jócskán beárnyékolják a közeljövővel kapcsolatos terveket. Az európai KKV-szektor ez alapján egyértelműen polarizálódni látszik: miközben megduplázódott azon vállalkozások száma, melyek már adaptálták ESG (Environmental, Social, Governance) stratégiájukat, szintén éppen kétszer annyi cég nyilatkozott úgy, hogy jelenleg még csak nem is terveznek ezzel a közeljövőben – ráadásul 20%-ról 43%-ra nőtt a számuk az elmúlt két évben. A magyar KKV-k körében is megmutatkozik a negatív tendencia, hiszen miközben 46%-uk már gyakorlatba ültette fenntarthatósági cselekvési tervét, esetleg éppen ezen dolgozik vagy szeretné megvalósítani a közeljövőben, 42%-uk ezzel jelenleg egyáltalán nem számol, hiszen akut problémákat kell megoldania a mindennapokban.
„Számos fontos tanulsággal szolgál számunkra ez a kutatás, mely a trendeket felismerve egyben útmutató is lehet a jövőre nézve. Kiderült például, hogy a fenntarthatósági törekvésekben kulcsszerep jut a vállalkozások tulajdonosainak és vezetőinek (73%), emellett pedig a legfontosabb motiváló tényezőt az egyes országok szabályozói környezete (65%) adja. Azt is megtudtuk, hogy a cégek sokkal több lépést tesznek a fenntarthatóság irányába, mint az gondolnák vagy képesek lennének kommunikálni, és hogy elsősorban a fenntartható kereslet előmozdítását (72%), hozzáférhető ösztönzőket (71%), forrástámogatást (64%) és széleskörű edukációt (59%) igényelnének” – foglalta össze az eredményeket Erdős Mihály, a Generali elnök-vezérigazgatója az eseményen.
A „Fenntarthatósági Hősök” és Szilágyi Áron is példát mutat
Ha a hosszú távú, össztársadalmi előnyöktől el is tekintünk, a fenntartható szemlélet adaptálása üzleti szempontból már egészen rövid távon is kézzel fogható: az ESG megközelítést alkalmazó KKV-k az ügyfelek elégedettsége, a hírnév és az érdekelt felekkel folytatott párbeszéd tekintetében is sikeresebbnek bizonyultak. Ezek a pozitív tapasztalatok és a jó gyakorlatok megosztása szintén fontos ösztönzők lehetnek, a Generali ezért indította útjára tavaly EnterPRIZE nevű programját, mellyel a kis- és középvállalkozások fejlődését, illetve a fenntarthatóság kultúrájának terjedését támogatja. Idén már 6600 pályázó cég indult a megmérettetésen szerte Európából, és a kilenc „Fenntarthatósági Hős” közé a magyar Karma Leather Gloves márkanévvel ismert Manual Divat Kft. is bekerült. A slow fashion és a körforgásos gazdaság iránt elkötelezett vállalkozás így a 2021-ben díjazott Grapoila zero waste termékeket gyártó Virgin Oil Press Kft. nyomdokaiban lépett, és a két hazai fenntarthatósági példakép a Generali által szervezett kerekasztal-beszélgetésen oszthatta meg tapasztalatait a közönséggel.
Bár a kontinens gazdaságának gerincét adó KKV-k fenntarthatósági gyakorlatai mindannyiunk életére hatással vannak, nem szabad azt hinnünk, hogy mi magunk nem tehetünk az élhetőbb jövőért a mindennapokban. A Generali törekvéseit ezért mostantól egy fenntarthatósági nagykövet is támogatja majd a háromszoros olimpiai, kétszeres világ- és háromszoros Európa-bajnok kardvívónk, Szilágyi Áron személyében. Az élsportoló 2017 óta a Generali egészségnagykövete, mostantól azonban fenntarthatósági nagykövetként működik együtt a vállalattal.
„Próbálom a heti programomat tudatosan megszervezni, előre optimalizálni a városi utazást, a bevásárlást, az étkezéseimet, mindezt a fenntarthatóság szemüvegén keresztül. Hatalmas különbséget érzek az előre átgondolt, tervezett menetrend és a rapszodikus mindennapok környezeti hatásait tekintve is. Emellett az energiahatékonyságról is fontos beszélnünk: a mi háztartásunkban eddig sem égtek feleslegesen a lámpák, és az új gépek beszerzésekor is odafigyelünk a fogyasztási adatokra. Az szerintem már lassan természetes mindenhol, hogy szelektíven gyűjtjük a szemetet, nem veszünk feleslegesen eldobható csomagolóeszközöket, és lehetőség szerint komposztáljuk az arra alkalmas hulladékot. Sportolóként, ismert emberként feladatomnak érzem, hogy jótékony ügyek és fontos üzenetek mellé álljak, népszerűsítsem azokat. A fenntarthatóság nem olyan téma, amit egyik napról a másikra le lehet dobni magunkról, sőt, egyre inkább kikerülhetetlen lesz az élet minden területén, így azzal mindannyiunknak foglalkoznia kell. Nem tudom még, milyen irányba visz az élet az élsport után, de a fenntarthatóság ott is bizonyosan meghatározó lesz számomra. Jó lenne, ha tudatosabbak lennénk, és megpróbálnánk csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat, hogy a jövő generációjának egy olyan világot hagyjunk hátra, ami élhető” – vallja Szilágyi Áron.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >