Generációváltás küszöbén: Az Y és Z generációk térnyerése a magyar üzleti életben
Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még mindig a legnagyobb tulajdonosi réteg, de arányuk 2023-ban 50 % alá csökkent. Ezzel szemben az Y és Z generációk egyre nagyobb szerepet vállalnak, különösen az új vállalkozások alapításában, ahol a generációváltás már az ő javukra dőlt el.
Magyarországon a generációváltás az üzleti életben különösen időszerű téma, mivel sok tulajdonos a rendszerváltás után alapította vállalkozását, és mostanra közelíti vagy elérte a nyugdíjkorhatárt. Ezzel együtt a generációváltás kérdése már nem csupán a cégeket érinti, hanem az egész magyar gazdaságra is hatással van. A veterán generáció számára már elengedhetetlen a generációváltás meglépése, de a baby boom generáció tagjainak is napirenden kell, hogy legyen a kérdés. Jelenleg a társas vállalkozások legnagyobb tulajdonosi körét az X generáció adja, arányuk közelíti az 50 %-ot a teljes tulajdonosi körnek.
Az X generáció már korán megszerezte a vezető szerepet a hazai vállalkozások tulajdonosi körében. Az OPTEN adatai szerint 2001-re abszolút többséghez jutottak, és egy évvel később már a cégjegyzésre jogosultak között is domináltak. 22 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a hegemónia megtörjön, 2023-ban az X generáció tulajdonosi aránya 50 % alá csökkent. Bár valóban fordulóponthoz értünk – több mint 13 ezerrel kevesebben vannak a tulajdonosi körben –, még mindig a legnagyobb arányban képviseltetik magukat, és csak 49 %-ra esett vissza a részesedésük. Míg a tulajdonosi arányuk csökkent, a cégjegyzésre jogosultak között továbbra is megtartják az abszolút többséget. „Úgy vélem, hogy a magyarországi generációs tulajdonosi szerkezet jövője kapcsán van ok optimizmusra. Az X generáció számára, amely még mindig a legnagyobb részesedéssel bír, rendelkezésre áll az idő a szükséges váltásra. Ha eddig nem léptek, most itt az alkalom, hogy belekezdjenek, így nagy eséllyel elkerülhetik, hogy kifussanak az időből.
– mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője.
Ez a folyamat különösen erősen megfigyelhető az Y generációnál és az utánuk következő generációknál, akik már beleszülettek a vállalkozások világába. A digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja, hogy ezek a generációk egyre nagyobb szerepet kapjanak, hiszen számukra a digitalizáció szinte természetes közeg. Az OPTEN adatai szerint ezek a fiatalabb generációk már a 20-as éveik közepétől egyre hangsúlyosabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. Érdekes módon, a milliárdos árbevételű cégeknél például háromszor annyian vannak a menedzsmentben, mint a tulajdonosi körben.
Az új vállalkozások alapítása terén a generációváltás már egyértelműen bekövetkezett, különösen a 2020-as járvány idején, és ez a folyamat azóta is folytatódik. Az Y generáció ma már több mint 40 %-ban képviselteti magát az új cégek alapításában, míg az X generáció aránya 37,5 %-ra esett vissza. A 2021-es alapítási „hullám” után a vállalkozói kedv jelentősen csökkent, nemcsak 2022-ben, hanem tavaly is, amikor az új tulajdonosok száma nem érte el a 30 ezret, szemben a 2021-es több mint 40 ezerrel. Ezért különösen figyelemre méltó az Y generáció aktivitása és vállalkozói szelleme, hiszen míg szinte minden más generációnál csökkent a tulajdonosi szám 2022-höz képest, addig náluk növekedett, elérve 2023-ra a közel 14 %-os részarányt.
„Az új alapítású cégeknél már egyértelműen az Y és Z generáció dominál, és várhatóan a jövőben is ők fogják uralni ezt a teret. A vállalkozói „evolúció” természetes folyamataként a mérleg egyértelműen a fiatalabb vállalkozók javára billent. Ebben az esetben már nem igazán beszélhetünk klasszikus generációváltásról, hiszen a váltás gyakorlatilag lezajlott. A „meccs” a járvány idején dőlt el, és mára hivatalosan is véget ért.”
– mondta Alföldi Csaba, céginformációs szakértő.
Kapcsolódó cikkeink
Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás
Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >