Gazdasági Versenyhivatal: ismét vizsgálták a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tavaszihoz hasonlóan december elején ismét vizsgálta a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, amelyet már a vírustesztelésre is kiterjesztett – mondta a versenyhivatal elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.
Rigó Csaba Balázs jelezte: megnőtt a koronavírus-járvány elleni védekezést szolgáló eszközökkel, kézfertőtlenítőkkel, maszkokkal, tesztekkel kapcsolatos panaszok száma az utóbbi időben.
Új jelenség egyebek mellett, hogy a hirdetésekben hivatkoznak állami hatóságok jóváhagyására, habár csak a termék bejelentése történt meg. Találkozott a versenyhivatal olyan esetekkel is, amikor a tanúsítvány a weboldalon nem volt megnyitható, elolvasható. Ezekben az esetben a GVH elindítja a vizsgálatot, és azonnal intézkedik, hogy ezeket a weboldalakat kapcsolják le – ismertette a GVH elnöke.
Rigó Csaba Balázs kitért arra is, hogy voltak panaszok az otthon elvégezhető koronavírus-tesztekkel kapcsolatban. Sem az európai uniós, sem a hazai hatóságok nem adtak ki olyan engedélyt, amely azt bizonyítaná, hogy megbízható koronavírus-teszt van otthoni alkalmazásra – hívta fel a figyelmet.
A Gazdasági Versenyhivatal az MTI-hez eljuttatott hétfői közleményében ismertette, hogy a decemberi vizsgálat eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok.
A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, amelyek szerint a termékek vírusölő, vírusellenes hatással bírnak, 99,9 százalékos hatékonyságot ígérnek a vírusok ellen, illetve elpusztítják a vírust, vagy baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, ezt azonban valószínűleg nem támasztják alá megfelelő kutatások – közölte a versenyhivatal.
A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.
Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.
A GVH közleményében felhívta a szolgáltatók figyelmét, hogy a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A versenyhivatal arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy az oldalak kialakításánál és tartalmuknál legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha vannak felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerek, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.
A versenyhatóság a fogyasztóknak azt tanácsolja, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére, és hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített…
Tovább olvasom >További cikkeink
30 kategóriában ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés
Harminc kategóriában mintegy ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés…
Tovább olvasom >A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes termékek felé tolódik el
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el…
Tovább olvasom >Az Egyesült Királyságban online is elérhető a Tesco F&F ruházati kínálata
Reagálva a növekvő vásárlói igényekre a brit Tesco május 7-től…
Tovább olvasom >