Gazdasági Versenyhivatal: ismét vizsgálták a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tavaszihoz hasonlóan december elején ismét vizsgálta a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, amelyet már a vírustesztelésre is kiterjesztett – mondta a versenyhivatal elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.
Rigó Csaba Balázs jelezte: megnőtt a koronavírus-járvány elleni védekezést szolgáló eszközökkel, kézfertőtlenítőkkel, maszkokkal, tesztekkel kapcsolatos panaszok száma az utóbbi időben.
Új jelenség egyebek mellett, hogy a hirdetésekben hivatkoznak állami hatóságok jóváhagyására, habár csak a termék bejelentése történt meg. Találkozott a versenyhivatal olyan esetekkel is, amikor a tanúsítvány a weboldalon nem volt megnyitható, elolvasható. Ezekben az esetben a GVH elindítja a vizsgálatot, és azonnal intézkedik, hogy ezeket a weboldalakat kapcsolják le – ismertette a GVH elnöke.
Rigó Csaba Balázs kitért arra is, hogy voltak panaszok az otthon elvégezhető koronavírus-tesztekkel kapcsolatban. Sem az európai uniós, sem a hazai hatóságok nem adtak ki olyan engedélyt, amely azt bizonyítaná, hogy megbízható koronavírus-teszt van otthoni alkalmazásra – hívta fel a figyelmet.
A Gazdasági Versenyhivatal az MTI-hez eljuttatott hétfői közleményében ismertette, hogy a decemberi vizsgálat eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok.
A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, amelyek szerint a termékek vírusölő, vírusellenes hatással bírnak, 99,9 százalékos hatékonyságot ígérnek a vírusok ellen, illetve elpusztítják a vírust, vagy baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, ezt azonban valószínűleg nem támasztják alá megfelelő kutatások – közölte a versenyhivatal.
A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.
Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.
A GVH közleményében felhívta a szolgáltatók figyelmét, hogy a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A versenyhivatal arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy az oldalak kialakításánál és tartalmuknál legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha vannak felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerek, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.
A versenyhatóság a fogyasztóknak azt tanácsolja, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére, és hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >GVH-elnök: „a nemzeti versenyhatóság kiemelt feladata a magyar fogyasztók érdekeinek védelme”
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Államigazgatási Kollégium decemberi ülésén tartott előadást Rigó…
Tovább olvasom >A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >