Fűszeres esték
Ha nagy társaságokkal még nem is jöhet szóba, a karantén-tünetek családi enyhítésének egyik módja lehet a kerti grillezés, ahol az „ízfelelősök” a fűszerek, szószok. A piaci szereplők első idei benyomásai kedvezőek, így optimistán és tervekkel tele várják az idei szezont. Míg az olyan régi jelszók, mint az egészségtudatosság, természetesség, továbbra is érvényesek, a csomagolások megújítása egyre több márka esetében válik aktuálissá.
A grillezés erősödő divatja megmutatkozik a fűszerek piacán is. Az ételek ízesítésére szolgáló kategóriák közül a fűszer- és páckeverékek, valamint a szószok eladásainak jelentős emelkedése a szabadtéri sütögetés terjedésével kapcsolható össze.
A fűszerkeverékek egész évben kedveltek, azonban a nyári hónapok, illetve a december kiugróan teljesítenek, közli Kosaras Brigitta, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere, aki hozzáteszi:
–A fűszermixek egyre inkább a fogyasztók kedvencei, hiszen nemcsak egyszerű és gyors megoldást jelentenek, hanem új ízek megismerése is könnyebbé válik. Segítségükkel mindig biztos a végeredmény, nem kell az arányokat kikísérletezni. Az üveges szószok esetében a fogyasztók kedvelik a klasszikus, már ismert ízeket, azonban ezekből szívesen próbálnak ki új variánsokat is.
– A szószok az egyik leggyorsabban, dupla számjegyű mértékben növekvő dresszing kategória – mondja Plánk Anita, az Unilever Magyarország ideation leadje. – A fűszer- és páckeverékek piacán mi azt tapasztaljuk, hogy az elmúlt évek nagymértékű növekedése lelassult.
Alapvetően minden olyan termékkategória fejlődik, amely a kerti összejöveteleken szokásosan elkészített ételekhez kapcsolódik, hangsúlyozza Plánk Anita. A szószok közül is kifejezetten az ilyen alkalmakat megcélzó szegmensek, termékek a népszerűek. A legkedveltebb íz a szószoknál továbbra is a BBQ, de a majonéz alapú ízesített szószok is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az eladásokból.
Az idei kilátásokra nézve az Unilevernél optimisták.
– A jelenlegi járványügyi helyzet miatt, még ha a nagyobb összejövetelek el is maradnak, azt tapasztaljuk, hogy a családok közül már áprilisban sokan grilleztek – osztja meg lapunkkal Plánk Anita.
Ruha teszi a fűszert
Csakúgy, mint szinte minden élelmiszer-kategóriában, a fűszerek és szószok között is a diszkontláncok előretörése figyelhető meg, mégpedig elsősorban a hipermarketek rovására.
– A Private Label kategóriában is folyamatosan nő az igény a prémium és a „mentes˝ termékekre – emeli ki Csicselyné Biró Henrietta kereskedelmi igazgató a Thymos Hungária Kft. részéről. – Fontosnak tartják a cégek, hogy a termékeik már a csomagolással tükrözzék a minőséget, így nagy hangsúlyt fektetnek már a megjelenésre és a praktikus csomagolásra is.
A csomagolás fejlesztése az egész piacon tetten érhető.
– A termékkiszerelések kapcsán meg kell állapítani, hogy az értékesítésünk túlnyomó részét még természetesen a tasakos kiszerelések adják, ugyanakkor a fűszermalom kiszerelésű termékeink piaca folyamatosan fejlődik, és további jelentős potenciált látunk a szegmensben – mondja Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, aki az idei év kapcsán elmondja:
– Márciusban a COVID-19 vírus okozta készletfeltöltő vásárlások hatása természetesen a fűszerpiacon is jelentős növekedést hozott az előző évi azonos időszakhoz képest. Különösen a monofűszerek esetén tapasztaltunk kiugró értékesítést.
Argentínától Indiáig
A Kotányi Hungária 2020-ban 3 különböző, limitált szériás, grill termékcsaládba tartozó Kotányi termékkel jelentkezik a kiskereskedelemben: Argentin Chimichurri, Grill Texas, Grill India fűszerkeverékek. Ezenkívül a sültkrumplikeverék szegmensben 4 új Kotányi fűszerkeverékből álló termékcsaládot vezet be, köztük Édesburgonyához kifejlesztett fűszerkeveréket is. Mint minden Kotányi fűszerkeverék, az új termékek is tartósítószer-, színezőanyag- és ízfokozó-mentesek. A HoReCa-szegmensben pedig tavasszal a My Coffee Spice termékcsaládot mutatták be, amely 4-féle, kávé és egyéb forró italok ízesítésére alkalmas fűszerkeveréket sorakoztat fel fűszermalom kiszerelésben. A klasszikusabb kakaós és fahéjas keverékek mellett Chai Moment és Salted Caramelt elnevezésű változatok különleges ízélményt nyújtanak.
– Marketingkommunikációt tekintve folyamatosan nagy hangsúlyt fektettünk Kotányi, Horváth Rozi márkáink esetében mind az instore, mind az online kommunikációra. Az idei évben természetesen az online megoldások még nagyobb teret fognak kapni – jelzi Galácz Márta. – Idén először részt vettünk a Sirha Budapest 2020 élelmiszeripari szakkiállításon, és nagy örömünkre szolgált, hogy hosszú évek után ismét a széles körben elismert Kovács Lázár séf prezentálásával kóstolhatták meg a látogatók ételbemutatóinkat.
Szószok a fókuszban
Az Unilever tavaly nagy sikerrel vezette be az új Globus szószokat.
– Erre alapozva 2020-ban tovább bővítjük és optimalizáljuk a portfóliót – árulja el Plánk Anita. – Például a legnépszerűbb ízvariáns, a BBQ a Globus portfóliójában is megtalálható lesz, Füstös Grill néven. Az új szószok nemcsak grillezéshez, hanem például hamburgerhez vagy majonézes salátákhoz is kiváló ízélményt nyújtanak.
A márka újrapozicionálásának jegyében a Globus kommunikációját is újrakezdték 2019-ben, 5 év szünet után – ez idén is folytatódik. A kommunikáció középpontjában az íz és az étel élvezete áll, olyan étkezési pillanatok, amelyek során a Globus segít hagyományos és modern ételeinket ellenállhatatlan finomsággá varázsolni.
– A kommunikáció fő eleme egy helyi fejlesztésű reklámfilm a Quimby zenekar „Magam adom” című dalának aláfestésével, amely a Globus szlogenjét is ihlette: „Aminek megadom magam” – mondja Plánk Anita. – A nyári időszakban idén is a szószok lesznek fókuszban. TV-kampányunk erős digitális és trade támogatással egészül ki. A digitális csatornában inspiráló, könnyen elkészíthető receptvideókkal is próbálunk segíteni.
Üveges megújulás
A Nestlénél Maggi márkájuk fejlesztése során arra törekednek, hogy megtalálják a hazai ízlésvilághoz leginkább illő ízeket.
– Ennek jegyében az idei évben megújul üvegesszósz-kínálatunk, amelyben mindenki megtalálja kedvencét – újságolja Kosaras Brigitta. – A termékcsalád mindegyik tagja napérlelte paradicsomból készül, könnyen elkészíthető és ízletes megoldásokat kínál a mindennapokra. A bolognai szerelmeseinek két változattal is készülünk: a Klasszikus Bolognai szósz édesebb ízvilágával hamarosan az egész család kedvencévé válhat, míg a Zöldfűszeres Bolognai szósz a friss mediterrán ízek rajongóinak szívét dobogtatja meg. A karakteresebb, egzotikusabb ízek kedvelőinek ajánljuk Mexikói és Édes-Savanyú variánsokat.
A grillezéshez 3 tagból álló grill fűszercsaládjuk már tavaly nyár óta ízesíti a szabadtéri partikat.
– Új termékeink bevezetését mind ATL-, mind BTL-kampánnyal támogatjuk – informálja lapunkat a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere. – Célunk, hogy a vásárlók a lehető legtöbb felületen találkozzanak újdonságunkkal. A pontos részletek azonban maradjanak most még titokban. Az biztos, hogy ezúttal is igyekszünk meglepni a fogyasztóinkat!
Kupakra állítva
Az In-Food 2000 Kft. már egy évtizede foglalkozik a világszerte ismert élelmiszermárka, a Heinz termékeinek és szószainak hazai forgalmazásával.
– A Heinz hideg szószai, különösen a ketchup, a majonéz és a mustár állandó, egész évben népszerű termékek, de a klasszikus amerikai barbecue szószaink (klasszikus, csípős és édes) is egyre keresettebbek és ismertebbek, szinte állandó szereplői a promócióinknak az egész év során – mutatja be a palettát Gyűrű Klaudia, az In-Food 2000 Kft. trade marketing menedzsere. – Igaz persze, hogy az egyik legfontosabb időszak számunkra is a grill-barbecue szezon, hiszen részben a Heinz márkaimage is a barbecue köré épül: az USA-ban elképzelhetetlen Heinz nélkül a BBQ.
A Heinz márka kulcsterméke nálunk továbbra is a ketchup. Ebben a kategóriában is egyre több vásárlót vonzanak a magyarok által nagyon kedvelt csípős, pikáns ízű változatok, mint például a Heinz Hot Chili Ketchup 460 g/400 ml terméke. Az egészségtudatosság erősödő trendjére ad választ a Heinz 50%-kal csökkentett cukor- és sótartalmú ketchupja, vagy a most a polcokra kerülő Kids Ketchup, ami szintén csökkentett mennyiségben tartalmaz cukrot és sót. A majonézek között is már hosszú évek óta a szortiment alappillére a csökkentett zsírtartalmú Light Majonéz, természetes, szabad tartásból származó tojásból készítve.
– Fontos kiemelnünk, hogy az elmúlt időszakban végrehajtott csomagolásváltást, aminek köszönhetően a Heinz-termékek döntő része azonos top down, azaz kupakra állítható flakonba került, ami megkönnyíti az adagolást, illetve a termékeknek vonzó, egységes megjelenést biztosít – hangsúlyozza Gyűrű Klaudia. – Emellett a tavalyi év során kezdtük el, és az idei évben tovább erősítjük a 220 ml kiszerelésű „Ízek a nagyvilágból” tematikájú hideg szószkülönlegességeink forgalmazását. Ezek a szószok a világ különböző tájainak jellegzetes ízeit hozzánk el az asztalunkhoz.
Marketing tekintetében a Heinz márka tökéletes bolti megjelenítése élvez prioritást, tudjuk meg tőle. Nagy hangsúlyt fektetnek a szép polcképre, de emellett törekednek a márka másodkihelyezéseken történő megjelenítésére is. Displayeiket minden évben megújítják.
– A jövőt tekintve célunk, hogy a Heinz többi terméke is a kommunikáció fókuszába kerüljön. Így az idei év terveink szerint a majonéz körül forog majd, főként a grillszezonban, de a szeptemberi időszakban is – tekint előre a marketingmenedzser. – A bolti megjelenés, a promóciók, az azonnali ajándékok és brandingelt másodkihelyezések rendkívül fontosak, de mindezekkel egyidejűleg a márkát televíziós csatornákon és digitális platformokon történő kommunikációval is erősíteni szándékozunk.
Természetesen, praktikusan
A Thymos Hungária Kft. széles választékkal készül a grillszezonra. Ötféle ízben és kétféle kiszerelésben kapható folyékony fűszerpácai nátrium-glutamát- és tartósítószer-mentesek. Álló tasakosak, visszazárható csomagolásban. Fűszerkeverékeik és fűszersóik széles portfóliója különféle húsokhoz, sültekhez, burgonyához adagolhatók, megkönnyítik és gyorsítják a sütési előkészületeket.
– Az egészség jegyében a húsok mellé köretként fogyasztott friss saláták ízesítését általában valamilyen öntettel oldjuk meg, ám erre jó alternatíva a száraz ízesítésre alkalmas Thymos Saláta fűszerkeverék is, amelyet nem kell belekeverni semmibe, csak a friss salátára rá kell szórni, valamint a Zöldfűszersó, amely száraz ízesítés mellett bármilyen öntet, szósz és fűszervaj ízesítésére is kiváló – ajánlja Csicselyné Biró Henrietta.
Az egészség mellett sok háztartásban fontos szempont a gazdaságosság is. A Thymos Hungária a praktikus, állótasakos és visszazárható Thymos Big Pack kiszerelésű termékei az ő igényeiket elégítik ki. A cég legkedveltebb fűszerei és fűszerkeverékei kaphatók ilyen Big Pack csomagolásban.
A „mentesség” egyre erősödő igényéhez igazodva nemcsak a pácaik, hanem más termékeik közül is egyre több mentes a nátrium-glutamát ízfokozótól. Ilyen például a többféle kiszerelésben és visszazárható csomagolásban kapható Konyhatündér ételízesítőcsalád, vagy a Szárított zöldség termékük, amely nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot sem. Ezenkívül immár 3 fűszerkeverékük sómentes is.
A termékfejlesztéseknél a vásárlói igények és szokások mellett nagy hangsúlyt fektetnek olyan szempontokra, mint az egészségesség, természetesség. Csomagolásoknál pedig a prémium minőség mellett a praktikus tárolás lehetőségére is törekednek.
– Az idei évben, éppen ezekhez az elvekhez igazodva, a Folyékony fűszerpácok 90 grammos kiszerelései is már álló tasakosak lesznek, visszazárható kupakkal, hasonlóan a 150 grammos kiszerelésekhez – jelzi a kereskedelmi igazgató. – Újdonságként az idei évben megjelennek a fűszermalom kiszerelésű termékeink is, mivel egyre nagyobb az igény a fogyasztók körében erre a kiszerelésre. Cégünk elsőáras családjának, a Marco Polo termékeknek is megváltoztattuk a csomagolását, így már letisztult, elegáns stílusukkal is sugallják a minőségi beltartalmat.
A Thymos Hungária Kft. folyamatosan minden eladási csatornára tervez különböző akciókat, grátiszos promóciókat, amelyek kommunikálását rendszeresen támogatják a kereskedők akciós megjelenéseiben. Emellett partnereik social mediában megszervezett promócióiban is rendszeresen részt vesznek.
Zúznak a fokhagymákkal
A tavalyi évben az emelkedő munkabérek és alapanyagárak dacára közel 20%-kal több terméket adott el az előző évhez képest a DOMI Fokhagyma Kft.
Az elmúlt több mint két évtized alatt a cég termékpalettája sokat fejlődött. Míg az első időszakban a húsipar, konzervipar igényeinek kielégítésére koncentráltak, ma már a gasztronómiának és a háztartásoknak is kínálnak fokhagymakészítményeket. Előbbi szegmensben jelenleg az adalékmentes Zúzott fokhagyma „Gasztro” termékük a sláger, míg a háziasszonyok a tubusos termékcsaládunkat kedvelik leginkább.
– Mivel a kerti sütögetés lassan kezdetét veszi, felkészülünk a tasakos fűszerezett fokhagyma rendelések növekedésére is. Egy tasak mennyisége fél kilogramm húshoz használható fel úgy, hogy a kezdő háziasszony is a fűszerezés, pácolás mesterének érezheti magát – ígéri Domonkos István, a DOMI Fokhagyma Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Tasakos és a tubusos termékekkel a nagyobb értékesítési láncokkal egyelőre nem tudtunk megfelelő üzletet kötni, így az interneten találtuk meg a lehetőséget és az egyszerűséget az értékesítésre.
Az elmúlt időszakban a cég termékfejlesztéseivel az étrend-kiegészítők irányába mozdult.
– Újdonságaink között szerepel a saját alapanyagból gyártott, jóval a határérték fölötti allicintartalommal rendelkező fehérfokhagyma-kapszula, a hatékony vegyületeket tartalmazó fekete fokhagyma és feketefokhagyma-kapszula. Ezek hatásmechanizmusáról saját kutatási eredményekkel rendelkezünk – hangsúlyozza Domonkos István. – Erre az évre is lesz egy „édes” meglepetésünk a fokhagymaimádóknak. Itt kap igazán nyomatékot szlogenünk, hogy „Az íz Dominál.”
Idén szeretnék fokozni PR- és marketingtevékenységüket, tudjuk meg a tulajdonos-ügyvezetőtől. Például szeretnék növelni a közösségi oldalakon való megjelenéseik számát. Az eladásösztönző eszközök közül – a közvetlen eladási csatornákra tekintettel – főleg a termékekhez hozzáadott „plusz érték” megoldásokat választják inkább.
Fűszerpaprika minden formában
A szabadtéri sütögetés meglódítja a fűszerpaprika és a belőle előállított készítmények eladásait is.
– A vásárlóink a nyári grillszezonban szívesen választják fűszerpaprika-magolajunkat, mely pácként is nagyon jól működik: gyakorlatilag ez adja a pác zsiradékalapját, és egyszerre hozza a fűszerpaprika ízét és színét is. De pörköltekbe is egyre gyakrabban teszik, kezdik a főzésben rutinszerűen használni ezt az új alapanyagot – mondja Szokol Mónika, a Rubin Kft. marketingmenedzsere. – Emellett a füstölt paprikánkat is szívesen választják a szabad tűzön készített ételekbe, hogy még inkább kiemeljék vele a füstös ízvilágot.
Termékeikkel elsősorban azokat célozzák meg, akik adnak a minőségi alapanyagokra, és szívesen próbálnak ki újdonságokat is. Fejlesztéseik is e két irányvonal mentén haladnak.
– Ebben a félévben megújítjuk egyik prémium kiszerelésű termékünket, mely lényegében négy terméket foglal magába. A Piros Négyes dobozunk külsőleg és belsőleg is változik: teljesen új designt kap, illetve belekerül az egyik népszerű innovációnk, a füstölt paprika – adja hírül Szokol Mónika. – Így a fűszerpaprika négy meghatározó formában jelenik meg egy csomagban: helyet kap benne a Rubin eredetvédett Szegedi Paprika, a Füstölt Paprika, a Fűszerpaprika Magolaj és a Tört Paprika malom is. Ez egy minőségi és izgalmas ajándéktermék is egyben.
Ezenkívül három monofűszerrel (feketebors, fehérbors és a fűszerkömény) belépnek a lakossági és a gasztro piacra is, egész és őrölt formában, 100 és 500 grammos, zacskós kiszerelésben. Szintén ebben a félévben zárul a csomagolásaik megújítása.
– Célunk, hogy a Rubin márka a töretlen minőséget képviselje a fűszerpiacon – szögezi le a marketingmenedzser. – A jelenlegi márkaközösségünk nagyon elhivatott, szeretnénk ezt megtartani. Ennek érdekében rendszeresen részt veszünk hazai és nemzetközi versenyeken. Ugyanakkor másik feladatunk, hogy edukáljunk a fűszerek minőségével kapcsolatban. Az a tapasztalatunk, hogy bár fontosnak tartják a fogyasztók ennek az élelmiszertípusnak is a minőségét, nem tudják azt minden esetben jól detektálni. Ezért is fontos a márkakommunikáció, amellyel segítünk, hogy meglássák termékeinkben az értéket. Kipróbálásuk után már jó eséllyel hűséges fogyasztókat szerzünk, de el kell jutnunk odáig, hogy az emberek minket válasszanak.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >A Unilever növekedését legerősebb márkái támogatják
Erőteljes növekedést könyvelhetett el az Unilever 2024 a harmadik negyedévében,…
Tovább olvasom >Lezárult az Unilever oroszországi és fehéroroszországi operációjának eladása
Az Unilever bejelentette, hogy eladta oroszországi és fehéroroszországi operációját a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >