Fűszeres esték
Ha nagy társaságokkal még nem is jöhet szóba, a karantén-tünetek családi enyhítésének egyik módja lehet a kerti grillezés, ahol az „ízfelelősök” a fűszerek, szószok. A piaci szereplők első idei benyomásai kedvezőek, így optimistán és tervekkel tele várják az idei szezont. Míg az olyan régi jelszók, mint az egészségtudatosság, természetesség, továbbra is érvényesek, a csomagolások megújítása egyre több márka esetében válik aktuálissá.
A grillezés erősödő divatja megmutatkozik a fűszerek piacán is. Az ételek ízesítésére szolgáló kategóriák közül a fűszer- és páckeverékek, valamint a szószok eladásainak jelentős emelkedése a szabadtéri sütögetés terjedésével kapcsolható össze.
![Kosaras Brigitta - Nestlé Hungária](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2019/04/Kosaras_Brigitta_Nestl_.jpg)
Kosaras Brigitta
brandmenedzser
Nestlé Hungária
A fűszerkeverékek egész évben kedveltek, azonban a nyári hónapok, illetve a december kiugróan teljesítenek, közli Kosaras Brigitta, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere, aki hozzáteszi:
–A fűszermixek egyre inkább a fogyasztók kedvencei, hiszen nemcsak egyszerű és gyors megoldást jelentenek, hanem új ízek megismerése is könnyebbé válik. Segítségükkel mindig biztos a végeredmény, nem kell az arányokat kikísérletezni. Az üveges szószok esetében a fogyasztók kedvelik a klasszikus, már ismert ízeket, azonban ezekből szívesen próbálnak ki új variánsokat is.
– A szószok az egyik leggyorsabban, dupla számjegyű mértékben növekvő dresszing kategória – mondja Plánk Anita, az Unilever Magyarország ideation leadje. – A fűszer- és páckeverékek piacán mi azt tapasztaljuk, hogy az elmúlt évek nagymértékű növekedése lelassult.
![Plánk Anita - Unilever](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Pl%C3%A1nk-Anita-Unilever_opt_c-229x300.jpg)
Plánk Anita
ideation lead
Unilever Magyarország
Alapvetően minden olyan termékkategória fejlődik, amely a kerti összejöveteleken szokásosan elkészített ételekhez kapcsolódik, hangsúlyozza Plánk Anita. A szószok közül is kifejezetten az ilyen alkalmakat megcélzó szegmensek, termékek a népszerűek. A legkedveltebb íz a szószoknál továbbra is a BBQ, de a majonéz alapú ízesített szószok is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az eladásokból.
Az idei kilátásokra nézve az Unilevernél optimisták.
– A jelenlegi járványügyi helyzet miatt, még ha a nagyobb összejövetelek el is maradnak, azt tapasztaljuk, hogy a családok közül már áprilisban sokan grilleztek – osztja meg lapunkkal Plánk Anita.
Ruha teszi a fűszert
Csakúgy, mint szinte minden élelmiszer-kategóriában, a fűszerek és szószok között is a diszkontláncok előretörése figyelhető meg, mégpedig elsősorban a hipermarketek rovására.
![Csicselyné Biró Henriett-Thymos Hungária](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Csicselyn%C3%A9-Bir%C3%B3-Henrie_opt_c-226x300.jpg)
Csicselyné Biró Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária
– A Private Label kategóriában is folyamatosan nő az igény a prémium és a „mentes˝ termékekre – emeli ki Csicselyné Biró Henrietta kereskedelmi igazgató a Thymos Hungária Kft. részéről. – Fontosnak tartják a cégek, hogy a termékeik már a csomagolással tükrözzék a minőséget, így nagy hangsúlyt fektetnek már a megjelenésre és a praktikus csomagolásra is.
A csomagolás fejlesztése az egész piacon tetten érhető.
– A termékkiszerelések kapcsán meg kell állapítani, hogy az értékesítésünk túlnyomó részét még természetesen a tasakos kiszerelések adják, ugyanakkor a fűszermalom kiszerelésű termékeink piaca folyamatosan fejlődik, és további jelentős potenciált látunk a szegmensben – mondja Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, aki az idei év kapcsán elmondja:
– Márciusban a COVID-19 vírus okozta készletfeltöltő vásárlások hatása természetesen a fűszerpiacon is jelentős növekedést hozott az előző évi azonos időszakhoz képest. Különösen a monofűszerek esetén tapasztaltunk kiugró értékesítést.
Argentínától Indiáig
![Galácz Márta - Kotányi](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Gal%C3%A1cz-M%C3%A1rta-Kot%C3%A1nyi_opt_c-227x300.jpg)
Galácz Márta
ügyvezető igazgató
Kotányi Hungária
A Kotányi Hungária 2020-ban 3 különböző, limitált szériás, grill termékcsaládba tartozó Kotányi termékkel jelentkezik a kiskereskedelemben: Argentin Chimichurri, Grill Texas, Grill India fűszerkeverékek. Ezenkívül a sültkrumplikeverék szegmensben 4 új Kotányi fűszerkeverékből álló termékcsaládot vezet be, köztük Édesburgonyához kifejlesztett fűszerkeveréket is. Mint minden Kotányi fűszerkeverék, az új termékek is tartósítószer-, színezőanyag- és ízfokozó-mentesek. A HoReCa-szegmensben pedig tavasszal a My Coffee Spice termékcsaládot mutatták be, amely 4-féle, kávé és egyéb forró italok ízesítésére alkalmas fűszerkeveréket sorakoztat fel fűszermalom kiszerelésben. A klasszikusabb kakaós és fahéjas keverékek mellett Chai Moment és Salted Caramelt elnevezésű változatok különleges ízélményt nyújtanak.
– Marketingkommunikációt tekintve folyamatosan nagy hangsúlyt fektettünk Kotányi, Horváth Rozi márkáink esetében mind az instore, mind az online kommunikációra. Az idei évben természetesen az online megoldások még nagyobb teret fognak kapni – jelzi Galácz Márta. – Idén először részt vettünk a Sirha Budapest 2020 élelmiszeripari szakkiállításon, és nagy örömünkre szolgált, hogy hosszú évek után ismét a széles körben elismert Kovács Lázár séf prezentálásával kóstolhatták meg a látogatók ételbemutatóinkat.
Szószok a fókuszban
Az Unilever tavaly nagy sikerrel vezette be az új Globus szószokat.
– Erre alapozva 2020-ban tovább bővítjük és optimalizáljuk a portfóliót – árulja el Plánk Anita. – Például a legnépszerűbb ízvariáns, a BBQ a Globus portfóliójában is megtalálható lesz, Füstös Grill néven. Az új szószok nemcsak grillezéshez, hanem például hamburgerhez vagy majonézes salátákhoz is kiváló ízélményt nyújtanak.
A márka újrapozicionálásának jegyében a Globus kommunikációját is újrakezdték 2019-ben, 5 év szünet után – ez idén is folytatódik. A kommunikáció középpontjában az íz és az étel élvezete áll, olyan étkezési pillanatok, amelyek során a Globus segít hagyományos és modern ételeinket ellenállhatatlan finomsággá varázsolni.
– A kommunikáció fő eleme egy helyi fejlesztésű reklámfilm a Quimby zenekar „Magam adom” című dalának aláfestésével, amely a Globus szlogenjét is ihlette: „Aminek megadom magam” – mondja Plánk Anita. – A nyári időszakban idén is a szószok lesznek fókuszban. TV-kampányunk erős digitális és trade támogatással egészül ki. A digitális csatornában inspiráló, könnyen elkészíthető receptvideókkal is próbálunk segíteni.
![Fűszeres esték - Fókuszban a szószok](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/PTK_fuszerek0495_1408_opt-1-300x199.jpeg)
A szószok az egyik leggyorsabban, dupla számjegyű mértékben növekvő dresszing kategória
Üveges megújulás
A Nestlénél Maggi márkájuk fejlesztése során arra törekednek, hogy megtalálják a hazai ízlésvilághoz leginkább illő ízeket.
– Ennek jegyében az idei évben megújul üvegesszósz-kínálatunk, amelyben mindenki megtalálja kedvencét – újságolja Kosaras Brigitta. – A termékcsalád mindegyik tagja napérlelte paradicsomból készül, könnyen elkészíthető és ízletes megoldásokat kínál a mindennapokra. A bolognai szerelmeseinek két változattal is készülünk: a Klasszikus Bolognai szósz édesebb ízvilágával hamarosan az egész család kedvencévé válhat, míg a Zöldfűszeres Bolognai szósz a friss mediterrán ízek rajongóinak szívét dobogtatja meg. A karakteresebb, egzotikusabb ízek kedvelőinek ajánljuk Mexikói és Édes-Savanyú variánsokat.
A grillezéshez 3 tagból álló grill fűszercsaládjuk már tavaly nyár óta ízesíti a szabadtéri partikat.
– Új termékeink bevezetését mind ATL-, mind BTL-kampánnyal támogatjuk – informálja lapunkat a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere. – Célunk, hogy a vásárlók a lehető legtöbb felületen találkozzanak újdonságunkkal. A pontos részletek azonban maradjanak most még titokban. Az biztos, hogy ezúttal is igyekszünk meglepni a fogyasztóinkat!
Kupakra állítva
Az In-Food 2000 Kft. már egy évtizede foglalkozik a világszerte ismert élelmiszermárka, a Heinz termékeinek és szószainak hazai forgalmazásával.
![Gyűrű Klaudia - In-Food 2000](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Gy%C5%B1r%C5%B1-Klaudia-In-Food-_opt_c-239x300.jpg)
Gyűrű Klaudia
trade marketing
menedzser
In-Food 2000
– A Heinz hideg szószai, különösen a ketchup, a majonéz és a mustár állandó, egész évben népszerű termékek, de a klasszikus amerikai barbecue szószaink (klasszikus, csípős és édes) is egyre keresettebbek és ismertebbek, szinte állandó szereplői a promócióinknak az egész év során – mutatja be a palettát Gyűrű Klaudia, az In-Food 2000 Kft. trade marketing menedzsere. – Igaz persze, hogy az egyik legfontosabb időszak számunkra is a grill-barbecue szezon, hiszen részben a Heinz márkaimage is a barbecue köré épül: az USA-ban elképzelhetetlen Heinz nélkül a BBQ.
A Heinz márka kulcsterméke nálunk továbbra is a ketchup. Ebben a kategóriában is egyre több vásárlót vonzanak a magyarok által nagyon kedvelt csípős, pikáns ízű változatok, mint például a Heinz Hot Chili Ketchup 460 g/400 ml terméke. Az egészségtudatosság erősödő trendjére ad választ a Heinz 50%-kal csökkentett cukor- és sótartalmú ketchupja, vagy a most a polcokra kerülő Kids Ketchup, ami szintén csökkentett mennyiségben tartalmaz cukrot és sót. A majonézek között is már hosszú évek óta a szortiment alappillére a csökkentett zsírtartalmú Light Majonéz, természetes, szabad tartásból származó tojásból készítve.
– Fontos kiemelnünk, hogy az elmúlt időszakban végrehajtott csomagolásváltást, aminek köszönhetően a Heinz-termékek döntő része azonos top down, azaz kupakra állítható flakonba került, ami megkönnyíti az adagolást, illetve a termékeknek vonzó, egységes megjelenést biztosít – hangsúlyozza Gyűrű Klaudia. – Emellett a tavalyi év során kezdtük el, és az idei évben tovább erősítjük a 220 ml kiszerelésű „Ízek a nagyvilágból” tematikájú hideg szószkülönlegességeink forgalmazását. Ezek a szószok a világ különböző tájainak jellegzetes ízeit hozzánk el az asztalunkhoz.
Marketing tekintetében a Heinz márka tökéletes bolti megjelenítése élvez prioritást, tudjuk meg tőle. Nagy hangsúlyt fektetnek a szép polcképre, de emellett törekednek a márka másodkihelyezéseken történő megjelenítésére is. Displayeiket minden évben megújítják.
– A jövőt tekintve célunk, hogy a Heinz többi terméke is a kommunikáció fókuszába kerüljön. Így az idei év terveink szerint a majonéz körül forog majd, főként a grillszezonban, de a szeptemberi időszakban is – tekint előre a marketingmenedzser. – A bolti megjelenés, a promóciók, az azonnali ajándékok és brandingelt másodkihelyezések rendkívül fontosak, de mindezekkel egyidejűleg a márkát televíziós csatornákon és digitális platformokon történő kommunikációval is erősíteni szándékozunk.
Természetesen, praktikusan
A Thymos Hungária Kft. széles választékkal készül a grillszezonra. Ötféle ízben és kétféle kiszerelésben kapható folyékony fűszerpácai nátrium-glutamát- és tartósítószer-mentesek. Álló tasakosak, visszazárható csomagolásban. Fűszerkeverékeik és fűszersóik széles portfóliója különféle húsokhoz, sültekhez, burgonyához adagolhatók, megkönnyítik és gyorsítják a sütési előkészületeket.
– Az egészség jegyében a húsok mellé köretként fogyasztott friss saláták ízesítését általában valamilyen öntettel oldjuk meg, ám erre jó alternatíva a száraz ízesítésre alkalmas Thymos Saláta fűszerkeverék is, amelyet nem kell belekeverni semmibe, csak a friss salátára rá kell szórni, valamint a Zöldfűszersó, amely száraz ízesítés mellett bármilyen öntet, szósz és fűszervaj ízesítésére is kiváló – ajánlja Csicselyné Biró Henrietta.
Az egészség mellett sok háztartásban fontos szempont a gazdaságosság is. A Thymos Hungária a praktikus, állótasakos és visszazárható Thymos Big Pack kiszerelésű termékei az ő igényeiket elégítik ki. A cég legkedveltebb fűszerei és fűszerkeverékei kaphatók ilyen Big Pack csomagolásban.
A „mentesség” egyre erősödő igényéhez igazodva nemcsak a pácaik, hanem más termékeik közül is egyre több mentes a nátrium-glutamát ízfokozótól. Ilyen például a többféle kiszerelésben és visszazárható csomagolásban kapható Konyhatündér ételízesítőcsalád, vagy a Szárított zöldség termékük, amely nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot sem. Ezenkívül immár 3 fűszerkeverékük sómentes is.
A termékfejlesztéseknél a vásárlói igények és szokások mellett nagy hangsúlyt fektetnek olyan szempontokra, mint az egészségesség, természetesség. Csomagolásoknál pedig a prémium minőség mellett a praktikus tárolás lehetőségére is törekednek.
– Az idei évben, éppen ezekhez az elvekhez igazodva, a Folyékony fűszerpácok 90 grammos kiszerelései is már álló tasakosak lesznek, visszazárható kupakkal, hasonlóan a 150 grammos kiszerelésekhez – jelzi a kereskedelmi igazgató. – Újdonságként az idei évben megjelennek a fűszermalom kiszerelésű termékeink is, mivel egyre nagyobb az igény a fogyasztók körében erre a kiszerelésre. Cégünk elsőáras családjának, a Marco Polo termékeknek is megváltoztattuk a csomagolását, így már letisztult, elegáns stílusukkal is sugallják a minőségi beltartalmat.
A Thymos Hungária Kft. folyamatosan minden eladási csatornára tervez különböző akciókat, grátiszos promóciókat, amelyek kommunikálását rendszeresen támogatják a kereskedők akciós megjelenéseiben. Emellett partnereik social mediában megszervezett promócióiban is rendszeresen részt vesznek.
![Fűszeres esték-fűszerpiac](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/PTK_fuszerek0484_1397_opt-1-300x199.jpeg)
A fogyasztók elvárásai csomagolásban, kiszerelésben is egyre magasabbak a fűszerekkel szemben
Zúznak a fokhagymákkal
A tavalyi évben az emelkedő munkabérek és alapanyagárak dacára közel 20%-kal több terméket adott el az előző évhez képest a DOMI Fokhagyma Kft.
Az elmúlt több mint két évtized alatt a cég termékpalettája sokat fejlődött. Míg az első időszakban a húsipar, konzervipar igényeinek kielégítésére koncentráltak, ma már a gasztronómiának és a háztartásoknak is kínálnak fokhagymakészítményeket. Előbbi szegmensben jelenleg az adalékmentes Zúzott fokhagyma „Gasztro” termékük a sláger, míg a háziasszonyok a tubusos termékcsaládunkat kedvelik leginkább.
![Domonkos István - DOMI Fokhagyma](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Domonkos-Istv%C3%A1n-Domi_opt_c-227x300.jpg)
Domonkos István
tulajdonos-ügyvezető
DOMI Fokhagyma
– Mivel a kerti sütögetés lassan kezdetét veszi, felkészülünk a tasakos fűszerezett fokhagyma rendelések növekedésére is. Egy tasak mennyisége fél kilogramm húshoz használható fel úgy, hogy a kezdő háziasszony is a fűszerezés, pácolás mesterének érezheti magát – ígéri Domonkos István, a DOMI Fokhagyma Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Tasakos és a tubusos termékekkel a nagyobb értékesítési láncokkal egyelőre nem tudtunk megfelelő üzletet kötni, így az interneten találtuk meg a lehetőséget és az egyszerűséget az értékesítésre.
Az elmúlt időszakban a cég termékfejlesztéseivel az étrend-kiegészítők irányába mozdult.
– Újdonságaink között szerepel a saját alapanyagból gyártott, jóval a határérték fölötti allicintartalommal rendelkező fehérfokhagyma-kapszula, a hatékony vegyületeket tartalmazó fekete fokhagyma és feketefokhagyma-kapszula. Ezek hatásmechanizmusáról saját kutatási eredményekkel rendelkezünk – hangsúlyozza Domonkos István. – Erre az évre is lesz egy „édes” meglepetésünk a fokhagymaimádóknak. Itt kap igazán nyomatékot szlogenünk, hogy „Az íz Dominál.”
Idén szeretnék fokozni PR- és marketingtevékenységüket, tudjuk meg a tulajdonos-ügyvezetőtől. Például szeretnék növelni a közösségi oldalakon való megjelenéseik számát. Az eladásösztönző eszközök közül – a közvetlen eladási csatornákra tekintettel – főleg a termékekhez hozzáadott „plusz érték” megoldásokat választják inkább.
Fűszerpaprika minden formában
A szabadtéri sütögetés meglódítja a fűszerpaprika és a belőle előállított készítmények eladásait is.
![Szokol_Mónika - Rubin](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/Szokol_M%C3%B3nika_Rubin_opt_c-242x300.jpg)
Szokol Mónika
marketingmenedzser
Rubin
– A vásárlóink a nyári grillszezonban szívesen választják fűszerpaprika-magolajunkat, mely pácként is nagyon jól működik: gyakorlatilag ez adja a pác zsiradékalapját, és egyszerre hozza a fűszerpaprika ízét és színét is. De pörköltekbe is egyre gyakrabban teszik, kezdik a főzésben rutinszerűen használni ezt az új alapanyagot – mondja Szokol Mónika, a Rubin Kft. marketingmenedzsere. – Emellett a füstölt paprikánkat is szívesen választják a szabad tűzön készített ételekbe, hogy még inkább kiemeljék vele a füstös ízvilágot.
Termékeikkel elsősorban azokat célozzák meg, akik adnak a minőségi alapanyagokra, és szívesen próbálnak ki újdonságokat is. Fejlesztéseik is e két irányvonal mentén haladnak.
– Ebben a félévben megújítjuk egyik prémium kiszerelésű termékünket, mely lényegében négy terméket foglal magába. A Piros Négyes dobozunk külsőleg és belsőleg is változik: teljesen új designt kap, illetve belekerül az egyik népszerű innovációnk, a füstölt paprika – adja hírül Szokol Mónika. – Így a fűszerpaprika négy meghatározó formában jelenik meg egy csomagban: helyet kap benne a Rubin eredetvédett Szegedi Paprika, a Füstölt Paprika, a Fűszerpaprika Magolaj és a Tört Paprika malom is. Ez egy minőségi és izgalmas ajándéktermék is egyben.
![Fűszeres esték - fűszerpiac](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/PTK_fuszerek0490_1403_opt-1-300x199.jpeg)
A kényelmes és felhasználóbarát megoldások a kezdő háziasszonyoknak is sikerélményt nyújtanak
Ezenkívül három monofűszerrel (feketebors, fehérbors és a fűszerkömény) belépnek a lakossági és a gasztro piacra is, egész és őrölt formában, 100 és 500 grammos, zacskós kiszerelésben. Szintén ebben a félévben zárul a csomagolásaik megújítása.
– Célunk, hogy a Rubin márka a töretlen minőséget képviselje a fűszerpiacon – szögezi le a marketingmenedzser. – A jelenlegi márkaközösségünk nagyon elhivatott, szeretnénk ezt megtartani. Ennek érdekében rendszeresen részt veszünk hazai és nemzetközi versenyeken. Ugyanakkor másik feladatunk, hogy edukáljunk a fűszerek minőségével kapcsolatban. Az a tapasztalatunk, hogy bár fontosnak tartják a fogyasztók ennek az élelmiszertípusnak is a minőségét, nem tudják azt minden esetben jól detektálni. Ezért is fontos a márkakommunikáció, amellyel segítünk, hogy meglássák termékeinkben az értéket. Kipróbálásuk után már jó eséllyel hűséges fogyasztókat szerzünk, de el kell jutnunk odáig, hogy az emberek minket válasszanak.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
NKFH: Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó
Cape Herb & Spice őrlőfejes fűszereket hívott vissza a forgalmazó,…
Tovább olvasom >Az Unilever és a Tesco egyetért: fenntarthatóság nélkül nincs jövő
Az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher szerint eljött az idő, hogy…
Tovább olvasom >Olasz cégnek adja el az Unilever németországi tésztaszószait
Az Unilever folytatja üzletágainak stratégiai átalakítását, minek keretében az olasz…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >