Friss, drága, francia
A francia állam keze jól beleköpött az európai kereskedelem levesébe, mondhatnánk erőteljes képzavarral élve. Szabályozó lépéseinek köszönhetően kezdhettek a francia kereskedelmi láncok erőteljes expanzióba. A francia üzlet is magán viseli a nemzeti karakterjegyeket. Egyrészt ki itt belép, tudjon franciául. Másrészt még a kisebb boltok is tele vannak friss, kiváló élelmiszerek garmadájával, hiszen minden francia ínyenc valahol.A franciákról egyvalami bizton elmondható: róluk beszélve a magyarok nem maradnak közömbösek. Egyik oldalon egy csodálatos kultúrájú, földrajzi szépségekben nagyon gazdag világ él bennünk. Másfelől a nagy népek gőgjét, az ebből fakadó idegen nyelv tudásának hiányát rójuk fel nekik, nem is beszélve legnagyobb történelmi sérelmünkben játszott vélt vagy valós szerepükről. (Amiről a mai franciáknak fogalmuk sincs.) Talán Sarkozy elnök kicsit pozitívabban áll hozzánk, mint magyar menye kapcsán Clemenceau tette azt 1920-ban…
A kiskereskedelem és az állam
A francia állam folyamatosan szabályozni próbálja a kiskereskedelmet, ami nem baj, a kormánymozdulatok azonban nagyon durvára sikerülnek.
A hipermarket francia találmány. Túlzott elszaporodásukat viszont törvénnyel korlátozták, de akkor, amikor már amúgy sem fejlődtek igazán (annál inkább a német diszkontok).
A beszerzési ár alatti értékesítés mindenütt örökzöld téma. A franciáknak sikerült úgy szabályozni a 90-es évek közepén, hogy a fogyasztói árak a német szintnél 15-20 százalékkal lettek magasabbak, és a kiskereskedelmi árrés egyes kategóriákban a 60 százalékot is meghaladta. Leegyszerűsítve: a francia fogyasztók finanszírozták a francia kereskedelmi cégek nemzetközi expanzióját az utóbbi években, hiszen Franciaországban hatalmas szabad készpénz halmozódott fel a kereskedelem kezén.
2006 végén újraszabályozták a törvényt, hatását azonban még korai lenne értékelni. Mindenesetre a Rajna túlsó partján levő német boltok még mindig tele vannak elzászi-francia vásárlókkal. (Lásd az idevágó fotót.) A magyar törvényhozóknak sokat lehet ebből a negatív példából tanulni.
Erős koncentráció
A Magyarországon ismeretlen Carrefour a legnagyobb francia lánc, sőt világszinten is csak a Wal-Mart előzi meg: Franciaországban 4000 boltja van mindenféle bolttípusban, 34 milliárd eurós forgalma 20 százalékos piacrészt biztosít neki. Hipermarketjei sokat szenvedtek az utóbbi időben a hard diszkontok miatt, de a fent említett árpolitikai kötöttségektől megszabadulva, illetve olcsó, saját márkás termékeit erőltetve, a lánc ismét fejlődik.
A Leclerc 12 százalékos piacrészével a helyi vállalkozók gyorsaságát és a központi beszerzés előnyeit egyesíti. Minden bolt külön tulajdonossal rendelkezik, a lánc saját pénzét adja kölcsön új tagjainak, s fejlődik nagyon gyorsan. Ami a hipermarket kategóriában a Leclerc, ugyanaz a rendszer a szupermarketek között az Intermarché (13%) és a Systeme U (9%). Mivel helyi, dinamikus, rugalmas magánvállalkozók működtetik, szép sikereket érnek el.
A nálunk is ismert Auchan közepes méretű szereplő saját hazájában, és a friss termékek nagy választékának szinonimájaként él a franciák tudatában. A Cora viszont odakint kis lánc, főleg Kelet-Franciaországban erős.
A hard diszkontok közül az Aldi és a Lidl gyorsan fejlődnek a francia tulajdonú diszkontok mellett. Jelenleg 15 százalék körüli részesedésük van. Jellemző adat, hogy az elmúlt években volt olyan, amikor 12 hónap alatt 1000 (!) új diszkontboltot nyitottak Franciaországban.
Kalandok a szupermarketben
3 évig családommal Elzászban, Strasbourgban éltem. Rengeteg kalandban volt részünk, s a helyszínek között a szomszédos szupermarket is nemegyszer szerepelt. Feleségem nulla francia nyelvtudással érkezett, s az első héten prézlit akart venni. Szégyen és gyalázat: a kétkötetes magyar–francia szótárban nem szerepel olyan „fontos” szó, hogy „prézli”, a rántott bécsit pedig nem szeretjük párizsiasan. Feleségem hiába rázogatta a „gyanús” dobozokat a boltban, csak a fülére támaszkodhatott, mert semmilyen más nyelv nem volt a dobozokon. Este, hazatértem után sírva mutatta a haszontalanul megvett grízes dobozt. Először nevetni akartam, de éreztem, hogy nem szabad megsértenem. Franciaországban tudni kell franciául. Akaraterejével feleségem 3 év alatt odajutott, hogy ugyanabban (a mellékelt képen látható) ATAC szupermarketben hosszas instrukciót adott franciául a kedves hentesnek, milyen részből és hogyan szeletelje neki a borjúhúst. A kis szupermarket friss húsválasztéka mögött sajnos minden magyar bolt elbújhat ma még…
Feleségem másik nevezetes kalandja egy reggeli bevásárlásához kötődik. Álarcos suhancok támadták meg a szupermarketet, kirabolva a kasszát. A nagy ijedtségen kívül semmi baj nem történt: Franciaországban is hitelkártyával és csekkel fizetnek az emberek: rejtély, mit akartak a reggeli órákban ezek a fiatal gyerekek: mert készpénzt nem találtak. Azért ne féljenek, ez nem tipikus történet, Franciaországban a közbiztonság elég jó. Ami tipikus azonban: a rendőrök a betörők távozta után fél órával érkeztek meg. Minek kapkodni?
Elzász egy kicsit más
Az elzásziak viszonya a németekhez hasonló a miénkhez: félelemmel vegyes tisztelet: talán e sorsközösség kapcsán is tettem szert sok elzászi barátra.
A regionális termékek még a központosított láncokra is jellemzőek: ez sajnos nálunk teljesen hiányzik (még). Elzászban sokkal szélesebb a sörválaszték. Bátran ajánlom a kis helyi sörfőzdék termékeit: feledhetetlenek… Az ásványvízpiac vezetője a helyi Carola (ami persze egy nagy vizes multi helyi vállalata). Minden boltban nagy a helyi sajtválaszték. A Münster csak Elzászban jó, bár Pesten és Párizsban is lehet kapni, de csak Strasbourgban friss, finom (és rettenetesen büdös). Januárban hatalmas choucroute-vásár van a boltokban: ez kicsit hasonlít a mi toros káposztánkra: hatalmas adag energia- és koleszterinbomba. Ehhez viszont nagyon jó egy pofa Schutzenberger sör, vagy egy könnyű, fehér, száraz elzászi bor.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >