Freshfel Europe: a promóciós költségvetés csökkentése hatással lehet a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra az EU-ban
A Freshfel Europe szerint az Európai Bizottság mezőgazdasági promóciós politikára elkülönített források átcsoportosítására irányuló terve árthat az uniós gyümölcs- és zöldségfélék versenyképességének, és lelassíthatja az egészségre és a környezetre gyakorolt előnyeik előmozdítása terén elért haladást.
Az európai friss zöldség- és gyümölcságazat érdekeit képviselő Freshfel Europe levélben reagált a Bizottság azon javaslatára, mely szerint a promóciós költségvetést a következő három évben 281,7 millió euróval csökkentené.
A több tagállamot érintő „multiprogramok”, valamint a Bizottság harmadik országokban megvalósuló promóciós projektjeinek költségvetését teljesen eltörölték, és csak az úgynevezett egyszerű programok maradtak meg – közölte a szövetség.
Erős promóciós politikára van szükség
Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldötte kijelentette:
– Miközben az EU csökkenti promóciós költségvetését, a globális versenytársak, például az USA továbbra is milliókat fordít az amerikai élelmiszer- és mezőgazdasági export népszerűsítésére.
– Ez aláhúzza, hogy a globális versenyelőnyünk megőrzése érdekében sürgősen erős uniós promóciós politikára van szükség.
A költségvetés csökkentése hatással lesz az EU azon erőfeszítéseire is, amelyek célja a fogyasztók tájékoztatása az élelmiszerekkel kapcsolatos egészségügyi és környezetvédelmi kérdésekről.
A legutóbbi becslések szerint az EU-ban a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztás mértéke 340 gramm/fő, ami jelentősen elmarad a WHO 400 grammos minimális egészségügyi ajánlásától.
Az Északi Tanács ennél is több, napi 800 g zöldség és gyümölcs minimális fogyasztását ajánlja: 400 grammot az egészségügyi előnyök miatt, és további 400 grammot a negatív környezeti hatások ellensúlyozására.
Ezért a jelenlegi 340 grammos bevitel nem elegendő a sürgető egészségügyi és környezeti kihívások kezeléséhez.
Friss termények
A friss termények „alapvető” és „közjavakként” betöltött szerepét megfelelően hangsúlyozni kell, így az EU promóciós politikája és társfinanszírozási lehetőségei alapvető fontosságúak a friss gyümölcsök és zöldségek egészségügyi előnyeinek és alacsony környezeti hatásainak kommunikálásában.
E kihívásokat szem előtt tartva a Freshfel Europe aggodalmát fejezte ki a promóciós politika költségvetésének aránytalan csökkentése miatt, különösen a több programból álló projektek esetében.
A friss termények ágazata mindig is erős és növekvő érdeklődést mutatott a többprogramos projektekben való részvétel iránt az összes uniós tagállamban, amit a 2023 és 2024 közötti időszakban a pályázatok számának 52%-os növekedése is bizonyít – érvelt a Freshfel.
Philippe Binard kifejtette:
– Az egyre növekvő geopolitikai instabilitás idején, amikor a gazdasági bizonytalanság hatással van a fogyasztók vásárlóerejére és hozzáállására, valamint szükség van a friss gyümölcsök és zöldségek társadalmi és környezeti előnyeinek népszerűsítésére, alapvető fontosságú, hogy az EU friss terményágazata a javasoltnál meggyőzőbb, koherensebb és következetesebb módon kapjon megfelelő támogatást.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Aranykorukat élik a magyar-amerikai agrárdiplomáciai kapcsolatok
A magyar-amerikai kétoldalú kapcsolatok egyre csak erősödnek, legyen szó politikáról,…
Tovább olvasom >Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben
Az európai vásárlók 58 százaléka továbbra sem számít vásárlóerejének javulására…
Tovább olvasom >Tizenegy uniós ország követeli az erdőirtás elleni szabályozás további enyhítését
További nyomás nehezedik az Európai Unióra, hogy halassza el és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >