Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

Franchise híradóSzeletekben terjeszkedve
Franchise hálózat kiépítésébe kezd az Il Treno. Az 1992-ben alapított magyar pizzahálózat jelenleg csaknem tucatnyi egységet üzemeltet Budapesten, illetve a főváros vonzáskörzetében. Ezek egy része úgynevezett Il Treno Expressz, amely 40-50 négyzetméteres alapterülettel működő szeletbárként, elsősorban a bevásárlóközpontokban várja a vendégeket. Ehhez a koncepcióhoz keresi a franchise partnereket most a vállalkozás.
Az Il Treno két szerződéstípust dolgozott ki partnerei számára. Az egyikben a megállapodással egy teljesen kialakított üzlethelyiséget is kap a franchise-vásárló, míg a másik esetben „csak” a teljes körű technológiai alaprajz a hozomány, amelynek alapján egyénileg, a partner elképzelései alapján történik a kivitelezés. A hír megjelenését követően nagyszámú érdeklődő jelezte együttműködési szándékát, az Il Treno képviselője nyár végére prognosztizálta az első szerződéskötéseket.

Visszafogott érdeklődés
Szakemberek szerint is csak mérsékelt sikerrel zárult a júniusi szlovén franchise konferencia. A Magyar Franchise Szövetség által biztosított bemutatkozási lehetőséggel három magyar franchise lánc élt, a vendéglátás nem képviseltette magát a résztvevők között. A korábban részvételi szándékát bejelentő macedón és cseh szövetség lemondta a konferencián történő megjelenést, ugyanakkor a szervező magyar, szlovén és horvát szervezetek mellett meghívottként jelen volt India, Oroszország, Lengyelország és Szerbia képviselője.
A rendező szövetségek főtitkárai előadást tartottak szervezeteik tevékenységéről, és megbeszéléseket folytattak a további, hatékony együttműködés lehetőségeiről.
A hivatalos értékelés aláhúzza: látogatók tekintetében a konferencia messze elmaradt a kívánatostól, a résztvevők száma nem érte el a negyven főt.

Vidékre koncentrálva
Vidék irányába nyit a Testa Rossa. A biatorbágyi Outlet Centerben üzemelő egysége után újabb vidéki helyszínen jelentkezik az1999-ben Innsbruckban alapított osztrák hálózat. Júliusban megnyitották szolnoki egységüket, és várhatóan az év folyamán Győrben is új Testa Rossa kávézó várja majd a vendégeket. A tervekben további, hazai nagyvárosokban megnyitandó üzletek előkészítése is szerepel.
A Testa Rossa lánc jelenleg Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Magyarországon, Dubaiban és az Egyesült Államokban van jelen, legutóbb júniusban Törökországban írt alá master franchise szerződést, 2008 őszén pedig Cipruson kezdi meg üzleti tevékenységét a koncepció. n

Érdeklődő kávézóláncok
Újabb kávézóláncok érkeznének Magyarországra. A Világgazdaság információi szerint komoly érdeklődést tanúsít a magyar piac iránt a With-bread Plc. angol vendéglátó vállalat tulajdonában lévő Costa Coffe, amely mintegy hatszáz kávézót üzemeltet Nagy-Britanniában, a Közel-Keleten, Pakisztánban és Indiában. A több – Angliában igen népszerű – étteremláncot üzemeltető vállalkozás a közelmúltban Kínában alapított vegyesvállalatot, és sajtóközleményük szerint figyelmük most Szingapúr és a kelet-európai régió, Magyarország, Csehország és Szlovákia felé fordul.
A hagyományosan nagy múlttal rendelkező márkák mellett a lett érdekeltségű franchise-koncepció, a Double Coffee nevű kávézólánc jelezte, hogy szívesen nyitna egységeket Magyarországon. Az alig néhány esztendős múltra visszatekintő vállalkozás nem csak a Balti régió legjelentősebb kávézóláncainak egyikévé vált, de elnyerte a Lettország legsikeresebb vállalkozása címet, és megvetette lábát Európa 500 legjobban fejlődő vállalkozásai között. A balti államok mellett Ukrajnában és Fehéroroszországban működő hálózat két egységet nyitott az olimpiai játékoknak otthont adó Pekingben is.

Terjeszkedik a Gloria Jeans
Júliusban nyitotta meg harmadik budapesti kávézóját a Gloria Jeans kávézóit üzemeltető Gormet Products Zrt. A Teréz körúti üzlethelyiség a maga több mint 300 négyzetméteres alapterületével méltó folytatása a korábban nyitott két kávézónak.
Az ausztrál gyökerű hálózat 29 országban több mint nyolcszáz egységgel büszkélkedhet. Ausztráliában egy év alatt több mint tíz százalékkal emelkedett a Gloria Jeans Coffee-k száma, immáron elérte a 450-et. A statisztikák szerint a hálózat kávézóiban évi negyvenmillió vendéget szolgálnak ki világszerte. n

Felkészült az AmRest
Az utóbbi időszak egyik legjelentősebb magyarországi fejlesztését hajtotta végre az American Restaurants (AmRest), amikor ötről tizenháromra növelte a hazánkban üzemelő Kentucky Fried Chicken éttermek számát, és jelentősen megújította azok arculatát és vendéglátási filozófiáját. Az AmRest a lengyel tőzsdén bevezetett üzleti vállalkozás, amely főképp nemzetközi szinten ismert és kiemelkedően sikeres márkák mester-franchise jogtulajdonosaként, azok üzemeltetését végzi. Tevékenysége jelenleg Kelet-Európára korlátozódik, ezen belül Lengyelországban a KFC, a Pizza Hut, a Burger King, valamint két saját márka, a Rodeo Drive steakhouse-lánc, és a Fresh Point kávézóhálózat tartozik a cég flottájába. Csehországban a KFC és a Rodeo Drive mellett megnyitották az első kelet-európai Starbucks egységet (az AmRest képviseli a márkát Magyarországon és Lengyelországban is), Szerbiában és Bulgáriában a KFC, utóbbi országban pedig még a Burger King márka is a cégcsoporthoz tartozik.
Magyarországon jelenleg KFC és Pizza Hut éttermeket üzemeltetnek, de – amint azt kérdésünkre Szász Edit, az American Restaurants Kft. marketingigazgatója elmondta – igazak a korábban szárnyra kapó hírek: hamarosan nyit az első Starbucks Café fővárosunkban.
A látszólag konkurens márkák képviselete nem könnyű feladat, de az AmRest filozófiája szerint valamennyi márka máshová pozicionált az adott országban. A Magyarországon jelenleg az AmRest által üzemeltetett két étteremlánc közül jelenleg felvállaltan a Kentucky Fried Chicken szerepel a figyelem középpontjában, míg a Pizza Hut éttermek inkább a casual-dining kategóriát erősítik.
– Magyarországon komoly fejlődés előtt áll a vendéglátópiac, ezen belül a gyorsétterem- és kávézóláncok szegmense. Az AmRest készen áll arra, hogy együtt fejlődjön, együtt erősödjön ezzel az ágazattal – mondta Szász Edit.
Az American Restaurant az organikus növekedés mellett felvásárlással is növeli piaci részesedését. Ennek során a közelmúltban 80-120 Applebee’s étterem üzemeltetési jogát szerezte meg a tengerentúlon. Az 1980-ban alapított étteremhálózat jelenleg több mint 1900 egységgel rendelkezik, és ezzel a világ legnagyobb casual-dining lánca. Európában Görögországban és Olaszországban üzemel Applebee’s étterem.

Kapcsolódó cikkeink