Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 27. 08:00

Franchise híradóEurópai koncepció
Nagy léptekben terjeszkedik Magyarországon a Belfrit. A belga gyorsétteremlánc legújabb, 16. egysége szeptember végén nyílt meg a budaörsi Auchan „étteremparkjában”.
A Belfrit ételválasztékának középpontjában a koncepció szerint a friss alapanyagból készült burgonyafélék állnak, de a kínálatban mind több frissen sült finger food típusú étellel és salátákkal, valamint az ezekből összeállított menükkel találkozhatunk. A változatosság és a jó ár-értékarány versenyképessé teszi a helyet a hagyományos gyorsétteremláncok és a megszokott kínai és görög önkiszolgáló éttermek között. Az üzemeltetők a környékbeli szórólapozással, valamint az első hétvégén az áruházban folytatott reklámakciókkal hívták fel a figyelmet az üzletre és a nyitó kedvezményekre. A környéken működő számos cég alkalmazottai délben már jó forgalmat hoznak, a tulajdonosok célja most az esti-hétvégi Auchan-vásárlók becsábítása.

Előre menekülnek?
Nem kizárt, hogy a franchise-átvevők hátán feláll a szőr a Starbucks seattle-i központjában kitalált újabb és újabb ötletektől, de a globális kávézólánc tulajdonosai mostanában a megújulásban látják a márkanév új szárnyalásának alapját.
A legmegdöbbentőbbnek egy októberi kampány tűnik: ingyenes kóstolókkal próbálták rávenni a kávézók vendégeit, hasonlítsák össze az új, granulátumból készíthető kávékat a klasszikus változattal. Más az amerikai kávékultúra, mint a miénk, de egy ilyen lépés még az Államokban is elképzelhetetlen lett volna néhány éve. Hiszen a porból készített kávé is lehet meglepően jó, ám egy olyan kávézó számára, amelyik imidzsét a különleges minőségre építette, nem kevés vendég elvesztését is magával hozhatja egy ilyen próbálkozás.
Szerencsésebbnek tűnik az ételválaszték növelése, például helyben sütött süteményekkel – meglovagolva a most oly divatos trend szerint a különleges alapanyagokban rejlő lehetőségeket: washingtoni alma, michigani cseresznye, oregoni fekete áfonya. Próbálkoznak protein-reggelivel (főtt tojás, sajt, mini bagel, gyümölcs, mogyoróvaj) és egyéb különlegességekkel is.
Furcsa, de a kávézókban egyre kevésbé idegen próbálkozás: mindenképpen érdekes vállalkozás, hogy bor után sört is kínálnak majd az amerikai Starbucks egységeiben.

Időszakos visszavonulás
Talán a világ nagy szendvicskultuszának határainkon kívül maradása, talán az étteremlánc magas árairól elterjedt nézet okozta a tervezett eredmények elmaradását, de tény: öt egységét zárta be az idén Magyarországon az elsősorban szendvicseket kínáló Subway amerikai étteremlánc.
Most már csak 16 egység működik, önálló franchise-partnerek tulajdonában és működtetésében. A cég prágai regionális központjának információi szerint mérséklődött a forgalom is: ez év elején – azonos vendégszám mellett – éves szinten 8 százalékkal csökkent az árbevétel. Az étteremszám csökkenését viszont nem a recesszió számlájára írják a cég szakemberei; úgy vélik, a magyarországi bezárások zömében működési kérdésekkel függtek össze – néhány üzlet bérleti díja európai viszonylatban is a legmagasabbak közé tartozott. A következő 12 hónapra pedig éves szinten 5 százalékos bővülésre számít a cég, stratégiájában arra is nagyobb hangsúlyt fektetve, hogy a vásárlókat mind jobban vonzzák az akciós ajánlatokkal. A bezárt öt üzlet közül három új helyszínen nyílik újra 2010-ben.

…hol nem volt
Bizonyára csak a McDonald’s kultuszát tudja erősíteni az az amerikai művész, aki a világ kommercializmusát az étteremlánc üzleteinek sűrűségével próbálja eredeti (?) módon mérni: térképet készített, melynek részei annál világosabbak, minél több ott a McDonald’s üzlet. Az USA térképén nem sok fekete folt látható: az ország „legmac-mentesebb” helye a Dakota állambeli Glad Valleyben található, innen légvonalban úgy 170 km-re van a lánc legközelebbi egysége, de ez autóúton 230 km-t jelent. Vad vidék lehet az a Dakota!

Kapcsolódó cikkeink