Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Franchise híradóÁtpozicionált gyorsétterem
A McDonald’s fokozatos európai arculatváltásának részeként a közelmúltban a cég magyarországi franchise-partnereinél is mind gyakoribbak az átépítések, átalakítások. A partnerek több, a McDonald’s Európai Design Stúdiója által készített belsőépítészeti koncepció közül választhatják ki az ízlésüknek, és persze a hely adottságainak legmegfelelőbb terveket. A felújításokhoz az étteremlánc-óriás nem kis mértékben anyagilag is hozzájárul.
Nyár közepén a 13 év után átalakított szombathelyi egység megnyitását ünnepelhették a vendégek. Kozma Zoltán étteremtulajdonos – franchise vállalkozó – szerint egy jövőbe mutató, modern, de nem high-tech benyomását keltő üzlet kialakítása volt a cél, ami túlmutat a klasszikus McDonald’s fílingen. Az elegáns környezet, a berendezés anyagául szolgáló fém, fa és bőr berendezési tárgyak más megvilágításba helyezik a gyorséttermi étkezés élményét. Bár mindezzel a szakember szerint a Fő téri gyorsétterem nem pozicionálódott át környékbeli konkurenciájához képest, az mindenképpen nagy eredmény, hogy a várt 4-5 százalékos növekedéshez képest az – egyébként 16 ülőhelyes bővüléssel is járó – átalakítás 10-15 százalékos forgalomnövekedést is eredményezett. Mindez a Szombathelyt sem elkerülő gazdasági recessziónak az étteremre gyakorolt hatását is jelentősen enyhítette.
A belsőépítészeti elemek átalakítása önmagában persze nem hozhatott volna ekkora eredményt: a vendégtér bővült, és kialakítottak két speciális asztalt is nagyobb társaságok fogadására. Rendszerbe állítottak egy-egy önkiszolgáló szerviz- és italpultot, de a vendégek kényelmét plazmatévé és internetterminál is szolgálja.
A közvélemény itthon is szívesen teszi felelőssé a gyorséttermeket a fiatal generációk elhízásáért; rengeteg ilyen jellegű vád éri a McDonald’s-t is. A szombathelyi üzlet, valamiféle gasztronómiai szemléletváltást illusztrálva, a tőlünk nyugatabbra már bevált módon reagált a vádakra: a hagyományos kínálatot salátákkal bővítette, a választékot külön salátavitrinben mutatják be.

Képlékeny jövőkép
Kissé kétségbeesett, de érdekes lépést tett a szokatlanul gyorsan óriáscéggé vált Starbucks az utóbbi egy-két év negatív tendenciáinak lassítására: új kávézótípussal kísérleteznek – ennek júliusban nyitották meg első egységét Seattle-ben. Az új márkanevet viselő üzletben – „15th Avenue Coffee and Tea” – semmi nem utal a Starbucksra, pozicionálása szerint ez sokkal inkább a kávézó a szomszédban, mint a nemzetközi kávéóriás egyik üzlete. A választék is bővül: a tea és a kávé mellett bor és sör is kapható, de irodalmi és élőzenés programokat is szerveznek.

Mellékutak
Az egészségvédőknek a gyorsétterem-láncok ellen folytatott háborúja néha már valamiféle gasztronómia mccarthyzmusra hasonlít. E vallás képviselői gyakran abszurd ötletekkel állnak elő: törvényhozói szinten javasolták már a kövér emberek kiszolgálásának megtiltását, a sajt reklámozásának korlátozását – ezekről írtunk már lapjainkban –, idén júniusban pedig a New York állambeli Nassau megyében a gyorsételek különadóztatását is javasolták.
A harcban a láncok látszólag egyre több állásukat feladják, harsogva hirdetik megtérésüket, és zászlójukra tűzik a „kisebb kalóriatartalmú ételek”, „egészségesebb fogások”, „friss alapanyagok” és hasonló szlogeneket, közben némely, az utóbbi időben bevezetett termékük arra utal, hogy nem felejtik el az „igazán éhes” vendégek célcsoportját sem.
Augusztus végén megjelent a kategóriában valami korszakalkotó: a Kentucky Fried Chicken-lánc nem is sokkal azután, hogy nagy csinnadrattával bevezette egészséges Kentucky Grilled (grill) Chicken-jét, néhány államban tesztelni kezdte a Double Down fantázianevű… mit is? Nehéz meghatározni a fogás műfaját, ugyanis itt a hagyományos hamburgerekben használt zsemle két felét két szelet sült csirkemell helyettesíti, tölteléke pedig sült baconszalonna, kétféle sajt és egy speciális szósz. A KFC szóvivője szerint a Double Down kalóriatartalmát 600 kcal körül tervezik „beállítani”, de egyes lapok inkább 1200 kcal fölé teszik azt.
Ha belegondolunk, hogy két szelet rántott húsról van szó (amihez kenyeret a hazai vendég jószerével csak a gyorsétteremben eszik), na és persze néhány ugyancsak zsírdús hozzávalóról, ehhez rendelésfelvételkor egy magyar átlagétteremben maximum annyit fűzne hozzá a pincér: kiadós!

Kapcsolódó cikkeink