Franchise híradó
Franchise híradóAranyláncok
A Restaurant & Insti-tutions című amerikai szaklap idén július elején immár 45. alkalommal jelentette meg a világ 400 legnagyobb forgalmú étteremláncának (gyors és hagyományos láncok egyaránt) listáját, melyet az előző pénzügyi év adataiból állítottak össze.
Nem meglepetés, de minimum tanulságosnak nevezhető a tény, hogy az első 15 helyen a tavalyihoz képest nem változott a sorrend. A TOP400 forgalma egy év alatt 7 százalékkal – 312 milliárd dollár (!) – nőtt, ami azért is nagy teljesítmény, mert ebben az időszakban a világban már jól érzékelhetően csökkent a fogyasztás, ám annál inkább nőttek az élelmiszerárak.
Az első, ahogy mindig is, a McDonald’s mind a forgalom (70,7 milliárd dollár – több mint 11 százalékkal nagyobb, mint az előző évben), mind az egységek száma (3 tucat híján 32 ezer üzlet) tekintetében – ez egységenként átlagosan 2,4 millió dollár, azaz úgy 500 millió forint forgalmat jelent. Az őt követő sorrend: KFC (17,8 milliárd), Burger King, Starbucks, Subway (a második legnagyobb lánc, több mint 30 ezer üzlettel), Pizza Hut, Wendy’s, Taco Bell. Érdekes, hogy a McDonald’s forgalma nagyjából megegyezik az őt követő öt gigászéval együttesen.
A TOP400 „középmezőnyében” – a második száztól kezdve – gyorsan változhatnak a pozíciók, az 500 milliónál kisebb forgalmú, „kisebb” láncok egy-egy év alatt többtucatnyi helyet ugorhatnak előre vagy hátra a listán.
A Restaurant & Institutions a listán szereplő láncok összességét véve alapul kiszámolta néhány meghatározó konyha és ételfajta súlyát is a legjobbak között. A legérdekesebb adatok alapján idén is készítettünk táblázatot, amely érdekes adalékként szolgálhat az amerikaiak és a világ ízléspreferenciáit illetően.
A második oszlopban szereplő szám az adott ételfajtára/konyhára/koncepcióra épülő láncok forgalmának százalékát jelzi a TOP400 teljes forgalmában (külön is jeleztük a területeket, ahol markáns növekedés volt érzékelhető), a harmadikban jelzett pedig ugyanezt az arányt az üzletek számának tekintetében. (Értelemszerűen a százalékok összege nem 100!) 
Trendek a TOP 400 tükrében
	TOP400 teljes	TOP400 teljes
	forgalomból	üzletszámából
Hagyományos étterem	8,8%	4,3%
Kávézó/büfé	1,6%   	0,9%
Ázsiai	5,0% 	0,9%
Olasz	2,3% 	1,1%
Mexikói	5,0% s	4,7%
Burgerek	35,9%	28,0%
Pizza	8,1% s	16,2%
Szték/barbecue	3,4%	1,7%
Csirke	8,8% s	10,9%
Hal/tenger gyümölcse	2,0%	1,2%
Fagylalt/édesség/
juice/smoothie	2,4 %	9,9%
Kávé/tea/fánk	6,7%	12,6 %
Forrás: Restaurant & Institutions 
Itthonról
• Június 22-én a budaörsi Auchan áruház food-courtján nyílt meg a Pizza Pont franchise-étteremlánc legújabb egysége.
• Egerben a Dobó István utcában nyílt meg a Coffeeshop Company tizenegyedik üzlete, a Líra könyvesbolthálózattal közös üzemeltetésben. Hazánkban ez a kávézó már a lánc 11. egysége, amelyek közül 6 működik a fővárosban.
• Közel 5 százalékkal csökkent az idei első negyedévben a válság hatására a hazai McDonald’s éttermek forgalma – adta hírül a www.franchise-net.hu. 
Új szelek, új tüzek
Változik a Burger King arculata – persze csak szép lassan, és egyelőre csak az USA-ban. A nagy gyorsétteremláncok vetélkedésének állandó eleme a változó fogyasztói attitűdhöz való alkalmazkodás, valamint most, recesszió idején, az árharc és a költséghatékonyság növelése. Ennek jegyében a cég májusban mutatta be egy újonnan nyílt 60 férőhelyes houstoni üzletben az új, „A whopper otthona” szlogen üzenetét is hordozó BK-dizájnt. Állítják: a jövő BK-éttermeinek berendezése illeszkedik az energikus és vidám márka-arculathoz. Tegyük hozzá, a tervezőtől nem állt messze a didaktikus megközelítés sem: az enteriőr része a lángot imitáló vörös mennyezetvilágítás is. Az új Burger Kingek állandó felszerelése lesz a rendelést segítő érintőképernyő, az ingyenes Wi-Fi és interaktív játszósarok a gyerekeknek.
Az étteremlánc számára kifejlesztett és világszerte bevezetni tervezett új grillsütő gázfogyasztása feleakkora lesz, mint elődjéé, alkalmazásával a BK be tud vezetni olyan új étlapelemeket is, mint a borda, az extra vastag burger és a grillezett hal.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
NGM: a SZÉP-kártya a nyarat követően sem lassít, szeptemberben közel 33,2 milliárd forintot költöttek az emberek, 7 százalékkal többet, mint tavaly
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Chez mélyhűtő!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Országos Múzeumpedagógiai konferencia kezdődött a Soproni Egyetemen
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >
					
					
					