Franchise híradó
Franchise híradóAranyláncok
A Restaurant & Insti-tutions című amerikai szaklap idén július elején immár 45. alkalommal jelentette meg a világ 400 legnagyobb forgalmú étteremláncának (gyors és hagyományos láncok egyaránt) listáját, melyet az előző pénzügyi év adataiból állítottak össze.
Nem meglepetés, de minimum tanulságosnak nevezhető a tény, hogy az első 15 helyen a tavalyihoz képest nem változott a sorrend. A TOP400 forgalma egy év alatt 7 százalékkal – 312 milliárd dollár (!) – nőtt, ami azért is nagy teljesítmény, mert ebben az időszakban a világban már jól érzékelhetően csökkent a fogyasztás, ám annál inkább nőttek az élelmiszerárak.
Az első, ahogy mindig is, a McDonald’s mind a forgalom (70,7 milliárd dollár – több mint 11 százalékkal nagyobb, mint az előző évben), mind az egységek száma (3 tucat híján 32 ezer üzlet) tekintetében – ez egységenként átlagosan 2,4 millió dollár, azaz úgy 500 millió forint forgalmat jelent. Az őt követő sorrend: KFC (17,8 milliárd), Burger King, Starbucks, Subway (a második legnagyobb lánc, több mint 30 ezer üzlettel), Pizza Hut, Wendy’s, Taco Bell. Érdekes, hogy a McDonald’s forgalma nagyjából megegyezik az őt követő öt gigászéval együttesen.
A TOP400 „középmezőnyében” – a második száztól kezdve – gyorsan változhatnak a pozíciók, az 500 milliónál kisebb forgalmú, „kisebb” láncok egy-egy év alatt többtucatnyi helyet ugorhatnak előre vagy hátra a listán.
A Restaurant & Institutions a listán szereplő láncok összességét véve alapul kiszámolta néhány meghatározó konyha és ételfajta súlyát is a legjobbak között. A legérdekesebb adatok alapján idén is készítettünk táblázatot, amely érdekes adalékként szolgálhat az amerikaiak és a világ ízléspreferenciáit illetően.
A második oszlopban szereplő szám az adott ételfajtára/konyhára/koncepcióra épülő láncok forgalmának százalékát jelzi a TOP400 teljes forgalmában (külön is jeleztük a területeket, ahol markáns növekedés volt érzékelhető), a harmadikban jelzett pedig ugyanezt az arányt az üzletek számának tekintetében. (Értelemszerűen a százalékok összege nem 100!)
Trendek a TOP 400 tükrében
TOP400 teljes TOP400 teljes
forgalomból üzletszámából
Hagyományos étterem 8,8% 4,3%
Kávézó/büfé 1,6% 0,9%
Ázsiai 5,0% 0,9%
Olasz 2,3% 1,1%
Mexikói 5,0% s 4,7%
Burgerek 35,9% 28,0%
Pizza 8,1% s 16,2%
Szték/barbecue 3,4% 1,7%
Csirke 8,8% s 10,9%
Hal/tenger gyümölcse 2,0% 1,2%
Fagylalt/édesség/
juice/smoothie 2,4 % 9,9%
Kávé/tea/fánk 6,7% 12,6 %
Forrás: Restaurant & Institutions
Itthonról
• Június 22-én a budaörsi Auchan áruház food-courtján nyílt meg a Pizza Pont franchise-étteremlánc legújabb egysége.
• Egerben a Dobó István utcában nyílt meg a Coffeeshop Company tizenegyedik üzlete, a Líra könyvesbolthálózattal közös üzemeltetésben. Hazánkban ez a kávézó már a lánc 11. egysége, amelyek közül 6 működik a fővárosban.
• Közel 5 százalékkal csökkent az idei első negyedévben a válság hatására a hazai McDonald’s éttermek forgalma – adta hírül a www.franchise-net.hu.
Új szelek, új tüzek
Változik a Burger King arculata – persze csak szép lassan, és egyelőre csak az USA-ban. A nagy gyorsétteremláncok vetélkedésének állandó eleme a változó fogyasztói attitűdhöz való alkalmazkodás, valamint most, recesszió idején, az árharc és a költséghatékonyság növelése. Ennek jegyében a cég májusban mutatta be egy újonnan nyílt 60 férőhelyes houstoni üzletben az új, „A whopper otthona” szlogen üzenetét is hordozó BK-dizájnt. Állítják: a jövő BK-éttermeinek berendezése illeszkedik az energikus és vidám márka-arculathoz. Tegyük hozzá, a tervezőtől nem állt messze a didaktikus megközelítés sem: az enteriőr része a lángot imitáló vörös mennyezetvilágítás is. Az új Burger Kingek állandó felszerelése lesz a rendelést segítő érintőképernyő, az ingyenes Wi-Fi és interaktív játszósarok a gyerekeknek.
Az étteremlánc számára kifejlesztett és világszerte bevezetni tervezett új grillsütő gázfogyasztása feleakkora lesz, mint elődjéé, alkalmazásával a BK be tud vezetni olyan új étlapelemeket is, mint a borda, az extra vastag burger és a grillezett hal.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >