Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

Franchise híradó2008-as Entrepreneur-lista
A világ franchise-hálózataival kiemelten foglalkozó Entrepreneur magazin nyilvánosságra hozta 2008-as rangsorait. Bár a lista első helyén nem vendéglátással foglalkozó hálózat áll, a dobogó második fokát a Subway foglalja el. Az első tízben összesen hét étteremlánc található (harmadik a Dunkin Donuts, negyedik a Pizza Hut, ötödik a McDonald’s, hetedik a KFC), az első százban összesen huszonhat vendéglátólánc található, ez jelzi, hogy a franchising a vendéglátás népszerű és sikeres útja. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a legkisebb befektetési igényű franchise-rendszerek listáján csupán a 90. helyen találunk étteremláncot. Ennek ellenére a legdinamikusabban fejlődő franchise-hálózatok listáján is az élcsoportban található a Subway (3.) és a Dunkin Donuts (4.).

Erősödő Subway
A korábban prognosztizált ütemezésnek megfelelően nyitja újabb egységeit a Subway Magyarországon. A világ 87 országában jelenleg több mint 30 000 egységgel üzemelő hálózatnak immáron 22 képviselője található meg nálunk, ebből 14 a fővárosban. Érdekesség, hogy a Subway magyarországi mesterfranchise joga három tulajdonos kezében összpontosul, akik nagyjából területi elven (a Duna vonalát határként használva) osztották fel az országot egymás között.
A hálózat hamarosan nyitja következő egységét, a budapesti Teréz körúton.

A Rosinter aktívan terjeszkedik
A nyáron nyitott combo (Planet Sushi/IL Patio) étterem után a Rosinter újabb egységeket nyitott a fővárosban. A Mammut I. bevásárlóközpontban és a belvárosi Fashion Streeten IL Patio étterem nyílt novemberben (utóbbi szintén Planet Sushival kombinált combóként). Japán étterem nyílt emellett a Mammut II. bevásárlóközpontban is, ahol ezen kívül a Rosinter harmadik márkája, a TGI Friday’s is megjelent. A jövő év elején várható az újbudai Hadik-házban a következő IL Patio/Planet Sushi kombináció. Ezzel a Rosinter által képviselt márkák immáron nyolc helyen lesznek megtalálhatók Budapesten.

Visszafogott tervek
A hálózat nagykorúvá válásának alkalmából, a 18. születésnapra szervezett sajtótájékoztatón ismertette a Don Pepe hálózat a több mint másfél évtizedes tevékenységének eredményeit, és ezzel párhuzamosan a sajtó jelen lévő képviselői számára Szemes Gábor ügyvezető igazgató tájékoztatást adott a közeljövőbeli elképzelésekről is. A jelenleg jogi értelemben nem, gyakorlatilag franchise-rendszerként üzemelő hálózat immáron évi 5 millió vendéget fogad 34 üzletében. Bár a tájékoztatás szerint a 2008-as évben nem várható újabb Don Pepe étterem nyitása, a cég figyelmét a meglévő egységek felújítása felé fordítja. Ezzel párhuzamosan várhatóan új értékesítési csatorna kerül bevezetésre a jövő évben, amely már gyakorlatilag is franchise-rendszerben üzemel majd. Kérdésünkre a cég ügyvezetője tavaszra ígérte a tervek nyilvánosságra hozatalát.

A McDonald’s folytatja
Felgyorsítja beruházásait Magyarországon a gyorséttermi szektor piacvezetője. Az itthon idén 20 esztendős McDonald’s az elkövetkező időszakban a korábbi 2-3-hoz képest évente 5-7 új éttermet nyit majd. A társaság évi 2,5 milliárd forintot költ beruházásokra: új éttermek nyitására, évi 10-15 régi egység felújítására, valamint technológiai fejlesztésekre. Év végéig még 4 új McDonald’s étterem nyitása várható. A közel 100 hazai McDonald’s étteremből jelenleg 55 Budapesten működik, és míg a jövőbeni fejlesztések elsősorban a vidéki városokat célozzák majd, a fővárosi piacon is akadnak kiaknázatlan lehetőségek. A tervek szerint évente 2 új fővárosi egység nyílik majd, a többi pedig vidéki városokban.
A vállalat 2008-ban új fejezetet nyitott hálózatfejlesztési politikájának történetében: már nem csak a fővárosban és megyeszékhelyeken jelenik meg éttermeivel, de megcélozta a kisebb lélekszámú városokat is. Idén októberben nyílt először McDonald’s étterem olyan településen, Mosonmagyaróváron, amelynek vonzáskörzetében ötvenezernél kevesebben élnek.

Kapcsolódó cikkeink