Főszerepben az ár-érték arány a szaloncukorpiacon
Jelentős áremelkedést hozhat az idei szaloncukorszezon a tavalyihoz képest. Az alapanyag, vagy például az energia drágulása, az áfa emelkedése a gyártói és a kereskedelmi márkát egyaránt érinti. Miközben a mennyiségi eladások visszaesése szinte borítékolható, a jól felépített, hatékonyan támogatott, a minőséghez megfelelő árat rendelő szaloncukorcsaládok a nehézségek dacára sikerrel szerepelhetnek a boltokban.A tavaly karácsonyi szezon már a válság, illetőleg a vásárlások visszaesése jegyében zajlott, és ez kihatott a szaloncukor-eladásokra is. A kereskedők visszajelzései alapján a forgalom elmaradt a várttól. A gyártók ugyanakkor mégsem jöttek ki ebből rosszul, hiszen az egyik, korábban meghatározó gyártó, a Sweet Point kiesésével piaci űr támadt, amely lehetőséget adott az eladások növelésére.
– A Sweet Point kiválása nem rengette meg a szaloncukorpiacot, mint ahogy ez nem történt meg mintegy 10 éve sem, amikor a Nestlé hagyta abba ennek a többnyire csak nálunk ismert karácsonyi különlegességnek a gyártását. 2008-ban ez tán azért is ment könnyebben, mert a kereskedelmi oldal sokkal profibban prognosztizál és ad le előrendeléseket – mondja Pászti Balázs, a Szamos Marcipán tanácsadói testületének tagja.
10 százalékkal lehetnek magasabbak az árak
Az idei szezon kilátásait a piacvezető Bonbonetti Kft. termékmenedzsere, Halászné Boldizsár Ilona így foglalja össze:
– Várakozásaink szerint idén a tavalyi évhez hasonló forgalmat ér el a szaloncukor. Ugyanakkor véleményünk szerint a vásárlók jobban meg fogják nézni, hogy mit vásárolnak a szűkösebb kereteikből. Az ár-érték arány még jobban fókuszba kerül: inkább a kevesebb, de megbízható, jó minőségű termékeket részesítik előnyben a vásárlók. Ez a tendencia a szezonárupiacon is megfigyelhető, szezonról-szezonra növekszik a márkázott, megbízható termékek aránya.
Az ár-érték arány szerepe már csak azért is felértékelődik, mert a termékkör átlagár-növekedése minden bizonnyal jelentős lesz. A főbb alapanyagok beszerzési költsége általában növekedett forintban. Ehhez még hozzáadódik az áfa emelkedése is. Így akár 10 százalékkal is magasabb fogyasztói árakkal találkozhatunk majd, prognosztizálja a Bonbonetti szakembere.
Kérdés, hogy ez milyen következményekkel jár a kereskedelmi márkák piaci részarányát tekintve, ami az elmúlt szezonokban többé-kevésbé stabil volt. Ha a vásárlók jobb ár-érték arányban találják meg őket, mint a gyártói márkákat, újra növekedésnek indulhatnak. Ám az alapanyagok árnövekedése és az áfaemelés őket is érinti, és mivel kevesebb a mozgásterük árban, valamint kisebb a márkaértékük, akár veszíthetnek is pozícióikból.
Nosztalgikus ízekkel bővülnek a Bonbonetti márkái
A Bonbonetti Kft. a 2008-as szezont pozitív eredménnyel zárta. Mindhárom márkacsaládja jelentős többletárbevételt realizált az előző szezonhoz képest értékben: a Bonbonetti 8, a Tibi 20, a Nosztalgia pedig 57 százalékot. A hagyományos ízek fogytak tavaly is a legjobban (zselés, vajkaramella, marcipán). A kereslet lassú elmozdulását jelzi a prémium felé, hogy nagyon sikeresek voltak a magas minőségű Tibi és Nosztalgia márkanév alatt futó dobozos szaloncukrok is.
– Idén is a jól ismert márkáinkra (Tibi, Nosztalgia, Bonbonetti) helyezzük a hangsúlyt, néhány terméknél a fogyasztói visszajelzéseket figyelembe véve finomítjuk a receptúrát, és új termékekkel is jelenünk meg a piacon – foglalja össze várható aktivitásaikat Halászné Boldizsár Ilona. – Ebben az évben a Bonbonetti szaloncukorcsalád a tradicionális Mártott Konzum szaloncukorral bővül. Ezt az ízt vásárlói igények alapján hoztuk vissza szortimentünkbe. A Nosztalgia márkán belül a 400 grammos Vajkaramellás szaloncukor lesz az újdonság. Igazi nosztalgiatermék. A vásárlók ismét találkozhatnak ezzel a 66 százalék vajkaramellát tartalmazó, valódi étcsokoládéval mártott, magas minőségű édességgel. Nemcsak a minőség, de a termék megjelenése, szemenkénti csomagolása is különleges, egyedi.
A Bonbonetti szaloncukorcsaládot ebben az évben fogyasztói promócióval támogatja a cég. A promócióban a Bonbonetti szaloncukor és a Disney szaloncukorcsalád vesz részt. Két sorsolással, december elsején, illetve január 12-én, értékes nyereményeket sorsolnak ki a beküldők között.
– A promóciót sajtóhirdetésekkel és POS-anyagokkal is támogatjuk, ezzel is segítve, hogy a bolti készletek elfogyjanak december 24-re – mondja a termékmenedzser.
Különleges displayekkel készül a Szamos Marcipán
Igen sikeres év végéje volt a Szamos Marcipánnak is tavaly, hiszen mintegy 50 százalékkal több szaloncukrot értékesítettek mennyiségben, mint az azt megelőző évben. Pedig szaloncukorcsaládjuk a prémium kategóriát képviseli a piacon.
Ízválasztékuk bővült, a magas mandulatartalmú marcipános szaloncukor mellett kihozták ennek narancsos és pisztáciás variánsát is, valamint piacra vitték a már ismert Mátyás desszertjük méretben „szaloncukrosított” változatát. Emellett a sikerhez hozzájárult a disztribúció tudatos szélesítése és a jól összeválogatott marketingmix, teszi hozzá Pászti Balázs.
– Újdonság volt az is, hogy a gyűjtőcsomagolását, kartonozását úgy oldottuk meg, hogy abból látványos display volt építhető – idézi vissza a szakember. – Ebben segített a különböző ízek más-más, egymással harmonizáló színhatása. A doboz formája és az ablak kivágása azonos volt és lesz idén is.
Idén újabb változtatást érzékelhet majd a piac, ugyanis néhány kiemelt üzletben és hipermarketben egy minden eddiginél elegánsabb, formájában, anyagában exkluzívabb displayes kihelyezés jelenik meg. Ezekre a displayekre nemcsak szaloncukrot helyeznek, hanem ajándékozásra alkalmas desszerteket is – november végéig eredeti, utána pedig karácsonyi szalagdíszítéssel ellátott változatban.
– Ezeknek a displayeknek a feladata lesz megfelelően magas szinten bemutatni a Szamosnál mára befejezett arculatváltást, az utóbbi évek fejlesztéseinek nyomán elkészült új termékeket, és kommunikálni a további előrelépést, amit a csak a Szamosnak, Belgiumban magasföldi nemes kakaóból gyártott 70 százalékos csokoládé használata jelent – foglalja össze Pászti Balázs.
Változik a szezonban a cég hirdetési stratégiája. Az ATL-eszközök háttérbe szorulnak, és az eladótéri kommunikációra kerül a fókusz.
– Biztosak vagyunk abban, hogy az elmúlt évi mennyiséget így is értékesíteni fogjuk, ezért aztán nem is gyártunk se többet, se kevesebbet, mint tavaly – szögezi le a szakember. – Ma már cégünk éves belföldi árbevételének mintegy 7 százalékát jelenti a szaloncukor úgy, hogy nem engedünk a patinájából – ezért a régi, és egyben mennyiségi határokat is húzó selyempapír- és fóliacsomagolás. Célunk, hogy márkahű vásárlóink, fogyasztóink ezen jeles ünnepen se maradjanak az alkalomnak megfelelő Szamos termék nélkül.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Uniós adó jöhet az ultrafeldolgozott élelmiszerekre és az alkoholos üdítőkre – készül az EU első kardiovaszkuláris akcióterve
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A Baltikum felé nyit a magyar élelmiszerexport
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Ipari alkoholgyártás: sokkal több mindenben jelen van, mint gondolnánk
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

