Főszerepben az ár-érték arány a szaloncukorpiacon
Jelentős áremelkedést hozhat az idei szaloncukorszezon a tavalyihoz képest. Az alapanyag, vagy például az energia drágulása, az áfa emelkedése a gyártói és a kereskedelmi márkát egyaránt érinti. Miközben a mennyiségi eladások visszaesése szinte borítékolható, a jól felépített, hatékonyan támogatott, a minőséghez megfelelő árat rendelő szaloncukorcsaládok a nehézségek dacára sikerrel szerepelhetnek a boltokban.A tavaly karácsonyi szezon már a válság, illetőleg a vásárlások visszaesése jegyében zajlott, és ez kihatott a szaloncukor-eladásokra is. A kereskedők visszajelzései alapján a forgalom elmaradt a várttól. A gyártók ugyanakkor mégsem jöttek ki ebből rosszul, hiszen az egyik, korábban meghatározó gyártó, a Sweet Point kiesésével piaci űr támadt, amely lehetőséget adott az eladások növelésére.
– A Sweet Point kiválása nem rengette meg a szaloncukorpiacot, mint ahogy ez nem történt meg mintegy 10 éve sem, amikor a Nestlé hagyta abba ennek a többnyire csak nálunk ismert karácsonyi különlegességnek a gyártását. 2008-ban ez tán azért is ment könnyebben, mert a kereskedelmi oldal sokkal profibban prognosztizál és ad le előrendeléseket – mondja Pászti Balázs, a Szamos Marcipán tanácsadói testületének tagja.
10 százalékkal lehetnek magasabbak az árak
Az idei szezon kilátásait a piacvezető Bonbonetti Kft. termékmenedzsere, Halászné Boldizsár Ilona így foglalja össze:
– Várakozásaink szerint idén a tavalyi évhez hasonló forgalmat ér el a szaloncukor. Ugyanakkor véleményünk szerint a vásárlók jobban meg fogják nézni, hogy mit vásárolnak a szűkösebb kereteikből. Az ár-érték arány még jobban fókuszba kerül: inkább a kevesebb, de megbízható, jó minőségű termékeket részesítik előnyben a vásárlók. Ez a tendencia a szezonárupiacon is megfigyelhető, szezonról-szezonra növekszik a márkázott, megbízható termékek aránya.
Az ár-érték arány szerepe már csak azért is felértékelődik, mert a termékkör átlagár-növekedése minden bizonnyal jelentős lesz. A főbb alapanyagok beszerzési költsége általában növekedett forintban. Ehhez még hozzáadódik az áfa emelkedése is. Így akár 10 százalékkal is magasabb fogyasztói árakkal találkozhatunk majd, prognosztizálja a Bonbonetti szakembere.
Kérdés, hogy ez milyen következményekkel jár a kereskedelmi márkák piaci részarányát tekintve, ami az elmúlt szezonokban többé-kevésbé stabil volt. Ha a vásárlók jobb ár-érték arányban találják meg őket, mint a gyártói márkákat, újra növekedésnek indulhatnak. Ám az alapanyagok árnövekedése és az áfaemelés őket is érinti, és mivel kevesebb a mozgásterük árban, valamint kisebb a márkaértékük, akár veszíthetnek is pozícióikból.
Nosztalgikus ízekkel bővülnek a Bonbonetti márkái
A Bonbonetti Kft. a 2008-as szezont pozitív eredménnyel zárta. Mindhárom márkacsaládja jelentős többletárbevételt realizált az előző szezonhoz képest értékben: a Bonbonetti 8, a Tibi 20, a Nosztalgia pedig 57 százalékot. A hagyományos ízek fogytak tavaly is a legjobban (zselés, vajkaramella, marcipán). A kereslet lassú elmozdulását jelzi a prémium felé, hogy nagyon sikeresek voltak a magas minőségű Tibi és Nosztalgia márkanév alatt futó dobozos szaloncukrok is.
– Idén is a jól ismert márkáinkra (Tibi, Nosztalgia, Bonbonetti) helyezzük a hangsúlyt, néhány terméknél a fogyasztói visszajelzéseket figyelembe véve finomítjuk a receptúrát, és új termékekkel is jelenünk meg a piacon – foglalja össze várható aktivitásaikat Halászné Boldizsár Ilona. – Ebben az évben a Bonbonetti szaloncukorcsalád a tradicionális Mártott Konzum szaloncukorral bővül. Ezt az ízt vásárlói igények alapján hoztuk vissza szortimentünkbe. A Nosztalgia márkán belül a 400 grammos Vajkaramellás szaloncukor lesz az újdonság. Igazi nosztalgiatermék. A vásárlók ismét találkozhatnak ezzel a 66 százalék vajkaramellát tartalmazó, valódi étcsokoládéval mártott, magas minőségű édességgel. Nemcsak a minőség, de a termék megjelenése, szemenkénti csomagolása is különleges, egyedi.
A Bonbonetti szaloncukorcsaládot ebben az évben fogyasztói promócióval támogatja a cég. A promócióban a Bonbonetti szaloncukor és a Disney szaloncukorcsalád vesz részt. Két sorsolással, december elsején, illetve január 12-én, értékes nyereményeket sorsolnak ki a beküldők között.
– A promóciót sajtóhirdetésekkel és POS-anyagokkal is támogatjuk, ezzel is segítve, hogy a bolti készletek elfogyjanak december 24-re – mondja a termékmenedzser.
Különleges displayekkel készül a Szamos Marcipán
Igen sikeres év végéje volt a Szamos Marcipánnak is tavaly, hiszen mintegy 50 százalékkal több szaloncukrot értékesítettek mennyiségben, mint az azt megelőző évben. Pedig szaloncukorcsaládjuk a prémium kategóriát képviseli a piacon.
Ízválasztékuk bővült, a magas mandulatartalmú marcipános szaloncukor mellett kihozták ennek narancsos és pisztáciás variánsát is, valamint piacra vitték a már ismert Mátyás desszertjük méretben „szaloncukrosított” változatát. Emellett a sikerhez hozzájárult a disztribúció tudatos szélesítése és a jól összeválogatott marketingmix, teszi hozzá Pászti Balázs.
– Újdonság volt az is, hogy a gyűjtőcsomagolását, kartonozását úgy oldottuk meg, hogy abból látványos display volt építhető – idézi vissza a szakember. – Ebben segített a különböző ízek más-más, egymással harmonizáló színhatása. A doboz formája és az ablak kivágása azonos volt és lesz idén is.
Idén újabb változtatást érzékelhet majd a piac, ugyanis néhány kiemelt üzletben és hipermarketben egy minden eddiginél elegánsabb, formájában, anyagában exkluzívabb displayes kihelyezés jelenik meg. Ezekre a displayekre nemcsak szaloncukrot helyeznek, hanem ajándékozásra alkalmas desszerteket is – november végéig eredeti, utána pedig karácsonyi szalagdíszítéssel ellátott változatban.
– Ezeknek a displayeknek a feladata lesz megfelelően magas szinten bemutatni a Szamosnál mára befejezett arculatváltást, az utóbbi évek fejlesztéseinek nyomán elkészült új termékeket, és kommunikálni a további előrelépést, amit a csak a Szamosnak, Belgiumban magasföldi nemes kakaóból gyártott 70 százalékos csokoládé használata jelent – foglalja össze Pászti Balázs.
Változik a szezonban a cég hirdetési stratégiája. Az ATL-eszközök háttérbe szorulnak, és az eladótéri kommunikációra kerül a fókusz.
– Biztosak vagyunk abban, hogy az elmúlt évi mennyiséget így is értékesíteni fogjuk, ezért aztán nem is gyártunk se többet, se kevesebbet, mint tavaly – szögezi le a szakember. – Ma már cégünk éves belföldi árbevételének mintegy 7 százalékát jelenti a szaloncukor úgy, hogy nem engedünk a patinájából – ezért a régi, és egyben mennyiségi határokat is húzó selyempapír- és fóliacsomagolás. Célunk, hogy márkahű vásárlóink, fogyasztóink ezen jeles ünnepen se maradjanak az alkalomnak megfelelő Szamos termék nélkül.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >