Magazin: Fontosak-e még a hagyományos vásárlási helyszínek?
A hazai kiskereskedelem utóbbi 15 évben történt jelentős átalakulása következtében a hipermarketek, cash&carryk, szupermarketek és diszkontok alkotta modern beszerzési helyszínek szerepe jelentősen felértékelődött a hagyományosakkal szemben. Összehasonlításképpen: míg például 1997-ben a hipermarketek csak 2 százalékát adták a háztartási költéseknek, addig az utóbbi években már stabilan 25 százalékát tették ki.
Vannak azonban olyan élelmiszerek, melyek beszerzéseiben a jól megszokott helyszínek továbbra is létjogosultsággal bírnak. Ilyen például a költések tekintetében két legnagyobb élelmiszer-kategória, a friss húsok, illetve a friss zöldségek, gyümölcsök. A friss húsok, tőkehúsok esetében a megvásárolt mennyiség egynegyedét henteseknél szerezzük be, a friss zöldség-gyümölcsöknél pedig a piacok szerepe hasonlóan magas. Összességében pedig ebben a két kategóriában a hagyományos helyszínek, mint a piacok, kisboltok, hentesek, utcai árusok, zöldség-gyümölcs boltok stb. a háztartási vásárlások mennyiségének nagyjából felét adják. Ezzel szemben az élelmiszer-kategóriák nagy többségénél ez az arány jóval inkább a láncba szervezett kiskereskedelem javára billen el.
Vásárlói közönségük terén is élesen elkülönülnek a hagyományos és a modern kereskedelmi helyszíneken rendszeresen vásárlók. A friss zöldségek és gyümölcsök teljes megvásárolt mennyiségének a felét a vásárlóknak csak mindössze 16-17 százaléka veszi. Ezek a háztartások a leginkább vásárlói az almának, a dinnyének, a barackféléknek, szőlőnek és a burgonyának. Ők részesítik előnyben a hagyományos piacokat, a zöldségeseket és a kistermelőktől beszerezhető termékeket.
Ezzel szemben a hazai háztartások nagyobb része – majd 60 százaléka – kisebb mennyiséget vásárol csak, ők összesen a teljes megvásárolt mennyiség mindössze 20 százalékát adják. Ez a nagy számú hazai háztartás leginkább a déligyümölcsöket részesíti előnyben, és a hagyományos beszerzési helyekkel ellentétben leggyakrabban hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban szerzi be a termékeket.
Hasonló eredményeket mutatnak a frisshús-vásárlások is, azaz a nagyobb frisshús-mennyiséget vásárlók az átlagnál szívesebben választják a hentest a beszerzésnél, míg a kisebb mennyiséget vásárlók leginkább a hiper- és szupermarketeket részesítik előnyben.
A hagyományos csatornáknak tehát nem áldozott még le, és amennyiben megfelelő ár-érték arányú termékeket kínálnak, a jövőben is fontos szeletet tudnak majd kihasítani a friss termékek értékesítéséből.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >