Folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzeletekben
Folyamatosan csökkent az utóbbi években a szlovákiai üzletekben a hazai élelmiszerek aránya, az idén tavaszra 43 százalékra esett vissza – derült ki a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által készíttetett felmérésből, melynek eredményeit csütörtöki sajtótájékoztatójukon ismertették a szervezet képviselői Pozsonyban.
A GfK piackutató által készített felmérés szerint a szlovákiai üzletekben mind a 2011-es, mind pedig az idei adatok szerint alacsonyabb volt a hazai élelmiszerek aránya a pultokon, mint a szomszédos országok esetében. Szlovákiában a diszkontüzletek, és nagyraktárak esetében, illetve a legnagyobb forgalmat bonyolító hipermarketeknél volt a legalacsonyabb (29-43 százalék közötti) a hazai élelmiszerek aránya, míg a kisebb üzletekben (60 százalék) meghaladta az országos átlagot.
A felmérés eredményei szerint ugyanakkor Szlovákiában az idei évre némileg lassult a hazai élelmiszerek aránycsökkenésének üteme, a tavalyihoz képest csak egy százalékpontot esett vissza a 2011-ben még 50 százalékos arány.
„A tavalyihoz mért elmozdulás a hazai élelmiszerek arányának stabilizálódását jelzi, mivel a csökkenés a statisztikai hibahatár értékén van” – mondta Daniel Poturnay, a PKS elnöke, aki szerint az arány javítását egyebek mellett az élelmiszeripar állami – nem csupán anyagi jellegű – támogatásának növelésével is elő lehetne segíteni. Rámutatott: Szlovákiában a szektor anyagi támogatásának szintje tavaly egyharmincada volt a dániainak.
Poturnay szerint a környező országokban sokkal magasabb szinten van „a lakosság fogyasztói nacionalizmusa”, ez is a magyarázata annak, hogy ott magasabb a hazai élelmiszerek aránya, mint Szlovákiában. Az okok közé sorolta azt is, hogy némelyik szomszédos országban sikeresebb a hazai gyártók érdekérvényesítése. „Magyarországon például ez sikeresen zajlik és megvan a támogatása a kormány és szervei részéről is, Szlovákia ezen a téren kissé le van maradva, de itt is igyekszünk felébreszteni a fogyasztót” – mondta a PKS elnöke az MTI kérdésére válaszolva.
Az elmúlt egy évben a szlovák élelmiszerek aránya az ország nagyobb vásárlóerőt felmutató nyugati régióiban csökkent leginkább, ugyanakkor a szegényebbnek tartott keleti és északi megyékben némileg nőtt. Ez, valamint az a tény, hogy a fogyasztók által megvásárolt élelmiszerekben a hazai termékek aránya a vizsgált időszakban meghaladta a 60 százalékot, Poturnay szerint cáfolja azt a vélekedést, hogy a hazai élelmiszereket azért nem teszik ki pultjaikra a kereskedők, mert azok drágábbak, így kisebb irántuk a kereslet.
Az egyes áruszegmenseket vizsgálva a hazai tejből, az ásványvizekből, sörből illetve húsból és hústermékekből volt a legtöbb hazai termék a szlovákiai üzletek polcain, arányuk 50 és 64 százalék körül alakult. Az édességek és tartós élelmiszerek szegmensében volt a legkisebb, 20 százalék alatti ez az arány. Az egyes üzletláncok kínálatát tekintve Szlovákiában a Lidl boltjaiban volt a legkevesebb hazai áru, mindössze 16 százalék, a legnagyobb arányban pedig a Coop és a CBA üzleteiben jelentek meg a hazai termékek, 62, illetve 56 százalékos arányban. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Dübörög a dinnyeszezon, elindult a kampány
Idén is elindult a nyár egyik legkedveltebb gyümölcsének, a hazai…
Tovább olvasom >