Magazin: Fogyasztói trendek 2020-ban

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 03. 26. 07:22

Miként változik a vásárlók értékrendje? Merre tolódik el a fókusz, és miként alakítják át az újabb és újabb igények az FMCG-piacot? Az Euromonitor International tanulmánya azt a tíz trendet mutatja be, amely leginkább hat az élelmiszerszektorra.

A 2020-as év két fő téma, a kényelmi vásárlás és a személyes kontroll köré látszik rendeződni a globális fogyasztói szokásokat illetően. A vásárlók feladata az, hogy megtalálják az egészséges egyensúlyt a kettő között – ami nem mindig könnyű.

Robotok a boltokban

A robotok, és általában a mesterséges intelligencia jelenléte egyre inkább elfogadottá és megszokottá válik mindennapi életünkben, ahogy az is, hogy ezek a gépek saját jóllétünket és kényelmünket szolgálják, s az alfa-generáció már nem fog különbséget tenni fizikai és digitális bolt között.

Az AI-nak köszönhetően a virtuális asszisztensek, az okoseszközök, a chatbotok és az AI-vezérelte appok elárasztották az ellátásilánc-logisztikát, a cégek operációs rendszereit és a fogyasztók életét. A vásárlók életébe mind jobban integrálódnak az AI-vezérelte robotok, a most felnövekvő generáció számára pedig már elvárás ennek a technológiának a termékekbe és szolgáltatásokba történő beépítése. A nagy cégek már most beépítették hosszú távú stratégiáikba a mesterséges intelligencia irányította eszközöket, s pillanatokon belül azt fogjuk észrevenni, hogy ez válik a termelés, a logisztika és a fogyasztói igények kielégítésének alapjává, hiszen általa tökéletesíthető a személyre szabottság.

Személyre szabott és rugalmas közlekedés

A fogyasztók egyre jobban vágynak arra, hogy a mind zsúfoltabb városokban közlekedni tudjanak. A szabad mobilitás ma már komoly elvárásként jelenik meg, s a fogyasztók sokszor támaszkodnak a különböző navigációs appokra, hogy megtervezzék útvonalukat. Valós idejű frissítéseket várnak el, hogy eljussanak A-ból B-be, méghozzá személyre szabottan. Ez azt jelenti, hogy miközben a fogyasztók rendkívül elfoglaltak, rugalmas az életstílusok, így a közlekedésnek – számos más iparággal egyetemben – alkalmazkodnia kell az emberek eltérő igényeihez, méghozzá a nap 24 órájában.

Több tartalom kevesebb idő alatt

Görgess, kattints, vedd meg. Az elmúlt években egészen átalakultak vásárlási szokásaink. Az egyre fejlettebb technológiáknak köszönhetően egyre több információ áll rendelkezésünkre, éppen ezért szükség van arra, hogy ezeket személyre szabottan szűrhessük, méghozzá hiteles csatornákon keresztül.

Az internet 1991-es, a Facebook 2004-es és az iPhone 2007-es megjelenése óta a digitális tartalom folyamatosan fejlődik. Az azonnali, gyors és releváns tartalomhoz való hozzáférés elvárássá vált a fogyasztók részéről, s a tartalomszolgáltatók mindent megtesznek, hogy versenyben maradjanak, és pontosan azt nyújtsák a fogyasztóknak, amit keresnek.

Személyre szabott termékek – de milyen áron?

A fogyasztók egyre inkább elvárják, hogy a cégek kimondottan nekik szóló termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak nekik. A vállalatok rengeteget költenek algoritmusokra és adatgyűjtésre, hogy a lehető legpontosabban célozzák meg vásárlóikat ajánlataikkal. Cserébe a fogyasztóknak sokkal kevesebb időt kell tölteniük azzal, hogy megtalálják a nekik tetsző termékeket. Ugyanakkor ennek a kényelemnek megvan az ára, éppen ezért a vásárlók egyre inkább aggódnak amiatt, hogy a cégek miként és mire használják fel a róluk gyűjtött adatokat.

Ki sem kell lépnünk a lakásból a vásárláshoz

Világunk tele van gazdasági, politikai és személyes bizonytalanságokkal. Ennek (is) köszönhető, hogy a fogyasztók egyre kevésbé mozdulnak ki otthonról, és inkább a négy fal közül intézik az életüket, ahol biztonságban érzik magukat, és kevésbé befolyásolják őket a külvilágból érkező információk. A villámgyors internethez, valamint az innovatív termékekhez és szolgáltatásokhoz való azonnali hozzáférésnek köszönhetően a fogyasztók szobájukból intézhetik a vásárlást, a hivatalos ügyeket és a munkájukat.

Nyitás a társadalmi diverzitás felé

A fogyatékkal élő emberek igényeit nagyon sokáig nem vette figyelembe senki. Ennek következtében nagyon sokan elszigetelődtek, és komoly diszkriminációval kellett szembesülniük. A WHO szerint a világon több mint egymilliárdan élnek valamiféle fogyatékkal. Mára egyre inkább erősödőben van egyfajta globális tudatosság a fogyatékkal élőket illetően: mind több cég építi be vállalati stratégiájába alkalmazásukat, vagy az ő életüket segítő szolgáltatásokat és termékeket. Nem hagyunk hátra senkit – hirdeti az ENSZ 2030 Fenntartható Fejlődésről szóló agendája.

Vissza a gyökerekhez

Hogy lehetünk egyszerre lokálpatrióták és világpolgárok? 2020-ban talán erre is választ kapunk, hiszen egyre jobban erősödik a helyi kultúrák és hagyományok iránti érdeklődés, miközben sok fogyasztó egyúttal az egész világon otthon akarja érezni magát – legalábbis online. A helyi közösségek támogatása új szín a fogyasztói trendek palettáján, ami azt jelzi, hogy a vásárlók közül sokan elítélik a hiperfogyasztást, és egyre inkább a kisebb mennyiségű és jobb minőségű termékeket preferálják. Ennek megfelelően egyre több márka hangsúlyozza a helyi termékek értékét és fontosságát, miközben a multik is egyre kifinomultabbak termékválasztékukat illetően.

Mentsük meg a világot!

A fenntarthatóság témája jó ideje kikerülhetetlenné vált. Az új, körkörös gazdasági modellek célja az, hogy az erőforrások kimerítése helyett megosszunk, újrahasználjunk, újratöltsünk és béreljünk. Az egyre növekvő környezeti tudatosság főleg a fiatalabb generációkat mozgatja meg, akik az élményszerzést sokkal fontosabbnak tartják a birtoklásnál. Ez a szemléletváltás új, fenntartható üzleti modellek megjelenésére ad alkalmat, amelyeknek ugyanakkor meg kell találniuk az egyensúlyt a kényelmi preferenciák és a környezetvédelmi szempontok között, mivel a vásárlóknak egyaránt fontos mindkettő, és épp úgy szeretik a hatékonyságot, mint a többletértékkel bíró termékeket és szolgáltatásokat.

Harc a tiszta levegőért

A személyes jóllétet és a környezet megóvását egyre erősödő aggodalom övezi, s ez reflektorfénybe helyezte a levegő minőségének témáját. A világ kormányaira óriási nyomásként nehezedik a klímaváltozás. A tiszta levegőhöz való hozzáférés alapvető jogunk, s a cégek hatalmas energiát fektetnek abba, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal a környezettudatosságot hangsúlyozzák.

Noha a karbonmentes világ jó ideig vízió marad csupán, a világ egy része nagy erőkkel célozta meg a tisztább, fenntarthatóbb, természetesebb környezetet, s ez az elszántság számos vállalatot is arra kényszerít, hogy gyorsan és hatékonyan váltsanak zöldebb irányba.

Mentális szükségletek a fókuszban

A fogyasztói igények egyik legfontosabbika a mentális jóllét 2020-ban. A fejlett országokban minden negyedik felnőtt szorongásokkal küzd, ám csupán felük kap kezelést. Ugyanakkor a stresszoldó termékek – cigaretta, alkohol – fogyasztása egyre jobban csökken. Ezek helyett a fogyasztók inkább a hosszú távon egészséges és valóban pozitív változást hozó termékeket és módszereket preferálják, s a jövőben a mentális jóllét lesz az új norma.

Az 5G térnyerésével a távmunka egyre inkább természetessé válik, az okosotthonok fejlődése pedig egyre gyorsabb lesz. A fogyasztók egyre több tevékenységüket intézik a karosszékből, vagy legalábbis a nappaliból, ami számos iparág drasztikus átalakulását teszi szükségessé.

Konklúzió

A kényelmi faktorok és a személyes kontroll hol kéz a kézben, egymást kiegészítve, hol egymással szemben állva jelennek meg a fogyasztók igényei kapcsán 2020-ban. A vásárlók számára fontossá vált megváltoztatni saját környezetüket, és elkezdték felismerni a mentális jóllét értékét. A nagyobb kényelem elérése érdekében a fogyasztóknak időnként le kell mondaniuk a személyes kontrollról. Olyan szolgáltatásokat, lehetőségeket keresnek, amelyeket a folyamatosan fejlődő technológia már képes biztosítani számukra, ám cserébe sokszor személyes adataikkal (is) fizetnek, sérülékennyé téve ezzel biztonságukat. A cégeknek éppen ezért meg kell találniuk a módot arra, hogy a fogyasztók bízzanak bennük, biztonságban érezzék magukat, miközben olyan szolgáltatásokat és termékeket kapnak, amelyek értékük és minőségük révén képesek ellensúlyozni az egyre növekvő aggodalmakat.

Gy. O.

Kapcsolódó cikkeink