Fogyasztó 2.0: Változóban a fogyasztói magatartás Európában
A válság kritikus szakasza már a múlté, az európai országok többsége újból a növekedés útjára lépett – derül ki a Cetelem Körkép 2011 nemzetközi kutatásából, mely Európa 13 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását. A magyar fogyasztók továbbra is a pesszimizmusukkal tűnnek ki, bár ennek mértéke évről évre fokozatosan csökken. Az adatok emellett azt mutatják: a gazdasági recesszió hatására, valamint az internet térnyerésével, döntésbefolyásoló szerepének növekedésével új fogyasztói típus jelent meg: a Fogyasztó 2.0.
Túl van a recesszió mélypontján Európa, bár a válság utóhatásait az egyes országok eltérően értékelik. A Cetelem Körkép kutatásának eredményei szerint az európai fogyasztók közérzete lassan javul: a megkérdezettek átlagosan 4,3 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. Az egyes országok között jelentős különbségek mutatkoznak: a német, brit és orosz fogyasztók bizakodóak, míg Magyarország 3,6 ponttal a pesszimisták táborát erősíti, bár javuló tendenciát mutat a korábbi évekhez képest. A felmérésből az is kiderül: a fiatalok Európa-szerte derűsebben látják országuk helyzetét, a legnagyobb generációs különbség Nagy-Britanniában és hazánkban érhető tetten.
A közérzet javulására utal az is, hogy a Cetelem Körkép adatai szerint az európaiak többsége továbbra is a fogyasztásra szavaz. Ebben – az elmúlt évek tendenciáit folytatva – nagy szerepe van Magyarországnak: a fogyasztási szándék ugyanis még mindig nálunk haladja meg közel a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket. Ez részben az alacsonyabb jövedelmekből és a magasabb inflációból adódhat, másrészt azonban a kevésbé tudatos pénzügyi kultúrának és annak is köszönhető, hogy a közép-kelet-európai fogyasztók nagy része továbbra is pesszimista a jövőt illetően, és – nyugat-európai társaihoz képest – a megtakarítás helyett egyszerűen a fogyasztásba „menekül”.
Az európai fogyasztók élményekre vágynak: a 2011-es év tervezett vásárlásaira vonatkozó válaszok szerint a leginkább szórakozásra, utazásra költenének, illetve háztartási gépeket vásárolnának, vagy a lakásukat újítanák fel. A hazai fogyasztók vásárlási tervei elmaradnak az európai átlagtól, bár a 2011-re vonatkozó fogyasztási szándék meghaladja a tavalyi értéket. Vékonyabb pénztárcával indulnak útnak, mint európai társaik, de a magyar fogyasztók is elsősorban – az élmények mellett – háztartási gépek, informatikai eszközök beszerzését tervezik. A 2011-ben növekedésesélyes piacokat vizsgálva 2010-ben hazánkban erőteljes visszaesés leginkább a barkács-, bútor és szórakoztató elektronikai piacon volt megfigyelhető. Az egyes piacok közül az autókereskedelem zuhanása volt a legmarkánsabb, és ebben a szektorban a Cetelem Körkép 2011-re sem jelez kedvező prognózist.
A válság pozitív „mellékterméke”, a fogyasztók tudatosságának növekedése nem új jelenség. A Cetelem Körkép adatai szerint azonban az elmúlt években tapasztalható tendenciák elvezettek az új típusú fogyasztó kialakulásához, amit Fogyasztó 2.0-nak nevezünk. Az új fogyasztói típus kialakulása két párhuzamos folyamatnak köszönhető: a gazdasági válság a vásárlók értékrendjét változtatta meg, az internet térnyerésével pedig a fogyasztó döntéseit egyre inkább a világhálón szerzett információk határozzák meg. A fogyasztók elsősorban a gyártói, kereskedői oldalak tartalmai, az ár-összehasonlító oldalak, az online elérhető informális vélemények, tanácsok – blogok, fórumok, közösségi oldalak – segítségével tájékozódnak vásárlás előtt, és terjed a világhálón történő vásárlás is. Az európai fogyasztók egyre önállóbb, aktívabb szerepet töltenek be tehát a vásárlásban és egyre bizalmatlanabbak a reklámokkal, a márkák saját kommunikációjával szemben.
A jól tájékozott Fogyasztó 2.0 a kereskedelemre is hatást gyakorol: a modern vásárló sokszor már nem a klasszikus terméktanácsadót látja az eladóban, hanem egy elfogult kereskedőt. Mindez azt eredményezi, hogy a siker reményében a kereskedelemnek is stratégiát kell váltania: az áruházak spártai dobozvalóságában az emberi hang, a személyesség egyre fontosabbá válik a vásárlókkal való kommunikációban. Az „offline beszerzések” világában a fogyasztók felelős kereskedői magatartásra és a vásárlás élményére vágynak.
A Magyarországon 15 éve működő, a fogyasztási hitelezés területén piacvezető Magyar Cetelem Bank a Körkép 2011 kutatásban is kirajzolódó, változó fogyasztói szokásokhoz alkalmazkodva az internetes hiteligénylés folyamatát egyszerűsítő jelentős innovációval is piacra lép még az idén. „A stabilan működő Magyar Cetelem Bank 15 éve van jelen a hazai hitelezési piacon, ahol a jövőben is folytatja a már korábban bevezetett felelős hitelezési gyakorlatát, és fellép a túlzott eladósodottság ellen, mind hitelezési politikájával, mind hiteltermékeinek kiszélesített palettájával.” – idézi Meggyesi Gábort, a Magyar Cetelem Bank kereskedelmi igazgatóját a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >