Fogyasztás, bizalom, gondok
A magyar fogyasztóknak a hitel vagy a kölcsön okozza a legnagyobb gondot a következő hat hónap során. Nemcsak a Nielsen idei, első negyedévi felmérése hozta ezt az eredményt, mert évek óta ezt mutatják a számok. Ebből a szempontból a harmincegy vizsgált európai ország között a magyar válaszadók nevezték a legnagyobb arányban fő gondjuknak a hitelt az idei első negyedévben.
Csökkent a hitel miatt aggódók aránya
A vásárlóerő mellett a fogyasztói bizalom, valamint a vásárlási hajlandóság is nagymértékben befolyásolja a keresletet és vele együtt a kiskereskedelmi forgalmat.
Ebből a szempontból nálunk változni kezdett a helyzet, és jelentősen javulhat, ha sikerül megoldani a hitelproblémákat. A legutóbbi két negyedévi megkérdezés során ugyanis csökkenni kezdett azok aránya, akik legnagyobb gondjuknak a hitelt nevezték meg. A tavalyi harmadik negyedévi 25 százalék után idén az első negyedévben már 19 százalék volt az arány.
Magyarországon szintén hosszú ideje második a fogyasztói bizalom egyik fontos tényezője, a munkahelyek biztonsága. Ezt a válaszadók 17 százaléka említette mint legnagyobb problémáját.
Ezzel egy időben mind több magyar fogyasztót aggaszt a gazdaság helyzete. A tavalyi harmadik negyedévben még a megkérdezettek 11 százaléka mondta, hogy ez a legnagyobb gondja, míg idén az első negyedében már 16 százalék.
Negyedik helyre legutóbb 9 százalékos említéssel az egészség került mint a következő hat hónap legfőbb gondja. Ezzel megelőzi a gyerekek taníttatását és jóllétét (8 százalék), továbbá az élelmiszerárak emelkedését (7 százalék).
Európa: munkahelyek és gazdaság
A vizsgált európai országok majdnem felében, tizenötben a munkahelyek biztonsága okozza a legnagyobb gondot a legtöbb válaszadónak. Ezt a tényezőt legtöbben főleg Közép- és Kelet-Európában említették: Bulgáriában, Horvátországban, Lengyelországban, Oroszországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Ukrajnában. De idetartoznak a válságba került dél-európai országok is: Görögország, Olaszország, Portugália mellett Spanyolország.
Említést érdemel, hogy elsősorban a munkahelyek biztonsága miatt aggódik a hollandok és a svájciak legnagyobb része is.
Valamennyi gond közül az említések számaránya szerint első helyen áll gazdaságuk helyzete a négy skandináv országon kívül az ukrán, spanyol és török megkérdezetteknél is.
Energiaárak máshol és nálunk
Földrészünk legnagyobb gazdasága, Németország mellett egy másik nagy piacon, az Egyesült Királyságban is a fogyasztók legnagyobb része számára a fő gondot a háztartási energia drágulása okozza.
Ennek következtében Európában a munkahelyek biztonsága és a gazdaság helyzete után átlagosan a harmadik legnagyobb gond – 10 százalékos említéssel – a háztartási energia drágulása.
Ez utóbbi tényező Magyarországon alig játszik szerepet. Mindössze a fogyasztók 2 százaléka tart attól, hogy emelkedik a háztartási energia ára.
Nielsen
„Mi okozza önnek a legnagyobb gondot a következő hat hónap során?” Magyarországon a legtöbb megkérdezett által említett hat gondnál a válaszadók aránya százalékban.
Válasz |
Magyarország2013. másodiknegyedév |
Magyarország2013. harmadiknegyedév |
Magyarország2013. negyediknegyedév |
Magyarország2014.első negyedév |
Hitel, kölcsön | 20 | 25 | 22 | 19 |
Munkahelyek biztonsága |
17 | 17 | 19 | 17 |
Gazdaság helyzete | 12 | 11 | 13 | 16 |
Egészség | 7 | 6 | 6 | 9 |
Gyerekek taníttatása és jólléte | 10 | 10 | 8 | 8 |
Élelmiszerárak emelkedése | 6 | 8 | 6 | 7 |
Forrás:
„Mi okozza önnek a legnagyobb gondot a következő hat hónap során?” Hat gondnál a harmincegy ország válaszadóinak átlagos aránya százalékban.
Válasz |
Európai átlag2013. második
|
Európai átlag2013. harmadiknegyedév |
Európai átlag2013. negyedik
|
Európai átlag2014. első
|
Hitel, kölcsön | 9 | 8 | 8 | 8 |
Munkahelyek biztonsága |
17 | 15 | 16 | 16 |
Gazdaság helyzete | 12 | 12 | 12 | 13 |
Egészség | 9 | 9 | 10 | 9 |
Gyerekek taníttatása és jólléte | 6 | 6 | 6 | 5 |
Élelmiszerárak emelkedése |
6 | 5 | 5 | 5 |
Forrás:
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >