Férfias választások

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

Az óvszerpiac 2007-ben vásárlói értéken több mint 2,4 milliárd forint nagyságú volt, ami közel 22 millió darab eladott óvszert jelentett (forrás: MEMRB 2007). A vásárlások legnagyobb része a hipermarketekben és a drogériákban realizálódik. A síkosítók piaca jóval kisebb, ám dinamikusan fejlődik.Krassovics Miklós, a Durex márkát forgalmazó SSL Magyarország Kft. brand menedzsere szerint ez az intimhigiénia-piac – óvszer és síkosítók – dinamikusan növekszik, volumenben is. A cég saját kutatásaiból (Durex Sexual Wellbeing Global Survey) kiderül, hogy hazánkban az óvszervásárlás még a férfiak dolga. A megkérdezett férfiak több mint 60 százaléka maga vásárolja az óvszert. A hölgyek körében ez alig éri el a 20 százalékot, közel 40 százalékuk pedig a partnerével közösen vásárolja meg az óvszert.
Magyar János, a Sico óvszerek forgalmazója, a Herbaker Kft. ügyvezetője szerint a vásárlói döntés legfőbb tényezői a megbízható termékminőség és az ár, de egyre inkább szerepel az újdonságok iránti kíváncsiság is – főként a fiatalok körében.

Óvatos duhajok
A Durex szakembere szerint egyelőre a magyar fogyasztók a hagyományos óvszereket részesítik előnyben, a piac 60 százalékát ezek teszik ki. Az ízesített, színes és bordázott vagy pontszerűen érdesített variánsok egyelőre csupán az eladások harmadát adják.
A síkosítók piacán az új variánsok tárháza kimeríthetetlen. A Sico termékei között az alap (Basic) és a Pearl mellett létezik teafa (Tea Tree) változat is. A Durex kínálatában pedig megtalálható E-vitamin-tartalmú variáns.
Krassovics Miklós szerint az új fogyasztókat körültekintő, széles körű tájékoztatással lehet megszerezni, ez nevezhető a Durex edukációs missziójának is.

Élet a kasszazónán túl
Bár Magyarországon is egyre több tabu téma válik nyitottá, azért továbbra is leginkább a „személytelenebb” csatornákban realizálódik az óvszervásárlások többsége. Bár történelmileg az óvszer helye a kasszánál volt, mára ez a helyzet megváltozott. A kasszakihelyezésért jelentős összegeket kell a forgalmazónak kifizetnie, ezért ezt a pozíciót a nagyobb márkák engedhetik meg maguknak. A másodlagos kihelyezések, mivel impulzív kategóriáról van szó, nagyon jó eredményeket hoznak. Hipermarketekben nagyméretű álló displayekről is hamar nagy fogyás érhető el. Szupermarketekben és kisebb boltokban az asztali állványok generálhatnak nagyobb forgalmat.
A saját márka csak nemrég jelent meg a piacon. Piacrésze valószínűleg nőni fog, várhatóan az alacsonyabb árú márkák rovására.

Szezon termékmintákkal
A polci árak és a kiszerelés szoros összefüggést mutatnak. Az olcsóbb óvszerek esetén általában a nagy (10-12-es), míg a prémium óvszerek esetén a kisebb (1-3 darabos) kiszerelés a népszerűbb. A szezonális csúcsot a nyári hónapok (május–augusztus) és a november–december jelenti. A szezonalitást elsősorban a reklámok és a bolti promóciók generálják. A Sico szakembere szerint a szezonalitás másik oka, hogy a nyári fesztiválidőszak alatt a gyártók és forgalmazók elárasztják promóciókkal és termékmintákkal a fiatalokat.
Az innováció ebben a kategóriában is fontos szerepet játszik. A Durexnél a termékfejlesztés gyújtópontja minden esetben a fogyasztó, minden új termék bevezetését hosszadalmas kutatómunka előz meg. Várhatóan a prémium kategóriákban fognak megjelenni további újítások. Egyedülálló módon a Durex 2006 óta masszív médiakampánnyal is támogatja márkáját.
Mivel az óvszer egy fokozott biztonsági és bizalmi termék, így az eredet és minőség is fontos választási tényezőként szerepel a vásárló döntésében. Ezt hivatott jelképezni a C.P.R. GmbH Sico termékein feltüntetett német minőség-ellenőrzésre és német eredetre utaló sas, valamint a kommunikációs anyagokon megtalálható Made in Germany felirat is.
A Sico az év második felében a C.P.R. gyár Wellness & Love termékkörének 6 új, prémium termékből álló cikkével lép a piacra, az igényes, magasabb árkategóriát előnyben részesítő vásárlók számára, kedvező polci áron.
K. I.

Kapcsolódó cikkeink