Magazin: Fenntarthatóságba csomagolt jövő
A csomagolóipart nem rázta meg komolyabban a járvány – a cégeknek gyorsan sikerült alkalmazkodniuk az új igényekhez és feltételekhez. Hazai csomagolócégeket kérdeztünk arról, hogyan reagáltak a kihívásokra, és hogyan egyeztették össze a fenntarthatóságot a megnövelt higiéniai követelményekkel.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A pandémiás időszak csúcsán a csomagolóipar résztvevői a megnövekedett piaci igények miatt nagy nyomás alá kerültek. Minden kereskedelmi lánc és üzlet próbált a saját keresletének megfelelni, sőt, még raktározni is. Ennek és a járvány gazdasági hatásainak következtében az első hullám lecsengésével nehéz helyzetbe kerültek a gyártók, mivel a rendelések kb. 30%-kal visszaestek.
![Bauer Izabella-BS Plastic](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2019/11/bauer-izabella_crop-258x300.jpg)
Bauer Izabella
kereskedelmi vezető
BS Plastic
– Az elmúlt évek legjelentősebb beruházásai közé tartozott cégünk életében egy úgynevezett „rollbag” táskagyártó gép, amellyel termékeink portfólióját is bővíteni tudtuk. A járvány ideje alatt szintén érezhetően megnövekedett a kereslet erre a termékre, ami manapság már szinte mindegyik kereskedelmi üzletlánc polcain megtalálható, ezzel megkönnyítve a vásárlást – mondja Bauer Izabella, a BS PlasticTM Magyarország kereskedelmi vezetője. A cég élen jár a bio alapanyagú termékek fejlesztésében, amelynek eredményeként megnyerte a Fenntarthatóság Szimbóluma 2020 díjat.
– Gyártásunk során a képződő hulladékunkat 100%-ban visszadolgozzuk és újrahasznosítjuk. Erre a célra a közelmúltban egy regranuláló gépsort szereztünk be – teszi hozzá Bauer Izabella.
A lebomló csomagolásé a jövő
![Magyar Kálmán, AMCO](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/10/Magyar-K%C3%A1lm%C3%A1n-Amco_opt-e1602912172732-225x300.jpeg)
Magyar Kálmán
ügyvezető
AMCO
Az AMCO Kft. az elmúlt időszakban azt tapasztalta, hogy csökkent, de nem szűnt meg a csomagolástechnológiák iránti igény.
– Az alapvető termékek szükséglete megmaradt a krízishelyzetben is. Kínálatunkat igyekeztük a járványhoz igazítani és olyan termékekre koncentrálni, amelyek biztosítják a termékvédelmet a vírus ellen – mondja Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője.
A környezetvédelmet illetően Magyar Kálmán úgy látja, ezekre a kihívásokra nem egy, hanem több megoldással kell felelni.
– Cégünk bevezette a GreenFill térkitöltő terméket a régióban, ami a nagyon kártékony PS (poliszterin) terméket váltja ki a csomagküldésben. A másik fontos környezettudatos lépésünk a csomagolóanyag minimalizálása a termékekre. Vannak erre is megoldásaink, de itt a nagy kihívás ennek fontosságát kommunikálni a potenciális felhasználók felé – hangsúlyozza az AMCO Kft. ügyvezetője.
Kevesebb hulladékkal a jövőért
![Szabó Levente - DS Smith](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/11/Szab%C3%B3-Levente-DS-Smith_crop-252x300.jpg)
Szabó Levente
értékesítési és
marketingigazgató
DS Smith
– Felkészültünk a koronavírus járvány újabb hullámára, prioritásaink a tavaszi időszakhoz képest változatlanok: a legfontosabb munkatársaink egészségének a védelme, valamint az, hogy kiszámítható működésünkkel segítsük partnereinket abban, hogy zavartalanul termelhessenek, és ki tudják szállítani a termékeiket mindenhova, ahol azokra szükség van – emeli ki Szabó Levente, a DS Smith értékesítési és marketingigazgatója. – Ugyanakkor jelen körülmények között sem feledkezhetünk meg a DS Smith számára kiemelten fontos fenntarthatósági szempontokról, melyek tekintetében ambiciózus célokat tűztünk ki a következő évekre. Cégünk a jelenlegi fenntarthatósági problémákon túl azokra is összpontosít, amelyek a jövő generációjára lesznek hatással.
Októberben a budapesti Paizs Dezső Általános Iskolában egy ökotermet adnak át. A DS Smith az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködve anyagi támogatást nyújtott, hogy létrejöhessen a fenntartható nevelési célokat szolgáló, a jövő generációját inspiráló kültéri helyszín.
– A projekt keretében, pályázatot hirdettünk az egyetemisták építészmérnöki karainak körében, és finanszíroztuk a nyertes pályázat megvalósítását – mondja Szabó Levente.
A DS Smith legújabb innovációja is a fenntartható fejlődést szolgálja: nemrég fejlesztették ki ECO Bowl terméküket friss és fagyasztott ételek csomagolására. Az ECO Bowl hullámpapír tálcából, vékony műanyag védőrétegből és zárófóliából áll.
Csomagolás: volt, nincs!
![Rózsa Ferenc, polypack](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/10/R%C3%B3zsa-Ferenc-Polypack_opt-scaled-e1602912350134-227x300.jpeg)
Rózsa Ferenc
ügyvezető
Poly-Pack Kiskunhalas
A Poly-Pack Kiskunhalas Kft.-nél márciusban erős felfutás volt jellemző az előző év azonos időszakához képest. E mögött a vásárlók csomagolóanyag-hiánytól való félelme húzódott. A második negyedév végére ez az erős felfutás kiegyenlítődött, azaz a korábbi felhalmozást kevesebb vásárlás követte.
– A járvány elleni védekezés az érintésmentesség megvalósítását hozta magával, ami a csomagolt élelmiszerek irányába vitte a fogyasztói vásárlásokat. Az egyszer használatos higiéniai fóliakesztyűk iránti igény oly mértékben nőtt, hogy átmenetileg hiány lépett fel belőlük a piacon – sorolja a járvány okozta változásokat Rózsa Ferenc ügyvezető.
A kukoricakeményítő alapú (PLA) termékek (pl. ingvállas táskák, tasakok) előállításához a cég kiegészítő berendezéseket szerzett be, amelyek révén ezeket a termékeket sokkal hatékonyabban tudják előállítani.
– Évről évre egyre nagyobb az igény a környezetbarát csomagolás iránt. A vásárlók, fogyasztók egyre környezettudatosabban élik mindennapjaikat. Figyelembe veszik a felhasznált csomagolóanyag minőségét és mennyiségét. Vásárlóink csak a szükséges, minimum csomagolóanyagot használják, s abból szívesen választják az alternatív, környezetbarát anyagokat – teszi hozzá Rózsa Ferenc.
Bírják az iramot
Az STI Petőfi Nyomda Kft.-t nem érintette komolyabban a járvány okozta gazdasági visszaesés.
![Kolozsvári György, STI Petőfi Nyomda](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/11/Kolozsv%C3%A1ri-Gy%C3%B6rgy-STI-_crop-263x300.jpg)
Kolozsvári György
értékesítési igazgató
STI Petőfi Nyomda
– Cégünk piaca 60%-ban export, többnyire a nyugat-európai régióra koncentrálódik, ahol voltak olyan országok, amelyek hirtelen nagy keresletet generáltak. A közel 25 milliárd forintos éves forgalmunk egyáltalán nem került veszélybe, sőt, inkább többletigénnyel találkoztunk, amire az időben hozott intézkedéseink hatására tudtunk is megfelelően reagálni – mondja Kolozsvári György értékesítési igazgató.
A Petőfi Nyomda az elmúlt években folyamatosan bővítette kapacitását, és sikerült elérniük, hogy az átlagos igény fölött legyen valamekkora szabad kapacitás is a szezonális csúcsok kért határidőben való teljesítésére.
![Fábián Endre, STI Nyomda](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/10/F%C3%A1bian_Endre-STI_opt-233x300.jpeg)
Fábián Endre
ügyvezető igazgató
STI Petőfi Nyomda
– Ennek a COVID első hullámában is hasznát láttuk, mert a különféle termékeknél hektikus igényfluktuáció jelentkezett, amit kezelni tudtunk. Így jelenleg a gépi kapacitásunk elégséges az igények kielégítésére – mutat rá Fábián Endre ügyvezető igazgató.
A környezetvédelmi megoldásokat illetően a cég termékeinek alapanyagai felelős erdőgazdálkodásból származnak, vagy újrahasznosított anyagoknál döntő hányadban fogyasztótól visszavett hulladékból állítják elő a kartonokat.
![Szebellédi István, STI Petőfi Nyomda](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/11/Szebell%C3%A9di-Istv%C3%A1n-STI-_opt-249x300.jpeg)
Szebellédi István
környezetvédelmi
menedzser
STI Petőfi Nyomda
– A termékeink előállítása során a hulladék mennyiségét a lehető legalacsonyabban tartjuk, amit lehet, hasznosítunk – hangsúlyozza Szebellédi István környezetvédelmi menedzser.
Egyszerűbb anyagok, hozzáadott értékek
A Rondo Kft. által gyártott hullámkarton közel 40%-a az élelmiszeriparban hasznosul, de jelentős része kerül a gyógyszeriparba és az online kereskedelembe is.
![Miklós Zsolt Rondo](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/11/Mikl%C3%B3s-Zsolt-Rondo_crop-260x300.jpg)
Miklós Zsolt
ügyvezető igazgató
Rondo
– A csomagolási trendekben nagy változás nem látható, inkább az egyes iparágak rendelési mennyiségei változtak. A COVID-19 vélhetően erősíteni fogja az internetes eladásokat, főleg a műszaki cikkek terén – mondja Miklós Zsolt ügyvezető. Az elmúlt évben a cég egy új Inliner feldolgozógépet telepített, amely által a hatékonyság jelentősen javult, emellett a gyártható termékskála is bővült. A Rondo több lépést is tett környezetvédelem terén: a LED megvilágítás- és pályarendszer-rekonstrukcióval csökkentette az elektromos energia felhasználását, illetve a belső üzemi árumozgatás során képződő selejtet.
– Minden papírhulladékunkat alapanyagként értékesítjük, lehetővé téve így a körkörös gazdaság fenntartását, fejlesztését – teszi hozzá Miklós Zsolt. //
VPK Packaging – átfogó jövőkép környezeti felelősséggel
A VPK Csoport ambiciózus növekedési stratégiájának és tudatos márkaépítésének részeként 2020 októberétől a vállalat hullámkarton-csomagolási divíziója egységes márkanév alatt működik tovább, VPK Packaging néven.
„Célunk a fenntartható fejlődés új szintre emelése, mind ökológiai, mind gazdasági szempontból. Globális szinten gondolkodunk és cselekszünk anélkül, hogy elveszítenénk a kapcsolatot helyi vevőinkkel és termékeikkel. Továbbra is legfőbb feladatunknak tekintjük, hogy egy körforgásos gazdasági modell keretén belül, fenntartható és teljesen újrahasznosítható csomagolóanyagokkal lássuk el a piacot.” (Pierre Macharis – CEO VPK Csoport)
A nagyszalontai VPK Packaging széles körű szakértelmet nyújt a standard csomagoláshoz, a TFL-től a hajtogatott és ragasztott dobozokig, a jumbo dobozoktól a polcrakész csomagolásig, valamint más standard FEFCO termékekhez. A cég testreszabott és kiváló minőségű megoldásokat kínál nyomtatás területén is, többek között víz alapú flexo nyomtatást, mely akár hat színben is elérhető. //
Kapcsolódó cikkeink
A Valentin-napi hulladék kétharmada nem újrahasznosítható
Az Európai Unióban egyetlen Valentin-napon több mint 100 000 tonna…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és természetvédelem egy nagyberuházásban
Az idén tavasszal nyíló Le Primore Hotel & Spa nemcsak…
Tovább olvasom >KPMG: a magyarországi nagyvállalatok 78 százaléka készített tavaly fenntarthatósági jelentést
A legnagyobb 100 magyarországi nagyvállalat 78 százaléka készített tavaly fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >