Magazin: Fenntarthatóságba csomagolt jövő
A csomagolóipart nem rázta meg komolyabban a járvány – a cégeknek gyorsan sikerült alkalmazkodniuk az új igényekhez és feltételekhez. Hazai csomagolócégeket kérdeztünk arról, hogyan reagáltak a kihívásokra, és hogyan egyeztették össze a fenntarthatóságot a megnövelt higiéniai követelményekkel.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A pandémiás időszak csúcsán a csomagolóipar résztvevői a megnövekedett piaci igények miatt nagy nyomás alá kerültek. Minden kereskedelmi lánc és üzlet próbált a saját keresletének megfelelni, sőt, még raktározni is. Ennek és a járvány gazdasági hatásainak következtében az első hullám lecsengésével nehéz helyzetbe kerültek a gyártók, mivel a rendelések kb. 30%-kal visszaestek.

Bauer Izabella
kereskedelmi vezető
BS Plastic
– Az elmúlt évek legjelentősebb beruházásai közé tartozott cégünk életében egy úgynevezett „rollbag” táskagyártó gép, amellyel termékeink portfólióját is bővíteni tudtuk. A járvány ideje alatt szintén érezhetően megnövekedett a kereslet erre a termékre, ami manapság már szinte mindegyik kereskedelmi üzletlánc polcain megtalálható, ezzel megkönnyítve a vásárlást – mondja Bauer Izabella, a BS PlasticTM Magyarország kereskedelmi vezetője. A cég élen jár a bio alapanyagú termékek fejlesztésében, amelynek eredményeként megnyerte a Fenntarthatóság Szimbóluma 2020 díjat.
– Gyártásunk során a képződő hulladékunkat 100%-ban visszadolgozzuk és újrahasznosítjuk. Erre a célra a közelmúltban egy regranuláló gépsort szereztünk be – teszi hozzá Bauer Izabella.
A lebomló csomagolásé a jövő

Magyar Kálmán
ügyvezető
AMCO
Az AMCO Kft. az elmúlt időszakban azt tapasztalta, hogy csökkent, de nem szűnt meg a csomagolástechnológiák iránti igény.
– Az alapvető termékek szükséglete megmaradt a krízishelyzetben is. Kínálatunkat igyekeztük a járványhoz igazítani és olyan termékekre koncentrálni, amelyek biztosítják a termékvédelmet a vírus ellen – mondja Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője.
A környezetvédelmet illetően Magyar Kálmán úgy látja, ezekre a kihívásokra nem egy, hanem több megoldással kell felelni.
– Cégünk bevezette a GreenFill térkitöltő terméket a régióban, ami a nagyon kártékony PS (poliszterin) terméket váltja ki a csomagküldésben. A másik fontos környezettudatos lépésünk a csomagolóanyag minimalizálása a termékekre. Vannak erre is megoldásaink, de itt a nagy kihívás ennek fontosságát kommunikálni a potenciális felhasználók felé – hangsúlyozza az AMCO Kft. ügyvezetője.
Kevesebb hulladékkal a jövőért

Szabó Levente
értékesítési és
marketingigazgató
DS Smith
– Felkészültünk a koronavírus járvány újabb hullámára, prioritásaink a tavaszi időszakhoz képest változatlanok: a legfontosabb munkatársaink egészségének a védelme, valamint az, hogy kiszámítható működésünkkel segítsük partnereinket abban, hogy zavartalanul termelhessenek, és ki tudják szállítani a termékeiket mindenhova, ahol azokra szükség van – emeli ki Szabó Levente, a DS Smith értékesítési és marketingigazgatója. – Ugyanakkor jelen körülmények között sem feledkezhetünk meg a DS Smith számára kiemelten fontos fenntarthatósági szempontokról, melyek tekintetében ambiciózus célokat tűztünk ki a következő évekre. Cégünk a jelenlegi fenntarthatósági problémákon túl azokra is összpontosít, amelyek a jövő generációjára lesznek hatással.
Októberben a budapesti Paizs Dezső Általános Iskolában egy ökotermet adnak át. A DS Smith az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködve anyagi támogatást nyújtott, hogy létrejöhessen a fenntartható nevelési célokat szolgáló, a jövő generációját inspiráló kültéri helyszín.
– A projekt keretében, pályázatot hirdettünk az egyetemisták építészmérnöki karainak körében, és finanszíroztuk a nyertes pályázat megvalósítását – mondja Szabó Levente.
A DS Smith legújabb innovációja is a fenntartható fejlődést szolgálja: nemrég fejlesztették ki ECO Bowl terméküket friss és fagyasztott ételek csomagolására. Az ECO Bowl hullámpapír tálcából, vékony műanyag védőrétegből és zárófóliából áll.
Csomagolás: volt, nincs!

Rózsa Ferenc
ügyvezető
Poly-Pack Kiskunhalas
A Poly-Pack Kiskunhalas Kft.-nél márciusban erős felfutás volt jellemző az előző év azonos időszakához képest. E mögött a vásárlók csomagolóanyag-hiánytól való félelme húzódott. A második negyedév végére ez az erős felfutás kiegyenlítődött, azaz a korábbi felhalmozást kevesebb vásárlás követte.
– A járvány elleni védekezés az érintésmentesség megvalósítását hozta magával, ami a csomagolt élelmiszerek irányába vitte a fogyasztói vásárlásokat. Az egyszer használatos higiéniai fóliakesztyűk iránti igény oly mértékben nőtt, hogy átmenetileg hiány lépett fel belőlük a piacon – sorolja a járvány okozta változásokat Rózsa Ferenc ügyvezető.
A kukoricakeményítő alapú (PLA) termékek (pl. ingvállas táskák, tasakok) előállításához a cég kiegészítő berendezéseket szerzett be, amelyek révén ezeket a termékeket sokkal hatékonyabban tudják előállítani.
– Évről évre egyre nagyobb az igény a környezetbarát csomagolás iránt. A vásárlók, fogyasztók egyre környezettudatosabban élik mindennapjaikat. Figyelembe veszik a felhasznált csomagolóanyag minőségét és mennyiségét. Vásárlóink csak a szükséges, minimum csomagolóanyagot használják, s abból szívesen választják az alternatív, környezetbarát anyagokat – teszi hozzá Rózsa Ferenc.
Bírják az iramot
Az STI Petőfi Nyomda Kft.-t nem érintette komolyabban a járvány okozta gazdasági visszaesés.

Kolozsvári György
értékesítési igazgató
STI Petőfi Nyomda
– Cégünk piaca 60%-ban export, többnyire a nyugat-európai régióra koncentrálódik, ahol voltak olyan országok, amelyek hirtelen nagy keresletet generáltak. A közel 25 milliárd forintos éves forgalmunk egyáltalán nem került veszélybe, sőt, inkább többletigénnyel találkoztunk, amire az időben hozott intézkedéseink hatására tudtunk is megfelelően reagálni – mondja Kolozsvári György értékesítési igazgató.
A Petőfi Nyomda az elmúlt években folyamatosan bővítette kapacitását, és sikerült elérniük, hogy az átlagos igény fölött legyen valamekkora szabad kapacitás is a szezonális csúcsok kért határidőben való teljesítésére.

Fábián Endre
ügyvezető igazgató
STI Petőfi Nyomda
– Ennek a COVID első hullámában is hasznát láttuk, mert a különféle termékeknél hektikus igényfluktuáció jelentkezett, amit kezelni tudtunk. Így jelenleg a gépi kapacitásunk elégséges az igények kielégítésére – mutat rá Fábián Endre ügyvezető igazgató.
A környezetvédelmi megoldásokat illetően a cég termékeinek alapanyagai felelős erdőgazdálkodásból származnak, vagy újrahasznosított anyagoknál döntő hányadban fogyasztótól visszavett hulladékból állítják elő a kartonokat.

Szebellédi István
környezetvédelmi
menedzser
STI Petőfi Nyomda
– A termékeink előállítása során a hulladék mennyiségét a lehető legalacsonyabban tartjuk, amit lehet, hasznosítunk – hangsúlyozza Szebellédi István környezetvédelmi menedzser.
Egyszerűbb anyagok, hozzáadott értékek
A Rondo Kft. által gyártott hullámkarton közel 40%-a az élelmiszeriparban hasznosul, de jelentős része kerül a gyógyszeriparba és az online kereskedelembe is.

Miklós Zsolt
ügyvezető igazgató
Rondo
– A csomagolási trendekben nagy változás nem látható, inkább az egyes iparágak rendelési mennyiségei változtak. A COVID-19 vélhetően erősíteni fogja az internetes eladásokat, főleg a műszaki cikkek terén – mondja Miklós Zsolt ügyvezető. Az elmúlt évben a cég egy új Inliner feldolgozógépet telepített, amely által a hatékonyság jelentősen javult, emellett a gyártható termékskála is bővült. A Rondo több lépést is tett környezetvédelem terén: a LED megvilágítás- és pályarendszer-rekonstrukcióval csökkentette az elektromos energia felhasználását, illetve a belső üzemi árumozgatás során képződő selejtet.
– Minden papírhulladékunkat alapanyagként értékesítjük, lehetővé téve így a körkörös gazdaság fenntartását, fejlesztését – teszi hozzá Miklós Zsolt. //
VPK Packaging – átfogó jövőkép környezeti felelősséggel
A VPK Csoport ambiciózus növekedési stratégiájának és tudatos márkaépítésének részeként 2020 októberétől a vállalat hullámkarton-csomagolási divíziója egységes márkanév alatt működik tovább, VPK Packaging néven.
„Célunk a fenntartható fejlődés új szintre emelése, mind ökológiai, mind gazdasági szempontból. Globális szinten gondolkodunk és cselekszünk anélkül, hogy elveszítenénk a kapcsolatot helyi vevőinkkel és termékeikkel. Továbbra is legfőbb feladatunknak tekintjük, hogy egy körforgásos gazdasági modell keretén belül, fenntartható és teljesen újrahasznosítható csomagolóanyagokkal lássuk el a piacot.” (Pierre Macharis – CEO VPK Csoport)
A nagyszalontai VPK Packaging széles körű szakértelmet nyújt a standard csomagoláshoz, a TFL-től a hajtogatott és ragasztott dobozokig, a jumbo dobozoktól a polcrakész csomagolásig, valamint más standard FEFCO termékekhez. A cég testreszabott és kiváló minőségű megoldásokat kínál nyomtatás területén is, többek között víz alapú flexo nyomtatást, mely akár hat színben is elérhető. //
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egy kicsi torma mindenkinek kell
A húsvéti asztalról, a sonka és a tojás mellől nem…
Tovább olvasom >Sonkák az árérzékenység hálójában
Nagyjából a tavalyi számokat és trendeket várják a sonkagyártók az…
Tovább olvasom >