Fenntarthatóság az idő szorításában
A fenntarthatóság ma már nem csupán erkölcsi kérdés, hanem gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból is megkerülhetetlen tényező. Az agrár-élelmezési rendszerek globális kihívásokkal néznek szembe, a vállalatoknak és intézményeknek pedig egyre sürgetőbb válaszokat kell adniuk a klímaváltozásra, a környezeti terhelésre és a fogyasztói elvárásokra.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
A FAO, a GREEN BRANDS és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége egyaránt olyan rendszerszintű megoldásokat támogat, amelyek segítik a gazdasági szereplőket és a társadalmat abban, hogy egy élhetőbb, igazságosabb és versenyképesebb jövőt építsenek.
FAO: válaszok helyi és globális szinten
A mezőgazdasági és élelmezési rendszerek világszerte számos súlyos és egymással összefüggő kihívással néznek szembe, amelyek összehangolt, rendszerszintű választ igényelnek.

Oksana Sapiga
kommunikációs és
partnerségek szakértő
FAO
Oksana Sapiga, a FAO kommunikációs és partnerségek szakértője szerint az egyik ilyen kihívás a klímaváltozás növekvő hatása, amely többek között az erősödő hőhullámokban, heves esőzésekben, aszályokban és más szélsőséges időjárási eseményekben nyilvánul meg, amelyek drasztikusan befolyásolják az élelmezésbiztonságot, a táplálkozást és a megélhetést. Ezek aránytalanul nagy mértékben érintik a kiszolgáltatott társadalmi csoportokat, és nyomást gyakorolnak a talajokra és a vízkészletre.
– Az agrár-élelmezési rendszerek alkalmazkodásának támogatása, valamint a káros üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése érdekében a nemzetközi közösségnek jelentősen növelnie kell az éghajlatváltozás kezelésére szolgáló agrárfinanszírozást, és ebben a FAO is segíti az országokat. Ezeken túl a támogató politikai és szabályozási környezet is ugyanolyan fontos, ezért a FAO segíti az éghajlatváltozással kapcsolatos szempontok érvényesítését a nemzeti szakpolitikákban, valamint az alkalmazkodást lehetővé tevő reformok előmozdítását – fejti ki Oksana Sapiga.
A szakember arra figyelmeztet, hogy az éghajlatváltozás mezőgazdaságra gyakorolt hatásainak kezelése sosem volt ennyire sürgető. A FAO klímastratégiáját (2022–2031) a 2030-as fenntartható fejlődési menetrend keretezi. Ez alapján a FAO támogatja az éghajlatváltozás elleni fellépést az agrár-élelmezési rendszerek megújításáért, ezáltal elősegítve a szegénység felszámolását (1. cél), az éhezés és a táplálkozási problémák mérséklését (2. cél), valamint az egyenlőtlenségek csökkentését (10. cél).
– Azon dolgozunk, hogy az agrár-élelmezési rendszereket hatékonyabbá, befogadóbbá, ellenállóbbá és fenntarthatóbbá tegyük, senkit nem hagyva hátra. Ennek érdekében összegyűjtjük és népszerűsítjük a helyi adottságokra szabott jógyakorlatokat, amelyek vegyítik a helyi és hagyományos ismereteket a tudományos megoldásokkal, valamint pártolják az integrált táj- és ökoszisztéma-megközelítéseket – ismerteti a kommunikációs és partnerségek szakértő.
A fenntartható rendszerekkel kapcsolatos munkán túl a FAO támogatja tagországait az éghajlatváltozásnak ellenálló mezőgazdasági és élelmezési rendszerek kiépítésében, ami magában foglalja a jobb alkalmazkodóképességet és a klímaváltozás hatásaival szembeni sebezhetőség csökkentését. Fontos vezérelvük e munka során az egyenlőtlenségek csökkentése és a társadalmi integráció.
GREEN BRANDS: hitelesség, megbízhatóság, transzparencia
A 2025-től minden GREEN BRANDS védjegy egyedi azonosítóval egészül ki (GB-ID), ezáltal a független, európai fenntarthatósági védjegy új szintre emeli a zöld minősítésekkel kapcsolatos elvárásokat.

Kovács-Czövek
Hajnalka
country manager
GREEN BRANDS Hungary
– A GREEN BRANDS nemzetközi, független márkaértékelő szervezetként ökológiailag fenntartható márkákat tüntet ki zöld védjegyével 2011 óta, melyet azok a cégek használhatnak, amelyek megfelelnek a GREEN BRANDS szigorú környezetvédelmi minősítésén, Az „E” mellett az „S” és „G” láb is fontos része az auditnak, mert nincs környezeti fenntarthatóság társadalmi és vállalatirányítási fenntarthatóság nélkül. A védjegy az Európai Unióban bejegyzett és elismert fenntarthatósági tanúsítvány – nyújt betekintést Kovács-Czövek Hajnalka, a GREEN BRANDS Hungary country managere.
A szervezet célja, hogy a valóban fenntarthatóan működő, a környezet és a természet védelmére nagy hangsúlyt helyező vállalatok, márkák és termékek, illetve szolgáltatások minősítésével elismerje azok fenntarthatósági teljesítményét.
– A GREEN BRANDS védjegyet azok a „zöld” márkák szerezhetik meg, amelyek reagálnak a fogyasztók fenntarthatósággal, a környezetvédelemmel és az egészséges életmóddal kapcsolatos egyre növekvő tudatosságára – tájékoztat Kovács-Czövek Hajnalka. – Iparágtól és cégmérettől függetlenül bárki megszerezheti, aki eléri az 51%-os GB-indexet: lehet szó tőzsdei cégről, nagyvállalatról, kkv-ról, sőt akár startupról vagy egy oktatási intézményről, ngo-ról – emeli ki a country manager. A lényeg a fenntartható működésen van.
A GREEN BRANDS már jelenleg is 4-féle fenntarthatósági auditot kínál (attól függően, hogy gyártó cégről vagy szolgáltató cégről van-e szó, illetve termékek esetében „food” és „non-food” termékről), de további bővítéseket terveznek, amit a piaci igényekre szabnak.
– Gyakori az is, amikor nem a teljes vállalatra szerzi meg a minősítését az adott cég, hanem egy-egy szolgáltatásra vagy termékre, esetleg termékcsaládra. Az első lépések is fontosak, hiszen a zöld átállás általában egy hosszú folyamat. Mivel a GREEN BRANDS esetében egy európai zöld védjegyről van szó, vannak vállalatok, amelyeknél kifejezetten a nemzetközi piacra lépéskor merül fel az igény a védjegy megszerzésére, mert ez komoly versenyelőnyt jelenthet az európai terjeszkedéskor – egészíti ki a vezető.
KSZGYSZ: zöld jövő, versenyelőnnyel

Hankó Gergely
ügyvezető
KSZGYSZ
Hankó Gergely, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője arra mutat rá, hogy a fenntarthatóság ma már nem csupán elvi kérdés – az üzleti túlélést is meghatározza.
– A környezeti kihívásokkal szembeni alkalmazkodás nem tűr halasztást, és egyre világosabb: ami ma még opció, holnap már elvárás lesz. A Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) tagjaival 33 éve dolgozik azon, hogy ne csak beszéljünk a változásról – hanem meg is valósítsuk azt – informálja lapunkat Hankó Gergely.
Tapasztalataik szerint még mindig nagy a tájékozatlanság a fenntarthatóság területén.
– Már vesszük az intő jeleket, de a kialakult ökoaggodalom és ökoszorongás mellé ritkán társítjuk az évtizedek óta hangoztatott válaszokat. De reményeink szerint mihamarabb eljut a lakosság és a vállalati szféra is az „aha-élményig”. A kevésbé elkötelezett vállalati vezetők a nem kötelezően teljesítendő elvárásokat kitolják időben, és egyelőre kevesen kezdték meg a megfelelést. Aki viszont látja benne a versenyelőnyt, az innovatív ötletekkel akár a régi portfólióhoz, folyamatokhoz is bátrabban hozzányúl – jegyzi meg az ügyvezető.
A Szövetség hazai és nemzetközi projektjei – tagvállalataik bevonásával – nap mint nap komoly szakmai kihívásokat és értékes lehetőségeket tartogatnak, legyen szó folyóvédelmi együttműködésekről, levegőminőség-védelemről, körforgásos gazdaságról vagy iskolai tudománykommunikációs programokról. A lakossági és önkormányzati zöldprogramok iránti érdeklődés is folyamatosan nő, egyértelmű igény mutatkozik a helyi, gyakorlatban is működőképes megoldásokra.
A Szövetségnél állandó feladatot nyújt a 285 taggal való kapcsolattartás és a tagok szakmai segítségnyújtása, érdekeik képviselete. Ehhez folyamatos – tematikus – munkacsoportülések kapcsolódnak, immár 11 szakmai körben.
– Megkezdtük a nagy sikert arató Zöldgazdaság 2023/24 tanulmánykötetünk 2026-os előkészítését. A hazai környezetvédelmi ágazat tapasztalatait, javaslatait foglaljuk össze benne, mintegy mérföldkövenként értékelve az eltelt időszak eredményeit, a jövő teendőit, amit a szakmai szereplők, döntéshozók, valamint egyetemi hallgatók is alapműként forgatnak. Emellett a jövő őszi ENVIRONTEC powered by ÖKOINDUSTRIA nemzetközi szakkiállításunkra is megnyílt a jelentkezés, már egyeztetünk a főbb partnerekkel, külföldi és hazai kiállítókkal. Célunk, hogy a zöldgazdaság innovátorai újra találkozzanak, és közösen mutassák meg, merre tart a fenntartható jövő ipara – vetíti előre Hankó Gergely.
Megjelent a SPAR 2024-es fenntarthatósági jelentése
Csökkent az energiafelhasználás, mérséklődött a karbonkibocsátás, és az élelmiszer-kínálat több mint 90%-a hazai beszállítóktól származik – ezek a SPAR Magyarország 2024-es zöld mérlegének főbb eredményei.
A SPAR tavaly 4,8%-kal csökkentette energiafelhasználását, míg közvetlen és közvetett karbonkibocsátása 9,5%-kal lett alacsonyabb az előző évhez képest. A fenntartható működést LED-világítás, korszerű hűtéstechnika, optimalizált logisztika és energiarendszer-korszerűsítések támogatják. A vásárlók tudatos döntései is hozzájárulnak az eredményekhez: 2024-ben több mint 400 ezer Munch-csomagot mentettek meg kidobástól. A hazai beszállítók aránya az élelmiszer-kategóriában meghaladta a 90%-ot, a Régiók Kincsei programban 131 termelő több mint 600 terméke érhető el országszerte. A logisztikai központok 73 tonnával csökkentették hulladéktermelésüket, és a csomagolásoptimalizálás, valamint az új teherautók révén is jelentősen csökkent a környezetterhelés.
300 tonnával kevesebb műanyag: új csomagolással zöldít a Bunge
Újratervezett étolajpalackokkal és energiahatékonyabb technológiával csökkenti a környezeti terhelést a Bunge martfűi üzeme – a 2024-es mennyiség alapján évente 300 tonnával kevesebb műanyag-felhasználásával.
A Bunge 11%-kal csökkentette a műanyagfelhasználást az 1 literes étolajpalackoknál, amelyek a Vénusz, Floriol és saját márkás termékekhez készülnek. A könnyebb kupak, rövidebb nyak, elhagyott membrán és optimalizált forma nemcsak környezetbarát, hanem gyártás, tárolás és fogyasztói használat szempontjából is előnyös. A martfűi üzem új fúvógépeket kapott, amelyek 35%-kal kevesebb áramot fogyasztanak, így a csomagolásfejlesztés energiahatékonysági szempontból is előrelépés. A továbbfejlesztett palackokat fogyasztói tesztelésnek is alávetették, hogy a minőség és a használhatóság ne sérüljön.
Henkel-kalózok a Tiszán: 750 kg hulladékot gyűjtöttek össze
A Henkel csapata idén is részt vett a Tisza-tavi PET Kupán, ahol 14 másik vállalati és civil csapattal együtt több tonna hulladékot gyűjtöttek össze a Tisza árteréből. Az akció célja a természetes vizek megtisztítása és a hulladékmentes jövő népszerűsítése.

A Henkel csapata 750 kg hulladékot gyűjtött össze, hozzájárulva a több mint 10 tonnás összeredményhez
A 6. Tisza-tavi PET Kupán a résztvevők Tiszafüredtől Dinnyéshátig hajózva takarították a folyópartot. A Henkel flottája 15–20 főből állt, akikhez Török Ábel influencer is csatlakozott. Csapatuk 750 kg hulladékot gyűjtött, hozzájárulva a teljes, 10 tonnát is meghaladó eredményhez. A hulladékot a helyszínen válogatták szét: a PET Kupa rendszerében a műanyag, fém, üveg és vegyes hulladék szelektíven kerül begyűjtésre, és 50%-a újrahasznosítható.
A Henkel számára a PET Kupa nem csupán CSR-esemény: a cég 2023-ban termékei csomagolásához 25%-ban újrahasznosított műanyagot használt, és 2017-hez képest 64%-kal csökkentette CO₂-kibocsátását.
500 millió italcsomagolást váltottak vissza a Lidlben
Jelentős mennyiségű PET-palack, alumíniumdoboz és üveg került visszagyűjtésre a Lidl REpontjain, amelyek az országos visszaváltási rendszer egyik legnagyobb szereplőjévé tették a láncot.
2024. július közepéig több mint 500 millió italcsomagolást váltottak vissza a vásárlók a Lidl áruházakban található REpontokon – ez az összes hazai visszaváltás közel ötödét teszi ki. A visszaváltott mennyiség több mint fele PET-palack, 41%-a alumíniumdoboz, 7%-a pedig üveg. A vállalat szerint a vevők átlagosan 27 darab csomagolást hoznak vissza egy alkalommal.
A hatékonyság növelése érdekében a Lidl országszerte nagy kapacitású automatákat telepített, egyes üzletekben akár három darabot is. Pilisvörösváron működik az első olyan automata, amely zsákos beöntéssel akár 100 csomagolást is kezel egyszerre. A Lidl eddig 26 millió kilogramm italcsomagolást gyűjtött vissza, amelyek újrahasznosított nyersanyagként térhetnek vissza a gazdaságba.
Zöld mérföldkő Székesfehérváron: napelemparkot avattak a Mondelēz gyárában

A napelempark évente 3000 MWh energiát termel, és 600 tonnával csökkenti a gyár szén-dioxid-kibocsátását
A Mondelēz International július elején avatta fel új, 6300 napelempanelből álló rendszerét a Győr melletti kekszgyárában. Az energiatermelő rendszer az üzem éves áramigényének 30%-át fedezi, ezzel a cég újabb lépést tett a Net Zero célok eléréséhez.
A székesfehérvári Mondelēz-üzem területén 2,3 millió dolláros beruházással, 25 000 négyzetméteren épült meg a vállalat legnagyobb régiós zöldenergia-projektje. A napelemrendszer évente mintegy 600 tonnával csökkenti az üzem szén-dioxid-kibocsátását, ami 3,5 millió benzinüzemű autóval megtett mérföldnek felel meg. A projekt nemcsak a globális fenntarthatósági célokhoz járul hozzá, hanem helyi szinten is tehermentesíti Székesfehérvár energiahálózatát.
A Mars kutyabarát irodákat támogat
A Mars nemzetközi kutatása szerint a kisállatok jelenléte nemcsak mentális egészségünket javítja, de a munkateljesítményt is növeli – a kutyabarát irodákban mind a dolgozók, mind a házikedvencek jól érzik magukat.
A stressz csökkentése kulcsfontosságú a fókuszált munkához – ebben pedig a kisállatok hatékony segítőtársak lehetnek. A Mars 20 országra kiterjedő kutatása szerint a gazdik 83%-a úgy érzi, kisállata jótékony hatással van mentális egészségére, 78%-uk szerint pedig kedvence segít időben szünetet tartani a munkában. A kutyák jelenléte enyhíti a szeparációs szorongást is, így nemcsak a gazdájuk, hanem ők maguk is nyugodtabbak. A Mars elkötelezett híve az állatbarát munkahelyi kultúrának: támogatja az örökbefogadást, segíti a szemléletformálást, és gyakorlati útmutatást nyújt a kisállatbarát irodák kialakításához. A „Vidd magaddal a kutyádat a munkahelyedre!” nap (június 20.) jó alkalom volt ennek tudatosítására – és a pozitív hatások akár tartósan is beépíthetők a vállalati gyakorlatba.
Műanyagmentes július: így ösztönözte zöld döntésekre vásárlóit az Auchan
Kampánnyal, edukációval és 21 környezetbarát termékkiemeléssel csatlakozott az Auchan a Műanyagmentes július kezdeményezéshez – a fókuszban a fenntartható döntések ösztönzése és jutalmazása állt.
A globális Műanyagmentes július programhoz 2025-ben is csatlakozott az Auchan Magyarország. A vállalat célja, hogy a környezettudatos vásárlás kézzelfogható alternatíva legyen: a kampány során 21, újrahasznosított vagy újrahasznosítható csomagolású, illetve kisebb környezeti terheléssel járó terméket emeltek ki kínálatukból. A Bizalomkártyás vevők online Zöld személyiségteszt kitöltésével nyereményjátékban vehettek részt, a fődíj 100 ezer forint értékű Bizalompont volt. A budaörsi áruházban a visszaváltható pohárral vásárlók extra kávékedvezményt kaptak, az üzletekben pedig edukációs táblák segítették a környezettudatos döntéseket. A kampány során belső influenszerek is bemutatták a zöld nyaralás és a környezetbarát háztartás lehetőségeit.
Kapcsolódó cikkeink
Lidl kontra cukrászdák: olcsóbban kínálja az „Álmodozót” az áruházlánc, nem mindenkinek tetszik
A Magyar Cukrász Ipartestület aggályait fejezte ki amiatt, hogy a…
Tovább olvasom >GLS az innováció élvonalában
A GLS Hungary az elmúlt években látványos fejlesztésekkel formálta újra…
Tovább olvasom >Nem a méret számít, hanem a partnerség – A Dunapacknál a kis ügyfelekre is nagy figyelem jut
Interjú Szőnyi Zoltánnal, a Dunapack Packaging értékesítési igazgatójával A csomagolóiparban…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a béremelkedés üteme meghaladja az inflációt, felzárkózik a vidék
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint júniusban a teljes…
Tovább olvasom >Élelmiszeripari beruházási boom jöhet: közel 200 milliárd forint támogatásról döntöttek
Megszülettek az első döntések az élelmiszer-feldolgozók nagyobb léptékű fejlesztéseinek támogatásáról…
Tovább olvasom >Tízből nyolc szülő mindent egy helyen vásárolna be iskolakezdésre – a Pepco erre kínál megoldást
Ahogy közeledik a tanévkezdés, a szülők előtt ismét ott áll…
Tovább olvasom >