Felpörgött a zsugorinfláció is: kisebb méretben találkozhatunk sok kedvenc termékkel a polcokon
Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat – írja a HVG friss cikkében, amely a jelenség okait és tüneteit egyaránt vizsgálja.

A fogyasztóknak feltűnik a méretcsökkentés
A kilencvenes évek óta nem látott szintre nőtt a drágulás Magyarországon, az élelmiszer-infláció pedig már a 30 százalékot közelíti. Az árak emelkedése azonban nem magyar jelenség, előbb a kereslet hirtelen növekedése, majd a háború pörgette fel a gyakorlatilag minden termékbe beépülő energiaárakat, az aszály és a hőhullám miatti terméskiesés pedig éppúgy drágítja a növényi és az állati eredetű élelmiszereket.
A magyar kormány több esetben árstopokkal próbálkozik, ez azonban már arra sem elég, hogy az inflációmentes világ illúzióját adja meg. Ha azonban valós képet szeretnénk kapni arról, mennyibe is kerül az az élelmiszer, amit leveszünk a polcról, azt is érdemes megnézni, hogyan alakultak a termelői árak.
Egy tonna szójabab tőzsdei ára forintban például egy év alatt 150 ezerről 243 ezerre növekedett, a fehércukor esetében is hasonló volt a drágulás, de a vajat már két és félszer magasabb áron jegyzik, mint tavaly ilyenkor, és a sajtnál is majdnem kétszeres az emelkedés az Agrárközgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai szerint.
A sertéshúsnál se jobb a helyzet: a háború kitörése utáni hetekben kilőtt a termék ára, és azóta is nagyjából a korábbinál 80 százalékkal magasabb szinten mozog – euróban ez megfelel a 2019-es drágulásnak, forintban azonban a magyar deviza gyengülése miatt ennél is magasabb árszintről beszélünk.
Kapcsolódó cikkeink
Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >Spanyolországban héthavi mélypontra mérséklődött a fogyasztói árak növekedése májusban
Spanyolországban a fogyasztói árak éves növekedése 2,0 százalékra, tavaly október…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >