Felpörgött a zsugorinfláció is: kisebb méretben találkozhatunk sok kedvenc termékkel a polcokon
Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat – írja a HVG friss cikkében, amely a jelenség okait és tüneteit egyaránt vizsgálja.

A fogyasztóknak feltűnik a méretcsökkentés
A kilencvenes évek óta nem látott szintre nőtt a drágulás Magyarországon, az élelmiszer-infláció pedig már a 30 százalékot közelíti. Az árak emelkedése azonban nem magyar jelenség, előbb a kereslet hirtelen növekedése, majd a háború pörgette fel a gyakorlatilag minden termékbe beépülő energiaárakat, az aszály és a hőhullám miatti terméskiesés pedig éppúgy drágítja a növényi és az állati eredetű élelmiszereket.
A magyar kormány több esetben árstopokkal próbálkozik, ez azonban már arra sem elég, hogy az inflációmentes világ illúzióját adja meg. Ha azonban valós képet szeretnénk kapni arról, mennyibe is kerül az az élelmiszer, amit leveszünk a polcról, azt is érdemes megnézni, hogyan alakultak a termelői árak.
Egy tonna szójabab tőzsdei ára forintban például egy év alatt 150 ezerről 243 ezerre növekedett, a fehércukor esetében is hasonló volt a drágulás, de a vajat már két és félszer magasabb áron jegyzik, mint tavaly ilyenkor, és a sajtnál is majdnem kétszeres az emelkedés az Agrárközgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai szerint.
A sertéshúsnál se jobb a helyzet: a háború kitörése utáni hetekben kilőtt a termék ára, és azóta is nagyjából a korábbinál 80 százalékkal magasabb szinten mozog – euróban ez megfelel a 2019-es drágulásnak, forintban azonban a magyar deviza gyengülése miatt ennél is magasabb árszintről beszélünk.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat
Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni,…
Tovább olvasom >Drága falatok – egyre mélyebben kell a pénztárcába nyúlni a húsért
Hiába őrzi népszerűségét a sertéshús a magyar fogyasztók körében, az…
Tovább olvasom >Globális minimumadó: Az amerikai vállalatcsoportok végleg kikerülhetnek a szabályozás alól
Az elmúlt időszakban a globális minimumadó kapcsán izgalmas fejlemények játszódtak…
Tovább olvasom >