Ha valaki magyarországi éttermek, vinotékák borkínálatát tanulmányozza, akkor joggal hihetné, hogy egy prosperáló, nagy létszámú középosztállyal megáldott, irigylésre méltó helyzetben lévő országban jár. Mi, belföldi halandók, egyszerűen csak túlárazottnak, a nemzetközi ismertséggel és elismertséggel arányban nem állónak tartjuk a kézműves borászat árait, amelyek dacolnak a válsággal, a szabadon elkölthető jövedelmek drámai apadásával.
De nem sokkal jobb a helyzet a nagyüzemű borászatnál sem, nehezen sajátítjuk el a nyugat-európai leckét, amely szerint 2-3 euró közötti polcáron (a német kiskereskedelmi forgalom 60 százaléka ebbe az árkategóriába esik) egyenletesen jó minőséget kell adni a fogyasztó számára.
Némely borászati vállalkozás pedig olyan károkat okozott Közép-Európában a magyar bor imázsának, amely kultúrállamokban az üzem azonnali bezárását eredményezte volna. Fenti két csoport munkáját lett volna hivatott támogatni az Agrármarketing Centrum, illetve a Bormarketing Kht., akik feladatuk elvégzése helyett a bormarketing paródiáját adták elő közpénzen. Nekünk, befizetőknek, e produkció láttán régen arcunkra fagyott a mosoly.
Külön fejezetet érdemel az állami szerepvállalás. Az állam keményen fellépett a formai hibákat vétőkkel szemben (pl. címkefelirat), de elnéző volt a büntetőjogi kategóriát kimerítőkkel. De mindezek ellenére legyünk optimisták, Mózesnek is 40 évre volt szüksége, mi pedig félidőben járunk…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >