Félidőben a kölni ANUGA: Drágulnak a nyersanyagok, áremelésre törekednek a gyártók
Ahogyan emelkedik a nyersanyagok ára, úgy nehezedik a vállalatok helyzete az árversenyben. Egyre több jel mutat arra, hogy a piaci szereplők érdemi lépéseket tegyenek, és az élelmiszer ágazat visszaszerezze tekintélyét a fogyasztók szemében. Szintén a közeljövőben minden eddiginél jobban előtérbe kerül az élelmiszerbiztonság. Ezek a hétfőn félidejéhez érkezett kölni Anuga élelmiszer szakvásár sokféle kísérő rendezvényeinek három legfontosabb témája eddig.
A német Szövetségi Élelmiszeripari Egyesülés egyik vezetője hétfői rendezvényükön többek között kijelentette:
– Az élelmiszergyártók hónapok óta hangosan szorgalmazzák, hogy
emelhessék áraikat. A minőségtudatosság és a nagyobb biztonság iránt növekvő elvárás indokolná, hogy a kereskedelem elfogadja ezt az igényüket.
Tény ugyanakkor, hogy a németországi diszkontot átlagos fogyasztói árai 4 százalékkal emelkedtek idén január és augusztus között. Ugyanabban az időszakban a szupermarketek átlagai csak 2,3 százalékkal nőttek.
Az élelmiszer ágazat imázsával kapcsolatban a Nestlé elnök-vezérigazgatója, Paul Bulcke a gyártók képviselőjeként egy rendezvényen, előadásában kijelentette:
Nekünk a megoldás részévé kell válnunk, miközben sokan úgy tekintenek ránk, mintha a probléma része lennénk. Ez a mi hibánk is.
Az Edeka élelmiszerlánc elnök-vezérigazgatója, Markus Mosa más irányból közelített a kérdéshez, amikor megállapította:
Világos, hogy a fogyasztó kész többet fizetni egy termékért, ha érzékeli a plusz minőséget, de a csak akkor, ha az számára átlátható.
A pénzügyi válság hatásai inkább csak közvetve érződnek a Rajna menti vásár csarnokaiban. A standokon és a tárgyalókban mindenki a konkrét üzleti lehetőségeket keresi. Azokról beszél régi és esetleg új partnereivel. Az idei díszvendég, Olaszország mezőgazdasági minisztere, Saverio Romano egy sajtóbeszélgetés során azt a kérdést kapta, hogy az EU-ban jelenleg a pénzügyi politika dominál. Lehet-e ennek ellenére előrelépni az agrárpolitikában? A római politikus így válaszolt:
Biztosan, hiszen egy közös európai agrárpolitika segít az élelmiszerekkel folyó kártékony spekuláció leküzdésében.
A mediterrán „válság-övezet” országai az Anuga kiállítói között ugyanolyan nagy számban szerepelnek, mint két vagy négy évvel ezelőtt. Olaszországból 1 057 vállalat állít ki,míg a hazai pálya előnyét élvező Németországból csak 894. Mellettük 467 spanyol, 211 görög és 41 portugál cég törekszik az Anuga révén javítani pozícióit.
Közép- és Kelet-Európából is sok vállalat igyekszik bővíteni exportját kapcsolatok kiépítésével Kölnben. Ha a kevés társ-kiállítót is számítjuk, akkor Magyarországról összesen 38 vállalat képviselői várják a standokon az érdeklődőket. Szomszédaink kiállítóinak száma: Ausztria 124, Szlovákia 8, Ukrajna 10, Románia 42, Szerbia 16, Horvátország 16, Szlovénia 12. Figyelemre méltó a lengyelek 130, csehek 34 és bolgárok 47 kiállítója.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >