Felgyorsult a kiskereskedelem konszolidációja Közép- és Délkelet-Európában: a diszkontok és a helyi szereplők növelhetik előnyüket a többi versenytárssal szemben
Európa feltörekvő piacai az elmúlt két évben egyre nagyobb jelentőségre tettek szert a nemzetközi kiskereskedők mérlege szempontjából. A piaci részesedés növekedése azonban a korábbiakkal ellentétben egyre kevésbé a hagyományos kereskedők kiszorításával érhető majd el. A koncentráció a kisebb szereplők célzott felvásárlásával is növekedni fog. A diszkontok költségelőnyüket kihasználva arra kényszerítik a többi szereplőt, hogy azok az árakba invesztáljanak. A termelékenység fokozását célzó kezdeményezésekbe történő beruházások révén tovább nőnek a kiskereskedelmi szereplők között a jövedelmezőségi különbségek, és felgyorsul a piaci konszolidáció.
A figyelem Közép- és Délkelet-Európára irányul
Közép- és Délkelet-Európa (CSEE) egyre nagyobb jelentőséggel bír a nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők számára. A múltban az átlagon felüli haszonkulcsok és az alacsony szintű konszolidáció tette a régiót Európa kiskereskedelmi Eldorádójává. Most az utóbbi két évben több piacon látott kétszámjegyű növekedési ütem készteti arra a nemzetközi kiskereskedőket, hogy újból prioritásként kezeljék ezt a régiót. A kontinens legmagasabb inflációs rátái ellenére a térség legnagyobb gazdaságainak nemzeti valutaárfolyamai az elmúlt két évben viszonylag stabilak maradtak.
A cseh korona 2022 eleje óta 1,8%-ot gyengült az euróval szemben, bár 2022 végén az élelmiszer-infláció az országban 25,5%-on tetőzött. Hasonló képet mutat Románia is, ahol a román lej a mai napig mindössze 0,4%-kal értékelődött le, miközben az élelmiszer-infláció egy évvel ezelőtt 22,1%-os csúcsot ért el. A lengyel zloty visszaállt a járvány előtti szintre, és az euróval szemben most 6,1%-kal erősebb, miközben az élelmiszerinfláció egy évvel ezelőtt érte el 21,5%-os maximumát. Egyedül a magyar forint az, amelynek értéke továbbra is csökkenő tendenciát mutat, és jelenleg 8,0%-kal gyengébb, mint az infláció kezdete előtt. Általánosságban elmondható, hogy Közép- és Délkelet-Európa FMCG-piacai a Baltikumtól az Adriáig érezhetően nagyobb súlyt képviselnek az európai élelmiszer-kiskereskedők euró alapú mérlegeiben, mint a világjárvány előtt.
A hagyományos kereskedelem kiszorítása
A jövőben a növekedés azonban a korábbiaknál sokkal nehezebb lesz. A szervezett kiskereskedelem eddig a hagyományos kereskedelemre támaszkodva tudott növekedni, kiszorítva a független kisboltokat. A jelenlegi kétszámjegyű növekedési ütem azonban egyre kisebb üres teret hagynak az egyes országok mindenkori kiskereskedelmi térképén. A brit IGD (Institute of Grocery Distribution) szerint a régió legnagyobb gazdaságában, Lengyelországban a hagyományos értékesítési csatorna 2026-ban már csak 15,6%-át adja majd a teljes FMCG-értékesítésnek szemben a 2021-es 25,9%-kal. A második legnagyobb ország, Románia esetében az elemzők szintén 2026-ra a hagyományos csatornák részesedésének 37,9%-ról 31,0%-ra való visszaesését prognosztizálják. A piackutatók módszertana szerint a hagyományos kereskedelmi szegmensben kisebb regionális láncok is szerepelnek. Az, hogy piaci részesedést más szervezett, többségében magas szintű szakértelemmel rendelkező nagy nemzetközi versenytársaktól lehet elhódítani, a versenydinamika kézzelfogható gyorsulását hozza.
Fokozódó polarizáció
A magasabb inflációs ráták nemcsak átlagon felüli értéknövekedést eredményeztek a régió élelmiszerpiacain, de masszív költségnyomást is gyakoroltak a különböző kiskereskedők működési modelljeire. Nem meglepő, hogy a diszkontok és az olyan helyi szereplők a nyertesei a szétzilált ellátási láncoknak és az egekbe szökő költségeknek, amelyek egyetlen országban vannak jelen és egy piaci résre fókuszálnak. A 2022-es magas inflációval jellemezhető évben, amikor is az összes kiskereskedőre vonatkozóan rendelkezésre állnak hivatalos pénzügyi adatok, ez a két szegmens érezhetően az élelmiszer-inflációs ráták feletti arányban növekedhetett. A nagy alapterületű üzleteket működtető hagyományos kiskereskedők viszont a skála alsó végén találják magukat.
Növeli előnyét a diszkont
A helyi mérlegadatok szerint a Jeronimo Martins lengyelországi diszkontformátuma, a Biedronka 2022-ben rugalmas árfolyamon számolva 25,2%-kal 18,1 milliárd euróra növelte nettó bevételét. E trend 2023-ban is folytatódhat, és a vállalat nettó bevétele euróban 22,3%-kal bővülhet. A tíz országban jelen lévő Lidl bevétele 2022-ben 20,6%-kal 23 milliárd euróra nőtt. A német Rewe Group Penny láncának mérlegadatai 22,9%-os plusszal 4,5 milliárd euróra, az Aldi adatai pedig 19,8%-os növekedéssel 2,3 milliárd euróra rúgó nettó bevételt mutatnak (mindkét lánc három országban van jelen).
Az egyes diszkontok és helyi szereplők legnagyobb nyereségessége, 2021-2022
Átlagos adózás előtti nyereséghányad* a közép- és délkelet-európai régióban, %-ban kifejezve, 2021-2022
közép- és délkelet-európai régió: Bulgária, Csehország, Horvátország, Magyarország, Litvánia, Moldova, Lengyelország, Románia, Szerbia, Oroszország, Szlovénia, Szlovákia; *nettó nyereséghányad Románia és Szlovákia esetében; **Kaufland CZ 2022=2021
Forrás: A szerző mérlegadatok alapján végzett saját kalkulációi
A helyi szereplők niche-stratégiákat vetnek be
Csak az olyan piaci résekre összpontosító helyi szereplők, amelyek nem állnak közvetlen versenyben a diszkontokkal, tudnak nagyobb fejlődésről beszámolni, mint az olcsó árakat kínáló formátumok. A lengyel hagyományos élelmiszerbolt, a Dino 48,2%-kal 4,2 milliárd euróra, míg a kényelmi piacvezető Żabka 24,1%-kal 3,4 milliárd euróra növelte az értékesítésből származó teljes bevételét. Romániában a vidéki, lakóhelyhez közeli üzletekeet üzemeltető Profi 21,0%-kal 2,5 milliárd euróra növelte bevételét.
Hagyományos kiskereskedők a skála alsó végén
A nagy formátumokat üzemeltető kiskereskedők teljesítményükkel a skála alsó régiójába kerültek: a szegmens élén a Kaufland 12,3 milliárd euróval (+12,1%), a Tesco 5,3 milliárd euróval (+9,7%), az Auchan (Ukrajna nélkül) 7,9 milliárd euróval (+7,4%) és a Carrefour 4,2 milliárd euróval (+5,1%).
A piaci koncentráció motorjai a stratégiai felvásárlások
A piaci konszolidációt a stratégiai felvásárlások növekvő száma is felgyorsítja. A Romániában negyedik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedő francia Carrefour tavaly októberben véglegesítette az ország tizedik legynagyobb, nagy alapterületetű láncának, a Corának a felvásárlását. Ezzel egy időben az Ahold Delhaize romániai kiskereskedelmi vállalata, a Mega Image bejelentette, hogy felvásárolja a harmadik legnagyobb kiskereskedőt, a Profit, ami a holland vállalat helyi tevékenységét statisztikailag vezető pozícióba emeli.
Délkelet-Európában is kerülnek le kisebb szereplők a kiskereskedelmi térképről. A szlovén piacvezető Mercator tavaly év végén jelentette be, hogy felvásárolja a piac ötödik legnagyobb szereplőjét, a Tuš szupermarketeket. A többféle formátumot üzemeltető kiskereskedő a múlt év első felében hasonló üzletet kötött a montenegrói Franca szupermarketekkel. A határ túloldalán, Horvátországban a helyi Studenac vásárolt fel az elmúlt két évben fél tucat regionális láncot. Lengyelországban a litván Maxima Group leányvállalata, a Stokrotka szerzett egy tucat regionális üzletet az infláció kezdete óta, de az itt működő diszkontőrök – a Netto és az Aldi – is stratégiai felvásárlások útján történő növekedést fontolgatnak.
Egyre éleződik az árháború
A nyereségesség minden kiskereskedelmi szereplő esetében nyomás alá került. Az árharcra a diszkontok és a helyi szereplők jól felkészültek (lásd a grafikont). A fogyasztók többsége számára még mindig az érték a legfontosabb, így a Lidl, a Biedronka és társai úgy tűnik, arra törekednek, hogy a versenytársakat áraikkal szorítsák ki a piacról. Különösen az egy milliárd eurós adózás előtti bevétellel rendelkező Lidl lendült támadásba és bocsátkozott több országban is frontális árharcba. Lengyelországban, ahol az élen az elmúlt hetekben kiéleződött a Schwarz-diszkont és a Biedronka közötti összecsapás, a kisebb láncok mindkét kiskereskedelmi óriást tisztességtelen versennyel vádolják, és a lengyel versenyhatósághoz, az UOKiK-hoz fordultak.
Csökkent a stratégiai beruházások mozgástere
A töretlen értékközpontúság mögött meghúzódó stratégiai indokok túlmutathatnak a piaci részesedés növelésének nyilvánvaló célján. Minél több pénzt kell a versenytársaknak arra fordítaniuk, hogy az árharcban állják a sarat, annál kisebb költségvetésük marad a hosszú távú stratégiai technológiai beruházásokra. A diszkontok emellett olyan a termelékenységre középtávon ható intézkedések terén is egyre agilisabbak, mint az önkiszolgáló pénztárak és az elektronikus polccímkék, valamint az automatizált rendelés bevezetése. Ezek a kezdeményezések mind hozzájárulnak a közeljövőben a nyereségesség növeléséhez, és tovább fokozzák a vállalatok pénzügyi állóképességét. Az egyenlőtlenség tehát tovább fog nőni.
Kapcsolódó cikkeink
Vincze Géza az Auchan új ügyvezetője
Március elsejétől Vincze Géza tölti be az Auchan Magyarország ügyvezető igazgatói pozícióját.…
Tovább olvasom >100 termék ára csökkent a PENNY-ben
A PENNY 2025 januárjától közel 100 termék árát csökkentette tartósan,…
Tovább olvasom >A legnagyobb értékeinket pazaroljuk el – a Lidl így tesz ellene
Az idei Global Risk Report alapján 2035-re a negyedik legnagyobb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Már több mint 100 millió forint kreditet kaptak a Kifli.hu vásárlói
Havonta közel 50 ezer vásárló él a Kifli házhoz menő…
Tovább olvasom >KSH: 2,7 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a negyedik negyedévben
2024 negyedik negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 0,4 százalékkal…
Tovább olvasom >Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon
Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon: lejárt élelmiszereket…
Tovább olvasom >