Magazin: Felfordult világ – hogyan hat a járvány a fogyasztókra?
A koronavírus hatása meglehetősen eltérően hatott a különböző retail üzletekre. Egyrészről a hagyományos (fizikai) boltokkal rendelkező kiskereskedőket nagyon megrázta a koronavírus, és jelentős veszteséget szenvedtek el, másrészről az online platformmal is (vagy csak azzal) rendelkező retailerek eladási számai pillanatok alatt az egekbe szöktek, ám nekik is komoly gondot okoztak az ellátási láncokban keletkezett zavarok, a határzárak és a házhozszállítások kapcsán megjelenő kapacitáshiány.
A Kínai Új Év január 25-ére esett ebben az évben, ám Kínában a boltok, az utcák, a közösségi terek kongtak az ürességtől ezen a napon, hiszen tombolt a járvány az országban. Eközben az Alibaba új retail szupermarketénél, a Hemánál mindenki teljes gőzzel dolgozott, csomagolt, válogatott és töltötte fel online a termékeket. Január 28-ra félmillió csomagolt zöldség került fel a netre és az offline polcokra a Hema sanghaji üzleteiben. Az online eladott zöldségek mennyisége megháromszorozódott Pekingben. A MissFresh nevű kiskereskedő 321 százalékos növekedésről számolt be tranzakcióit illetően a Kínai Új Év első négy napján. Tömegével regisztráltak és kezdtek interneten keresztül élelmiszert vásárolni az emberek, miközben a fizikai boltok is tömve voltak vásárlókkal, akik fertőtlenítőt, maszkot és sok egyéb terméket halmoztak fel háztartásaikban.
Ilyen körülmények között elkerülhetetlenek voltak a súlyos problémák és kihívások, ám ezzel egy időben új lehetőségek is nyíltak a retail szektor számára. A KPMG öt területen határozta meg azokat a fejlesztéseket, amelyek elkerülhetetlenek a hosszú távú üzletfejlesztés és fennmaradás érdekében. A fejlesztendő területek az omnichannel marketing- és a digitális retail-lehetőségek kiépítése, a fizikai boltok fejlesztése személyre szabott vásárlói élményekkel, a különböző boltformátumok és kategóriák integrációjának felgyorsítása, az ellátási lánc hálózatának javítása, és annak biztosítása, hogy minden egyes terméknek több mint két ellátója van, végül pedig a digitalizációba történő befektetések, az automatizáció és az AI felé történő elmozdulás.
Az otthon az új világ
A retailerek több mint fele küzdött azzal a problémával, hogy nem tudott hozzájutni az árukészletéhez. A brit Squire Patton Boggs a Retail Economicsszal közösen végzett kutatása szerint a megkérdezett cégek mindössze 7%-ának volt elég rugalmas az ellátási lánca ahhoz, hogy gond nélkül ellássa vásárlóit. A retailerek 38%-a vélte úgy, hogy a legnagyobb veszély, ha a koronavírus elhúzódik, az, hogy a vásárlók elpártolnak tőlük. 31%-uk az ellátás folyamatosságát nem látta biztosítottnak, míg 14%-uk az elegendő munkaerő hiányát jelölte meg a legfontosabb problémának.
Az Euromonitor International (EI) a vírus csomagolt élelmiszerekre tett hatását vizsgálta. A felmérés rámutat arra a tényre, hogy a járvány 4 kiemelt területen okozott életstílusbeli változást a fogyasztóknál: az egészségmegőrző és betegségmegelőző, preventív termékek fogyasztásában; az utazások és közösségi programok jelentős visszaszorulása tekintetében; az élelmiszer-felhalmozásban; a magánéleti és munkahelyi terek összeolvadásában.
A fenti négy terület mellett hatalmas változás történt az étkezési szokásokat illetően is. Mivel a korlátozások és a szigorú intézkedések jó időre lehetetlenné tették a házon kívüli étkezést, így a fogyasztók kizárólag saját főzőtudományukra és a nagyrészt online vásárolt hozzávalókra támaszkodhattak. Persze a házhoz rendelt készételek is opciót jelentettek, ám a vírus terjedését övező bizonytalanság ezt a lehetőséget is jelentősen megnyirbálta.
Az EI életmódkutatásából kiderült, hogy az FMCG-szektor legnépszerűbb termékei a tészta és a konzervételek. Az egészségtudatosság is egyre komolyabb szerepet kap a fogyasztók fontossági listáján, bár a megfontoltabb költekezés most inkább a saját márkás termékeknek és a diszkont áras cikkeknek kedvez. Hosszú távon ezek a megváltozott étkezési szokások negatívan is hathatnak az ételszolgáltató szektorra, hiszen, még ha újra ki is nyitnak az éttermek, a fogyasztók továbbra is többet fognak otthon főzni és étkezni, mint a járvány előtt, hogy spóroljanak.
Az EI szerint a vírus miatt megváltozott fogyasztói szokások rövid távon (2020 első két negyedéve) elsősorban azt eredményezik, hogy sokkal többen fordultak az online csatornák felé vásárlás céljából. Középtávon (2020 második két negyedéve) továbbra is rendkívül komoly szerep jut majd az e-commerce élelmiszer-vásárlásnak, s ha az éttermek kinyitnak, az emberek akkor is gyakrabban választják majd az otthon főzést és étkezést, mint korábban. Hosszú távon (2021-től) az EI úgy látja, a fogyasztói költések energiája jelentősen kisebb lesz, mint korábban, az élelmiszer-vásárlást pedig elsősorban a termékek ára fogja befolyásolni, így a diszkontok lesznek ennek az időszaknak a nagy nyertesei. A fogyasztók kevesebbet költenek majd házon kívüli étkezésekre, és az online élelmiszer-vásárlás mindennapi szokássá válik majd.
Komfortzónán kívül, házon belül
Az Ipsos úgy látja, a fogyasztók egészség- és pénzügyi aggodalmai, viselkedésbeli alkalmazkodásuk a helyzethez hosszú távon (is) komoly társadalmi és gazdasági változást eredményeznek. De hogy reagáljanak erre a kereskedelmi brandek?
Az Ipsos szerint, amikor megszokott tevékenységeinket végezzük, biztonságban érezzük magunkat a magunk által kialakított hagyományok és rutinok révén, amelyek megkönnyítik a döntéshozatalt. Amint megtanuljuk, mi hogyan működik, viselkedésünk automatikussá válik, és többé nem gondolunk rá, csak tesszük, ahogy megszoktuk. A koronavírus éppen ezt a megszokott, biztonságos, jól begyakorolt viselkedésmódot rázta meg alapjaiban.
A járvány terjedésével párhuzamosan nőtt az egyes iparági területek elbizonytalanodása, változása. Hirtelen minden kiszámíthatatlan lett, s nem lehetett már a jól bevált mintázatokat, recepteket alkalmazni. A fogyasztók pedig, akik igyekeztek ehhez az új környezethez alkalmazkodni, teljesen más döntéseket kezdtek hozni, mint korábban. Éppen ezért mostantól kezdve a brandmenedzsmentre kizárólag folyamatosan változó kontextusban és viselkedésváltozások keretében gondolhatunk.
A koronavírus révén nagyon sok cég elbizonytalanodott nemcsak működése, fenntartása kapcsán, de azért is, mert nem tudott releváns választ adni a hirtelen jött változásokra. Nézzük például a táplálék- és étrend-kiegészítőket, vitaminokat forgalmazó cégeket: sokan közülük nem hajlandóak a koronavírust még megemlíteni sem, mert nem szeretnének olyan színben feltűnni, mintha profitálni akarnának a járványból. Ugyanakkor, miközben természetesen valóban nem jó, ha egy cég egy nehéz helyzetben próbál nyerészkedni a fogyasztókon, a brandek kiemelt szerepet játszhatnak az emberek életében egy olyan időszakban, amikor a megváltozott kontextus többek közt azt jelenti, hogy sokaknak életmódot kell váltani ahhoz, hogy egészségesek maradjanak.
Harc a hűségért
Ennek alapján több módja is van annak, hogy a cégek hassanak a fogyasztók döntéshozatalára azzal, hogy segítenek nekik alkalmazkodni a változó kontextushoz, és támogatják a viselkedésbeli változásokat. A legfontosabb ilyen mód mind közül a jelenlét és a fogyasztókkal való kapcsolatépítés.
Sok cég számára csábító lehet, hogy költségmegtakarító „üzemmódba” kapcsolnak krízishelyzetekben, és csendben kivárják, hogy elüljön a vihar. Ám a koronavírus éppen azt a ritka helyzetet idézte elő, amikor a cégeknek kiváló lehetőségük van arra, hogy elnyerjék a fogyasztók bizalmát stabil jelenlétükkel, és olyan releváns értékeket kínáljanak, amelyek egy szorongással teli időszakban biztos pontot jelentenek.
Legalább ugyanilyen fontos, hogy a cég megbízható forrás legyen, és pozitív benyomást keltsen. Ezzel a két eszközzel mélyebb kapcsolatot építhet ki a fogyasztókkal, hiszen hiteles információkkal láthatja el őket a bizonytalan időszakokban (is).
Jó példa erre a Lush, amely az Egyesült Királyságban arra biztatja a vásárlókat, hogy jöjjenek be a boltjaikba kezet mosni. Ugyancsak működő módszer a fogyasztók bizalmának megtartására az empátia és a vigasznyújtás. A Louis Vuitton szívmelengető üzenetet posztolt kínai fogyasztóinak a következő szöveggel: „Előbb-utóbb minden félbehagyott utazás folytatódik. Louis Vuitton reméli, hogy Ön és szerettei biztonságban vannak és egészségesek.”
Egy brand virtuális jelenlétének megerősítése egyértelműen elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez és fennmaradáshoz. A koronavírus óriási lökést adott az online kereskedelemnek. Kínában például az online autóeladások aránya már a krízis első hetében a magasba szökött az autóipar összeomlása ellenére. Rengeteg cég állt át online konferenciákra és meetingekre a home office révén. Számos múzeum tette elérhetővé kiállításait az interneten. Az Alibaba úgynevezett no-meeting koncerteket szervezett, ahol live-streamelték az új tartalmakat.
Ebben az új helyzetben az új társadalmi normák felismerése és megerősítése ugyancsak kiváló eszköz a brandépítésre: az „új normális”-hoz való alkalmazkodás kiváló helyzetet teremt a cégek számára, hogy növeljék ismertségüket és a vásárlói hűséget. Számos jó példát láttunk már erre, többek közt a Netflixtől, a Legótól, az Amazontól, akik befektetésekkel, innovációkkal, valamint kommunikációjuk átláthatóságával kiszélesítették horizontjukat. Míg számos versenytársuk egyszerűen befagyasztotta a kommunikációt a krízis idején, vagy régi üzleti modellekhez ragaszkodott, ezek a brandek jól közelítették meg a fogyasztókat, és értéket szállítottak egy állandóan változó időszakban.
Hosszú távú hatások
A koronavírus-járvány alapjaiban változtatta meg azt általunk ismert világot. Az emberek máshogy élnek, máshogy vásárolnak, és máshogy is gondolkodnak a vírus hatására. Az ellátási láncok komoly teszten estek át. A kiskereskedők közül sokan bezártak. A fogyasztók pedig az egész világon más szemmel néznek a brandekre és a termékekre.
Az Accenture hosszú tanulmányt tett közzé, amelyben azt vizsgálja, hogyan változtatja meg a fogyasztói viselkedést hosszú távon a COVID-19. A nemzetközi tanácsadó cég szerint a vírus valós időben formálja át az ipart, mindössze hetek alatt gyorsít fel hosszú távú trendeket, s olyan változásokat hoz, amelyek a járvány véget értével is megmaradnak, és hatással lesznek arra, mit hogyan értékelünk, mit és hogyan vásárolunk, hogyan élünk és dolgozunk.
Fogyasztók a krízisben
A fogyasztók mind egészségügyi, mind gazdasági szempontból komoly aggodalommal figyelik a járvány hatását, és különböző módon reagálnak a változásokra. Az Accenture felmérése szerint a legnagyobb félelmek a pénzügyi területet övezik, s csak ezután következik az egészségért való aggódás. Az új vásárlási szokások nagy része a fogyasztók azon szándékával kapcsolható össze, hogy szeretnék minél kisebbre redukálni a bizonytalanságból eredő félelmeiket. Éppen ezért kerültek előtérbe azok a termékek, amelyek a higiéniát és az egészségvédelmet szolgálják. Változóban vannak azok a tényezők is, amelyek eddig meghatározták, melyik márkát választják a fogyasztók, s jelentősen felértékelődtek a helyi termékek is.
Az e-kereskedelem soha nem látott méreteket öltött, s úgy tűnik, a vírus elmúltával is komoly szerepet tölt majd be a vásárlók életében. Az USA-ban az Instacart online házhozszállító szolgálat előfizetőinek száma húszszorosára emelkedett azokban az államokban, ahol a legmagasabb volt a fertőzöttek aránya. Ötből egy vásárló, aki az elmúlt hónapokban online rendelt élelmiszert, először tette ezt életében, az 56 évesnél idősebb fogyasztók körében pedig ez az arány 1:3-hoz.
Ahogy az online kereskedelmet elárasztotta a vásárlók új hulláma, azonnali problémaként jelentkezett, hogy pillanatok alatt elfogytak a házhozszállításokhoz tartozó szabad időpontok. Az Ocado arról számolt be, hogy a közel 800 ezer aktív vásárlója közül szinte mindenki legalább heti egyszer akart online rendelni március folyamán, ám kosárértékük folyamatosan nőtt, és a rendelések száma 50%-kal több lett, mint amennyit a cég teljesíteni tudott volna. Ez a jelenség az egész retail szektoron végigsöpört, és sajnos azt is magával hozta, hogy a csalódott vásárlók egy része átpártolt más cégekhez.
Változó társadalom
A járvány lelassította életvitelünket, és alapjaiban formálta át mindennapjainkat. Mindez komoly hatással van arra, ahogy személyes higiéniánk és egészségünk fontosságát látjuk, valamint közösségben való részvételünkre. Jobban támaszkodunk a modern technológia nyújtotta eszközökre, mint valaha, hogy elviseljük az izolációt, miközben épp a járvány segít abban, hogy megerősítsük kapcsolatainkat, közösségeinket. Ahhoz, hogy a retailerek fenn tudják tartani a kapcsolatot a fogyasztókkal, egy sor változást kell eszközölniük.
A három legfontosabb lépés a reagálás a változásokra, amely során új marketingterv születik az új igényeket és a brand céljait figyelembe véve; a fogyasztókkal való kapcsolat újradefiniálása, amelynek keretében a termék- és szolgáltatásportfóliót is meg kell újítani, végül a megújulás, amely az adatalapú, intelligens operációs modell kidolgozását, valamint az adott cég befektetéseinek újrapriorizálását jelenti.
Gyarmati O.
WFA: a koronavírus lehet a főpróbája a klímaváltozásnak?
A koronavírus során számos cég ajánlotta fel segítségét a társadalom sérülékeny tagjainak. A krízis során gyakorolt magatartásuk prototípusként szolgálhat arra nézve, hogy mit kell tenniük a vállalatoknak, ha a társadalom bajba kerül.
A WFA ügyvezetője, Stephan Loerke úgy fogalmazott: a globális válság, amely a járvány miatt alakul ki, a 2008–2009-es válságra emlékeztet, gazdasági hatása pedig a társadalomban, a cégekben, a családokban és az egyének életében egyaránt érződik.
Ám a sok nehézség közepette mégis van remény, hiszen a katasztrófák és a krízisek mindig a legjobbat hozzák ki az emberekből. Loerke szerint ez történt az elmúlt hónapokban is, ami hosszú távon jót tesz majd a Földnek:
– Meggyőződésem, hogy a cégek által mutatott együttérzés lesz a kulcsösszetevője hosszú távú sikerüknek, amikor kikeveredünk a mostani krízisből és ismét szembesülünk minden idők legnagyobb kihívásával, a klímaváltozással és a környezeti fenntarthatósággal – véli Loerke.
Egy kutatás során 12 országban kérdezték az embereket arról, hogy mennyire játszanak fontos szerepet az egyes márkák (és a mögöttük lévő cégek) a krízis kezelésében. A válaszadók 62%-a mondta azt, hogy saját országuk nem tud kikeveredni a koronavírus-válságból, hacsak a különböző márkák nem teszik oda magukat, hogy nevén nevezzék a kihívásokat. //
Megrekedhet az ázsiai gazdaság az IMF szerint
A Nemzetközi Valutaalap (IMF) előrejelzése szerint idén, hat évtizede először, megáll a gazdasági növekedés az ázsiai országokban, mivel a koronavírus-járvány példátlan méretű csapást mért a régió szolgáltató szektorára és nagy exportpiacaira.
Rendkívül bizonytalan és nehéz időket él át a világgazdaság. Ez alól nem kivétel az ázsiai-csendes-óceáni térség sem. A koronavírus-járvány súlyos, minden területre kiterjedő és példátlan hatást gyakorol a régió gazdaságára. Az ázsiai-csendes-óceáni térség a világ más részeihez képest sokkal jobb helyzetben van, az 1960-as évek óta először idén stagnálhat a gazdaság, pedig a korábbi nagy válságok idején mindig növekedni tudott. A 2008–2009-es pénzügyi és gazdasági világválság idején 4,7 százalékkal, az 1997–1998-as ázsiai pénzügyi összeomlás alatt pedig 1,3 százalékkal bővült a régió hazai összterméke (GDP). Jövőre 7,6 százalékkal növekedhet a régió gazdasága, ha a járvány feltartóztatását célzó intézkedések sikeresek lesznek az IMF előrejelzése szerint.
A friss prognózis szerint Kína gazdasága 1,2 százalékkal növekedhet idén, ami 4,8 százalékponttal kevesebb a januárban jósolt 6,0 százaléknál. A világ második legnagyobb gazdasága az év második felében vesz lendületet, és jövőre 9,2 százalékkal bővülhet. Nagy valószínűséggel mély recesszió vár Ausztráliára és azokra a délkelet-ázsiai országokra, amelyek gazdasága erősen függ a Kínával folytatott kereskedelemtől. A turizmus csökkenése, a kereskedelemben és a feldolgozóiparban kialakult zavarok, valamint az olajárak összeomlása ugyancsak kedvezőtlen hatást gyakorol. // (Forrás: Világgazdaság)
Mastercard: így pörgött fel az online
Az online vásárlás 2020 áprilisában meghaladta az összes egyéb költési formát: a magyarok több mint egyharmada (35%) elmondása szerint még soha nem vásárolt annyit online, mint ezekben a hetekben. Az európaiak 57 százaléka gondolja ugyanezt.
A Mastercard 2020 májusában 15 európai országban végzett kutatásából az is kiderült, hogy az emberek Európa-szerte az otthonukban töltött plusz időt új, online készségek elsajátítására is használják: szinte minden ötödik válaszadó (37%) kezdett el online bankolni, több mint 28% próbálja elsajátítani az online egészségkezelést és gyógyszerrendelést, egyharmaduk (31%) pedig főzni tanul online, oktató segítségével.
Amellett, hogy Európában 36 százalékkal növekedett az alapvető cikkeket online vásárlók száma, a legnépszerűbbek a könyvek (32%), a hajvágó eszközök (19%) és a fitneszeszközök (13%). A magyarok körében az első helyen a könyveket (23%), a konyhai eszközöket (21%), a hajfestékeket és az informatikai eszközöket (12-12%) találjuk.
A kutatás arra is rámutatott, hogy az online vásárlási szokásaink hűen tükrözik a valós életetben mutatott viselkedésünket: azon vásárlók többsége (Európában 81%, Magyarországon 83%), akik a fizikai üzletekben is a nagyobb kedvezményekre vadásznak, az online térben is órákat töltenek el a legjobb ajánlatok felkutatásával. Az új online vásárlók fele (51%) továbbra is hű marad azokhoz az üzletekhez, amelyeket korábban már megszeretett – a magyarok még ennél is hűségesebbek, 65 százalékuk nem cseréli le jól bevált kereskedőjét.
Szinte minden európai (87%) figyel arra, hogy mit és hol vásárol online, a magyarok még óvatosabbak e téren (91%). Az európaiak 65%-a aggódik amiatt, hogy online visszaélés áldozatává válik – itthon ettől kevésbé tartanak a válaszadók (59%). Az online fizetés biztonsága érdekében az európai megkérdezettek négyötöde (81%) lehetőség szerint ismerős kereskedőknél vásárol, ez az arány a magyaroknál 84%. Európában 80% ellenőrzi a webhelyek vagy vásárlók véleményét (magyar arány 85%), és egyharmaduk (31%) felveszi a kapcsolatot az új vagy ismeretlen kereskedővel a vásárlás előtt – a magyarok 33 százaléka tesz így. //
Jövőre jön a neheze?
A magyar GDP ugyan visszapattanhat jövőre az idei zuhanás után, viszont a költségvetés hiánya alig csökken majd, a forinton pedig még csak ezután lesz igazán nyomás – vélik a JP Morgan elemzői. Az amerikai bank szerint 2021 elejére 400 forint közelében lehet az euró jegyzése az MNB utóbbi hetekben végrehajtott kamatemelései ellenére is.
A koronavírus hatásainak köszönhetően az idén 6,3%-kal eshet vissza a magyar gazdaság – olvasható a JP Morgan megjelent elemzésében. Ezzel az amerikai bank elemzői rontották becslésüket a korábbihoz képest, bár már eddig is 6%-os magyar recesszióval számoltak. Ezzel egyébként nem lógnánk ki a régióból, a legtöbb kelet-közép-európai országban már korábban is 5-6%-os gazdasági visszaeséssel számoltak az elemzők.
Miközben a régió legtöbb országa esetében a piac és az IMF véleménye nagyjából egybeesik, a magyar növekedést viszont meglepően felülértékelik a piachoz képest. Abban a többség egyetért, hogy ha belátható időn belül, az év második felére a világ úrrá tud lenni a járványon, akkor az idei zuhanás után 2021-ben komoly visszapattanás jöhet, jelenleg a legtöbb elemzőnek ez az alapforgatókönyve. A JP Morgan például Magyarországon 5,3%-os gazdasági növekedést vár jövőre. Ami meglepő, hogy a szakemberek szerint nálunk lesz a legnagyobb a visszaesés 2020-ban, viszont a felpattanás nem a magyar gazdaságban lesz a legerősebb. A magyar büdzsé esetében még jövőre is 5,2%-os deficittel számolnak az elemzők, de ez sem lenne kiemelkedő a régióban, csak a horvát és a szerb hiány csökkenhet vissza a 3%-os uniós küszöb alá. Ez azt jelenti, hogy a szakemberek szerint a gazdaság erőteljes visszapattanásához a költségvetés még nem korrigálhat, fenn kell tartania a lazaságát. // (Forrás: Portfolio.hu)
Gyakrabban ebédel együtt a család a karanténban
A koronavírus-járvány ideje alatt több idő jut a családi étkezésekre, 10-ből 5 háztartásban pedig a gyerekek is kiveszik a részüket a konyhai munkából – derült ki a Nestlé által készített reprezentatív kutatásból, amely a magyar családok étkezési szokásait vizsgálta a karantén ideje alatt. A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért program keretében készült felmérés célja az volt, hogy megvizsgálja az étkezési szokások átalakulását a járvány idején.
A karantén alatt a válaszadók egyharmada együtt ebédelt a családjával, náluk ez lett a nap fő étkezése. A megkérdezettek negyven százaléka szerint nem történt változás a járvány előtti időhöz képest, ők többségében férfiak, és közel kétharmaduk vidéken lakik.
Az országban egyértelműen a palacsinta a sztár, ha közös sütésről van szó: a szülők közel fele vonja be a gyerekeket ennek elkészítésébe, akár a fővárosról, akár vidékről legyen szó. Nagyon népszerűek még a különböző édességek és péksütemények, ezek elkészítésénél szintén szívesen segédkeznek a kisebbek. Általánosan az jellemző, hogy a felnőttek bevonják a gyerekeket az ételkészítésbe, legyen szó a recept kiválasztásától kezdve a tojások feltörésén át az alapanyagok előkészítésééig. Mindössze a válaszadók 23 százaléka mondta azt, hogy náluk semmilyen konyhai feladatot nem látnak el a gyerekek.
– Azok a gyerekek, akik részt vesznek a főzésben, több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, nyitottabbak egészségesebb étkezési szokások kialakítására, kiegyensúlyozottabban táplálkoznak, a közös főzés során jobban megismerik az összetevőket, fogásokat, alapanyagokat. Vezető élelmiszeripari vállalatként arra törekszünk, hogy minden lehetséges platformon edukáljuk a szülőket és a gyereket, illetve irányt mutassunk abban, hogy ne csak együtt főzzenek, de egészségesebb fogásokat is készítsenek. Kiemelten fontosnak tartjuk a gyerekek támogatását a megfelelő táplálkozási szokások kialakításában, ezért is indítottuk el 2018-ban a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért programunkat – mondta Tompa Gábor, a Nestlé vállalati kommunikációs igazgatója. //
Kapcsolódó cikkeink
A KPMG szerint a vállalatoknak érdemes külön vezetőt kinevezni az AI-átalakulás élére
Ma már nem kérdés, hogy a fejlett technológiák, köztük a…
Tovább olvasom >KPMG: Az ön cégénél ki felel a mesterséges intelligencia alkalmazásáért?
Ma már nem kérdés, hogy a fejlett technológiák, köztük a…
Tovább olvasom >Kommunikációs iparági AI-kézikönyv készül
A hazai szakmai szervezetek – köztük a MAKSZ, az MMSZ…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >