Fél évszázad sikertörténete
Idén 50 éves a párkányi székhelyű Smurfit Kappa Obaly Štúrovo hullámkartongyár, amely a jeles évfordulóra kereken 50%-kal bővítette kapacitását annak érdekében, hogy a papíralapú csomagolási piac legújabb trendjeinek, illetve a szegmensben tapasztalható megnövekedett keresletnek maradéktalanul megfeleljen. Az elmúlt időszak vívmányairól, a jelen kihívásairól és a jövőre vonatkozó tervekről Julius Mazannal, a cég innovációs menedzserével beszélgettünk.
– Milyen jelentős események történtek a vállalat életében 2022-ben, és milyen terveik vannak az idei évre vonatkozóan?
– Az elmúlt időszakban szinte minden vállalat működését vagy így, vagy úgy, de jelentős mértékben befolyásolta a koronavírus-járvány szerte a világban. Azt mondhatom, hogy számunkra pozitív hozadékkal is járt, hiszen az FMCG-ágazatban, ahol mi is tevékenykedünk, és azon belül is, főleg a higiénia területén az emberek pánikvásárlásai következtében extrém módon felpörögtek az értékesítések, ami a gyártás volumenének emelkedését is maga után vonta. A megnövekedett igényekre válaszul a Smurfit Kappa tulajdonosi köre elérkezettnek látta az időt, hogy több egymást követő beruházással – gépsorok elrendezésével és új gépek üzembe helyezésével – bővítse a már igencsak a határait feszegető kapacitásunkat. A fejlesztésnek köszönhetően évi 40 millióval több doboz kerülhet ki Párkányból, mint azt megelőzően. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen a területi adottságaink további bővítésre is lehetőséget adnak, akár új gyáregyépületek felépítésére is a jövőben.
Jelenleg azon dolgozunk, hogy az új gépeink is maximális kihasználtsággal működjenek, és a kibővült gyártási megoldásainknak köszönhetően tovább szélesítsük ügyfélkörünket.
– Melyek a legjelentősebb kihívások, amelyek jelenleg önök előtt állnak?
– Az új, hat színt előállító gépünkkel új piac felé tudunk nyitni, ami új kihívást jelent számunkra. Eddig főként dobozformát illetően volt alkalmunk széles választékot kínálni, nyomtatásban viszont mindössze négy színt használtunk. A hat színnel már sokkal többféle lehetőség tárul fel előttünk. A kihívások között említeném azt is, hogy a jelenlegi gazdasági nehézségekkel terhelt időben, amikor a vállalatok folyamatosan keresik a spórolási lehetőségeket, 50 éves tapasztalatunkkal és szakértelmünkkel amennyire csak lehet, segítsük ezen törekvésüket. A visszajelzések alapján elmondhatom, hogy a korábbinál szignifikánsan optimálisabb csomagolási megoldásokat tudunk biztosítani partnereinknek költséghatékonyságuk javítása érdekében.
– Mit gondol a papíralapú csomagolási iparág jövőjéről és a Smurfit Kappa szerepéről ebben a jövőben?
– A COVID idején jelentősen felértékelődött az e-kereskedelem szerepe, olyannyira, hogy a közép-európai adatok szerint akár Magyarországon, akár Szlovákiában vagy máshol a régióban, 40%-kal megnövekedett az online vásárlások száma. Ami azt jelentette, hogy a gyártó cégeknek nagyon rugalmasan és gyorsan kellett csomagolást váltani olyan típusra, amely az e-kereskedelmi értékesítés kívánalmainak is megfelelt. Ezt mérettől függetlenül minden cég a túlélése érdekében igyekezett meglépni. Ennek köszönhetően megnőtt az e-kereskedelem részesedése a csomagolásban.
Emellett az arra irányuló figyelem is fokozódott, hogy a csomagolás legyen újrahasznosítható, illetve újrahasznosított. Ennek szellemében sokan igyekeznek kiváltani a csomagolás során alkalmazott műanyag elemeket papíralapú változatokkal. Mindezek következtében a következő években radikális növekedésre számítunk a papíralapú csomagolóágazatban.
– Hogyan kezelik a fenntarthatósági kérdéseket, és milyen lépéseket tesznek a környezeti hatás minimalizálása érdekében?
– A Smufit Kappa kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését. Kitűzött célunk, hogy 2050-ig a CO2-kibocsájtásunkat nullára csökkentsük. Ehhez jó úton haladunk. Költségeik csökkentése mellett abban is tudunk segíteni a gyártó cégeknek, hogy kiszámoljuk az általuk alkalmazott csomagolóanyagok szén-dioxid-felhasználását, beleértve a gyártás, a szállítás, valamint a raktározás folyamatát, hogy ezáltal ők is hatékonyabban tudjanak haladni fenntarthatósági céljaik felé.
– Hogyan látja a digitalizáció és az automatizáció hatását cégük tevékenységére és az iparágra általában?
– Működésünk számos területén alkalmazzuk mi is a különböző digitális vívmányokat. Például vannak olyan partnereink, akikkel EDI (Electronic Data Interchange) kapcsolaton keresztül kommunikálunk. Ez azt jelenti, hogy az ő oldalukon van egy gyártástervező, aki a saját piaci keresletük alapján végzi a tervezést. Ez össze van kötve a mi rendszerünkkel, és nagy segítséget jelent abban, hogy nincs szükség emberi beavatkozásra abban a tekintetben, hogy mennyi és milyen dobozt, mikorra kell leszállítanunk. A megrendelőt és minket összekötő rendszer folyamatosan aktualizálja az adatokat, és ahogy változik a vevő oldalán a gyártástervezés, úgy frissül automatikusan nálunk is. Így képesek voltunk megközelítőleg 60%-kal csökkenteni a vevő raktározási kapacitását, és a korábbi 10-12 napról 4-5 napra tudtuk mérsékelni a vállalásaink határidejét. Természetesen ezt a rendszert mindkét oldalon emberek ellenőrzik, de beavatkozás részükről csak akkor szükséges, ha hibajelzést észlelnek.
Üzemünkben a teljes gyártás online történik, ami által bármely időpontban ellenőrizni lehet, hogy aktuálisan melyik gépen éppen mi zajlik. Ez a magas szintű automatizáció nemcsak azt jelenti, hogy előre tudunk tervezni, vagy hogy online tudjuk követni a megrendeléseket, hanem azt is, hogy ha bármi probléma merül fel, vissza tudjuk követni, hogy hol keletkezett a hiba, így hatékonyabban el tudjuk kerülni annak újbóli előfordulását. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Bulgáriában vásárolt bag-in-box üzemet a Smurfit Kappa
A Smurfit Kappa, afenntartható csomagolási megoldások egyik úttörője megállapodást írt…
Tovább olvasom >Húzzák magukkal az iparági trendek a hullámkartonszegmenst
A világ egyik vezető stratégiai tanácsadó és piackutató vállalata, az…
Tovább olvasom >A Smurfit Kappa új korszakot nyit a fenntartható csomagolásban
A Smurfit Kappa csoport, a papíralapú csomagolóipar globális vezetője, számos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >